Tiehallinto
     

    Åbo vägdistrikt
    Aktuellt

     

     

     

    Åbo vägdistrikt: aktuellt

    Meddelande 8.1.2004

    Vägförvaltningen frågar om skärgårdskommunernas ställningstagande till utvecklandet av förbindelsen Pargas-Nagu

    Vägförvaltningen anser de reella alternativen för att utveckla förbindelsen Pargas-Nagu på cirka tio års sikt vara en utveckling av den nuvarande färjtrafiken och en fast förbindelse, baserad på en tunnellösning. Skärgårdskommunernas ställningstagande är avgörande med hänsyn till de fortsatta åtgärderna. Vägförvaltningens Åbo vägdistrikt har tillsänt skärgårds-kommunerna en begäran om utlåtande och motser svaren före början av mars. På grundval av utlåtandena fattar Vägförvaltningen sitt eget beslut om de fortsatta åtgärderna.

    Skärgårdskommunernas gällande mål för att utveckla förbindelsen kan sammanfattas enligt följande: Kommunerna vill ha en fast förbindelse och alternativet i första hand är en fast bro.

    Utifrån bedömningen av miljökonsekvenserna och de ekonomiska kalkylerna har man dock inte funnit någon brolösning med ett omfattande godkännande vilken är genomförbar i fråga om kostnaderna. I denna situation är det viktigt att säkra skärgårdskommunernas mål för ett alternativ och tidtabellen för en utveckling av förbindelsen.

    Avsaknad av den enighet som broalternativet förutsätter

    Under bedömningen av miljökonsekvenserna framgick det att det i början av 1990-talet uppgjorda broalternativet inte uppfyller sjöfartens krav. Av denna anledning undersöktes som alternativ en högre bro än tidigare samt en öppningsbar bro. De undersökta alternativen är inte genomförbara på basis av de erhållna MKB-utlåtandena. Om ett broalternativ alltjämt betraktas som målet, är det naturligt att fortsätta utredningarna som en del av det nyligen inledda uppgörandet av landskapsplanen.

    Skärgårdskommunernas ställningstagande om tunnelförbindelsen är avgörande

    Staten står i alla alternativ för kostnaderna, vilka nu är över tre miljoner euro om året. En tunnel vore, enligt den utredning som Vägförvaltningen låtit göra, på lång sikt mer förmånlig än färjtrafiken. Kostnadsskillnaden är dock inte så stor att den allena skulle avgöra valet av alternativ. Det har också förekommit ökat motstånd mot tunnelalternativet.

    Det alternativ för förbindelse som skall ställas som mål är av stor betydelse med tanke på skärgårdens utveckling. Enligt Vägförvaltningens bedömning bör då ett beslut fattas följande fakta erkännas:

    • Broalternativet förutsätter en kompromiss, för att ett genomförbart alternativ skall erhållas i fråga om kostnaderna. Beslutsprocessen framskjuter realiserandet långt in i framtiden.
    • Tunnelalternativet är genomförbart med tanke på miljön och kostnaderna på basis av uppgifterna i dag. I fråga om den lätta trafiken måste man nöja sig med en lägre servicenivå än i dag. Den tid som krävs av beslutsfattandet och genomförandet framflyttar ibruktagandet av tunneln för trafik till början av nästa decennium.
    • En bevarad servicenivå för färjalternativet liksom i dag förutsätter att man reserverar sig för en kännbar kostnadsökning.

    Utredningarna tillräckligt noggranna för att val kan göras

    För alla alternativ har utredningar gjorts på utredningsplanenivå. Noggrannhetsnivån är tillräcklig för att ett val kan göras. I fortsättningen preciseras planerna i fråga om det alternativ som skall väljas. En mer noggrann planering av alla alternativ är utesluten redan av kostnadsskäl.

    Mera information lämnas av vägdirektör Pekka Jokela tfn 0204 22 4500 (på plats fr.o.m. 19.1.) och vägingenjör Markus Salmi tfn 0204 22 4657.
     


    Åbo vägdistrikt