Valinnat
    Tiehallinto

     

    Uudenmaan tp
    Ajankohtaista
    Ajankohtaista (U)

    Kartta kohteesta
    (137k)

     

    Keh� I:n parantaminen rantaradan kohdalla alkaa


    Tiedote 5.6.2001

    Keh� I:n parantaminen Espoossa Turunv�yl�n ja Vallikallion v�lill� on p��kaupunkiseudun kiireellisimpi� tiehankkeita. Tieosuus on Keh� I:n vilkkaimpia, sen liikennem��r�t ovat nyky��n yli 60 000 ajoneuvoa vuorokaudessa.

    Osuudella on kolme liikennevaloilla ohjattua liittym��, jotka aamun ja illan huipputuntien aikana aiheuttavat pahoja ruuhkia.

    Keh� I:n parantamisen yleissuunnittelu Espoon alueella k�ynnistyi vuonna 1997 hankkeen ymp�rist�vaikutusten arvioinnilla (YVA). Ymp�rist�vaikutusten arviointiselostus oli n�ht�vill� ja lausunnoilla vuoden 1997 lopulla ja yleissuunnitelma valmistui vuonna 1999. Lepp�vaarassa Keh� I:n suunnittelua on t�m�n j�lkeen jatkettu kolmessa osassa. Rantaradan kohdalta rakennussuunnitelmat ovat valmiit ja rakentamaan ryhdyt��n kes�kuussa 2001. Turunv�yl�n ja Keh� I:n liittym�j�rjestelyjen (Lepp�solmun) tiesuunnitelma on parhaillaan viranomaisk�sittelyss� ja Vallikallion liittym�j�rjestelyjen ja tunneliratkaisun (Mestarintunneli) tiesuunnitelman laatiminen on juuri k�ynnistym�ss�.

    Rantaradan kohdan parantaminen on Keh� I:n ensimm�inen ja kiireellisin osuus.

    Rantaradan kohta on Keh� I:n parantamisen ensimm�inen osuus Turunv�yl�n ja Vallikallion v�lill�. Liikenteen sujuvuuden turvaaminen juuri t�ll� kohdalla on kaikkein kiireellisint�.

    Nykyinen tie on jo nyt ajoittain pahasti ruuhkautunut ja Lepp�vaaran alue- ja palvelukeskuksen voimakas kehittyminen lis�� omalta osaltaan merkitt�v�sti Keh� I:n liikennekuormitusta. 

    Lepp�vaaraan rakennettava joukkoliikenneterminaali, vuonna 2002 k�ytt��n otettava Lepp�vaaran kaupunkirata ja l�hivuosina alkava Jokeri-bussiliikenne edellytt�v�t my�s Keh� I:n joukkoliikenteen toimintaedellytysten pikaista parantamista.

    Rinnakkaisrampit ylikulkusillan kohdalle

    Keh� I:n rakennusty� rantaradan kohdalla k�sitt�� osuuden, joka alkaa rantaradan etel�puolelta likimain Perkkaan seurakuntatalon kohdalta ja p��ttyy rantaradan pohjoispuolella Puustellinm�ess�. Nykyisen v�yl�n molemmille puolille rakennetaan erilliset rinnakkaisrampit, jotka palvelevat keh�lt� erkanevaa ja sille liittyv�� liikennett� sek� joukkoliikennett�. Ramppeja varten tarvitaan uudet sillat rantaradan yli.

    Muita tiej�rjestelyj� ovat mm. Turuntien varteen teht�v� uusi kevyen liikenteen v�yl� ja alikulkuk�yt�v�t Turuntien ramppien poikki. Ne korvaavat Turuntien pohjoispuolella Keh� I:n alittavan Arkadian alikulkuk�yt�v�n, joka poistetaan k�yt�st� rakennust�iden yhteydess�.

    Lepp�vaaran ylikulkusillat kunnostetaan ja levennet��n

    Rakennusty�n merkitt�vin osa on rantaradan ylitt�vien Lepp�vaaran ylikulkusiltojen levent�minen. Lis�ksi vanhat sillat kunnostetaan. Uusi siltapari tulee olemaan kokonaisleveydelt��n 53,5 m ja se toteutetaan samoin j�nnemitoin kuin nykyiset sillat. 
    - Ks. mallinnekuva.

    Katetut uudet pys�kit Keh� I:lle 

    Sillan molempiin reunoihin rakennetaan katetut linja-autopys�kit, joilta on porras- ja hissiyhteydet asemalaitureille. Pys�kkikatokset ja tasonvaihtorakenteet ovat ter�srunkoisia ja p��osin lasirakenteisia. Ilkivallalle alttiit lasirakenteet suojataan ter�sverkoin. Porrasaskelmat ja pys�kkien odotusalueet varustetaan s�hk�l�mmityksell�.

    Hankkeeseen sis�ltyy useita meluesteit� Silloille rakennetaan melusein�t Puustellinm�en asuntoalueelle kohdistuvan melun torjumiseksi. Melusein�t toteutetaan osittain l�pin�kyvin� ja suojataan ter�sverkoin. Korkeimmat 4 metrin melusein�t tehd��n Keh� I:n it�reunalle. Puustellinm�en kohdalle siltojen pohjoispuolella rakennetaan lis�ksi tilap�inen puurakenteinen melusein� Turuntien it�isen rampin varteen. Perkkaan kappelin ja seurakuntatalon kohdalla meluesteen� on meluvalli.

    Rajoituksia liikenteelle ty�n aikana 

    Rakennusty�t aiheuttavat v�ist�m�tt� h�iri�t� Keh� I:n, Turuntien ja Lepp�vaaran aluekeskuksen liikenteelle. Rakennust�iden aikana joudutaan Keh� I:n ajorataa kaventamaan ja nopeusrajoitusta alentamaan. Keh� I:ll� on kuitenkin p��s��nt�isesti k�yt�ss� kaksi kaistaa kumpaankin suuntaan. Mik�li kaistam��r�� joudutaan poikkeuksellisesti v�hent�m��n se tehd��n hiljaisen liikenteen aikana �isin tai viikonloppuisin. Ylikulkusiltojen levennyst�iden aikana Keh� I:n liikenne k�ytt�� nykyisi� siltoja. Levennysten valmistuttua liikenne siirret��n uusille silloille nykyisten siltojen kunnostuksen ajaksi. Siltojen ja tasonvaihtorakenteiden rakennusty�t joudutaan tekem��n s�hk�istettyjen raiteiden l�heisyydess�. T�m� aiheuttaa rajoituksia rakennusty�lle ja useita ty�vaiheita joudutaan tekem��n y�- ja viikonlopputy�n�.

    Espoon osuus kustannuksista noin kolmannes 

    Tiesuunnitelman yhteydess� laaditun kustannusarvion mukaan hankkeen kustannusten on arvioitu olevan noin 74 milj.mk, mist� Espoon kaupungin osuus on 30%. Kaupungin osuus muodostuu tasonvaihtorakenteista, katujen parantamisesta, vesi- ja viem�rijohtojen siirroista sek� osin meluesteist�.

    Uudet tiej�rjestelyt otetaan liikenteelle syksyll� 2002 Rakentamisaikataulu on tiukka. Rakentaminen k�ynnistyy kes�kuussa 2001. Tiej�rjestelyt rantaradan kohdalla otetaan liikenteelle marraskuussa 2002. Keh� I:n parantamisen seuraavat vaiheet ovat Turunv�yl�n ja Perkkaan sek� Turuntien ja Helsingin kaupungin rajan v�liset osuudet. N�iden parantamisaikataulu riippuu my�nnett�v�st� rahoituksesta. Tavoitteena on saada seuraavan vaiheen rakennusty�t k�yntiin viel� vuoden 2002 puolella.

    Lis�tietoja antavat:
    Tiehallinto/Uudenmaan tiepiiri 
    PL 70, 00521 HELSINKI 
    K�yntios. Opastinsilta 12 
    Ins. Jukka Hietaniemi, puh. 0204 22 2769 tai 
    ins. Pentti Sirola, puh. 0204 22 2789

    Espoon kaupunki, tekninen keskus 
    Dipl.ins. Erkki Uusitalo 
    K�yntios: Virastopiha 2 C, 02770 Espoo 
    Puh. 806 5170 Gsm 050 511 2253 S�hk�posti:[email protected]

    050601

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�