Valinnat
    Tiehallinto

     

    Uudenmaan tp
     

    Paluu

    Myrskyl�n tieyhteydet

    Vaihtoehto 4:
    Tasapuolisuusvaihtoehto, jossa toimenpiteiden rahoitus jaetaan tasan molemmille tarkastelluille teille

     (C) Genimap Oy, lupa L4356. Kartta suurempana (175k)

    Arvioidut vaikutukset

    Turvallisuus
    Henkil�vahinko-onnettomuudet v�henev�t seututiell� 167 noin 8 % johtuen p��osin tien levent�misest�. Onnettomuuksien suuri suhteellinen v�henem� seututiell� 167 johtuu siit�, ett� siell� kaiken kaikkiaan on tapahtunut hyvin v�h�n henkil�vahinkoihin johtaneita onnettomuuksia.

    Yhdystiell� 1605 henkil�vahinko-onnettomuudet v�henev�t noin 4 %, mik� johtuu tien suuntauksen parantamisesta valtatien 7 ja Alhon v�lisell� osuudella.

    Liikenteen sujuvuus
    Ajoajat seututiell� 167 Myrskyl�n ja Porvoon v�lill� lyhenev�t runsaalla 1 minuutilla ja yhdystiell� 1605 noin 1,5 minuutilla.

    Ymp�rist�vaikutukset
    Vaihtoehtojen ymp�rist�vaikutuksia arvioidaan melun, luonnon, l�hiymp�rist�n laadun, kulttuuriperinn�n, maiseman ja pohjaveden suhteen. Tien rakentaminen vaikuttaa aina ymp�rist��n tavalla tai toisella, mutta arvioiduissa vaihtoehdoissa vaikutukset ovat p��osin lievi� ja paikallisia.

    Hy�vinkyl�n, Tetomin ja �sterbyn levennykset sijoittuvat valtakunnallisesti arvokkaalle esihistoriallisten l�yt�jen alueelle. Valkj�rven suuntauksen parantaminen ja kevyen liikenteen v�yl� sek� Huuvarin ohitus v�hent�v�t vanhan tielinjauksen melu- ja p�lyhaittoja. Hallilan ja Uusisillan alueen levennyksen kohdalla piharakennukset ja lehtikuuset rajaavat tiet�, mink� vuoksi tien levennys on sovitettava tarkasti.

    Pohjavesisuojauksia on teht�v� seututiell� 167 Uusisillan suuntauksen parantamisen yhteydess� noin kilometrin matkalla.

    Maank�ytt� ja tavarankuljetukset
    Porvoon l�hialueen ja Myrskyl�n keskustaajaman kiinnostavuus kasvaa.

    Yhdystiell� 1605 ei vaikutuksia tavarankuljetuksiin. Seututien 167 tavarankuljetusten olosuhteet paranevat hieman ja sen houkuttelevuus kuljetusreittin� kasvaa.

    Rakentamiskustannukset
    Kaikissa arvioitavissa vaihtoehdoissa rakentamiskustannukset on s��detty 5 miljoonan euron tasoon. Vaihtoehdot ovat n�in rakentamiskustannustensa puolesta vertailukelpoisia.

    Yhteiskuntataloudellinen kannattavuus
    Vaihtoehto 4:n kannattavuus on viel� arvioitava erikseen.
     
     


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�