Åbo
          vägdistrikt: aktuellt 
          Meddelande 8.1.2004 
          
          Vägförvaltningen frågar 
          om skärgårdskommunernas ställningstagande till utvecklandet av 
          förbindelsen Pargas-Nagu 
          
            Vägförvaltningen anser de reella 
            alternativen för att utveckla förbindelsen Pargas-Nagu på cirka tio 
            års sikt vara en utveckling av den nuvarande färjtrafiken och en 
            fast förbindelse, baserad på en tunnellösning. Skärgårdskommunernas 
            ställningstagande är avgörande med hänsyn till de fortsatta 
            åtgärderna. Vägförvaltningens Åbo vägdistrikt har tillsänt 
            skärgårds-kommunerna en begäran om utlåtande och motser svaren före 
            början av mars. På grundval av utlåtandena fattar Vägförvaltningen 
            sitt eget beslut om de fortsatta åtgärderna.  
           
          Skärgårdskommunernas gällande mål för 
          att utveckla förbindelsen kan sammanfattas enligt följande: Kommunerna 
          vill ha en fast förbindelse och alternativet i första hand är en fast 
          bro.  
          Utifrån bedömningen av 
          miljökonsekvenserna och de ekonomiska kalkylerna har man dock inte 
          funnit någon brolösning med ett omfattande godkännande vilken är 
          genomförbar i fråga om kostnaderna. I denna situation är det viktigt 
          att säkra skärgårdskommunernas mål för ett alternativ och tidtabellen 
          för en utveckling av förbindelsen.  
          Avsaknad av den enighet som 
          broalternativet förutsätter  
          Under bedömningen av 
          miljökonsekvenserna framgick det att det i början av 1990-talet 
          uppgjorda broalternativet inte uppfyller sjöfartens krav. Av denna 
          anledning undersöktes som alternativ en högre bro än tidigare samt en 
          öppningsbar bro. De undersökta alternativen är inte genomförbara på 
          basis av de erhållna MKB-utlåtandena. Om ett broalternativ alltjämt 
          betraktas som målet, är det naturligt att fortsätta utredningarna som 
          en del av det nyligen inledda uppgörandet av landskapsplanen. 
           
          Skärgårdskommunernas 
          ställningstagande om tunnelförbindelsen är avgörande  
          Staten står i alla alternativ för 
          kostnaderna, vilka nu är över tre miljoner euro om året. En tunnel 
          vore, enligt den utredning som Vägförvaltningen låtit göra, på lång 
          sikt mer förmånlig än färjtrafiken. Kostnadsskillnaden är dock inte så 
          stor att den allena skulle avgöra valet av alternativ. Det har också 
          förekommit ökat motstånd mot tunnelalternativet.  
          Det alternativ för förbindelse som 
          skall ställas som mål är av stor betydelse med tanke på skärgårdens 
          utveckling. Enligt Vägförvaltningens bedömning bör då ett beslut 
          fattas följande fakta erkännas:  
          
            - Broalternativet förutsätter en 
            kompromiss, för att ett genomförbart alternativ skall erhållas i 
            fråga om kostnaderna. Beslutsprocessen framskjuter realiserandet 
            långt in i framtiden. 
 
            - Tunnelalternativet är genomförbart 
            med tanke på miljön och kostnaderna på basis av uppgifterna i dag. I 
            fråga om den lätta trafiken måste man nöja sig med en lägre 
            servicenivå än i dag. Den tid som krävs av beslutsfattandet och 
            genomförandet framflyttar ibruktagandet av tunneln för trafik till 
            början av nästa decennium. 
 
            - En bevarad servicenivå för 
            färjalternativet liksom i dag förutsätter att man reserverar sig för 
            en kännbar kostnadsökning. 
 
           
          Utredningarna tillräckligt noggranna 
          för att val kan göras  
          För alla alternativ har utredningar 
          gjorts på utredningsplanenivå. Noggrannhetsnivån är tillräcklig för 
          att ett val kan göras. I fortsättningen preciseras planerna i fråga om 
          det alternativ som skall väljas. En mer noggrann planering av alla 
          alternativ är utesluten redan av kostnadsskäl.  
          Mera information lämnas av 
          vägdirektör Pekka Jokela tfn 0204 22 4500 (på plats fr.o.m. 19.1.) och 
          vägingenjör Markus Salmi tfn 0204 22 4657.  
   |