Valinnat
    Tiehallinto

     

    Uudenmaan tp
    Ajankohtaista
    Ajankohtaista (U)

    Kartta hankkeesta
    (110k)

    Valtatien 4 (Lahdenv�yl�n) parantaminen Viikiss�

    Helsingin yliopistokaupunginosa Viikin rakentaminen on alkanut. Viikin keskukseen sijoittuu Helsingin yliopisto, Helsingin tiedepuisto, kauppakeskus, julkisia palveluita, yritystiloja ja asuntoja. Viikkiin tulee noin 13 000 asukasta ja yli 6 000 ty�paikkaa.
     
    Viikin nykytilanne

    Lahdenv�yl�n etel�puolisen alueen kaavoitusta ohjaa Viikin osayleiskaava. Viimeiset alueen asemakaavat ovat valmisteilla Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa. Osayleiskaavan sek� meluselvitysten pohjalta vuonna 1996 valmistuneessa tiesuunnitelmassa esitet��n muutoksia Pihlajam�en eritasoliittym�n ramppij�rjestelyihin sek� joukkoliikennekaistojen ja melutorjunnan rakentamista Lahdenv�yl�lle Viikin kohdalle. Tiesuunnitelman hyv�ksymisp��t�s annettiin 22.3.2001. Rakennussuunnitelma on valmistunut elokuussa v. 2000.

    Viikki tulevaisuudessa

    Viikin rakentaminen tuo muutoksia liikenneyhteyksiin Pihlajam�en eritasoliittym�ss�

    Lahdenv�yl�n etel�puolelle rakennetaan vv. 2002-2006 Viikin paikalliskeskus, joka aiheuttaa muutoksia liikennej�rjestelyihin. Helsingin suunnasta tuleva ramppi siirtyy Latokartanonkaaren liittym�n kohdalle ja liittym��n rakennetaan liikennevalot.

    Lahdenv�yl�n molemmin puolin rakennetaan Pihlajam�entien ylitt�v�t uudet risteyssillat bussirampeille. Samalla kohennetaan ramppiliittymien v�list� katuymp�rist�� kiveyksin ja tukimuurein.

    • Pihlajam�en eritasoliittym�n sillat ja melusuojaus (kuva 48k)
    • Pihlajam�en risteyssillat ja melusuojausta Viikin puolelta katsottuna (kuva 48k)

    Asukkaiden kaipaamia pohjoisen suunnan ramppeja ei toteuteta viel� t�ss� vaiheessa, mutta nyt suunnitellut ratkaisut mahdollistavat niiden toteuttamisen my�hemmin.

    Viikkiin on suunniteltu hyv�t julkisen liikenteen yhteydet

    Viikin asukas-, opiskelija- ja ty�paikkojen m��rien kasvaessa tehostetaan joukkoliikenneyhteyksi� alueella. Pihlajam�en eritasoliittym��n rakennetaan molemmin puolin Lahdenv�yl�� linja-autorampit pys�kkeineen. Lis�ksi Pihlajam�en ja Keh� I:n eritasoliittymien v�lille rakennetaan Lahdenv�yl�lle lis�kaistat joukkoliikenteelle.

    Joukkoliikenteen Espoon - Helsingin poikittaislinja Jokeri alkaa liikenn�id� Viikkiin vuoden 2003 loppuun menness�. N�in Lahdenv�yl�n uudet pys�kit mahdollistavat vaihdot Lahdenv�yl�n ja Jokerilinjan v�lill�. Pys�keilt� on raittirampit sek� porrasyhteydet katuverkkoon. Portaat varustetaan s�hk�l�mmityksell�.

    Helsingist� tulevan rampin vierelle on huomioitu varaus my�s pikaraitiotien toteuttamiselle.

    Kevyen liikenteen yhteyksi� parannetaan

    Kevyen liikenteen yhteydet Pihlajanm�est� Viikin puolelle paranevat huomattavasti, kun nykyinen huonokuntoinen Ketokiven alikulkuk�yt�v� puretaan ja tilalle rakennetaan uusi valoisa vapaaaukoltaan 8 metrin levyinen alikulkuk�yt�v�. Lis�ksi Pihlajam�entien jalkak�yt�vi� uusitaan risteyssiltojen rakentamisen yhteydess�.

    Lahdenv�yl�n varteen uusia meluesteit�

    Lahdenv�yl�n Viikin puoleinen sivu varustetaan meluesteill� Maaherrantien sillasta l�htien nykyiseen muutama vuosi sitten toteutettuun meluesteeseen asti. Pihlajam�en puoli suojataan melusein�ll� ja maavallilla.

    Meluesteet tehd��n p��osin vaaleasta betonista, jota el�v�itet��n puurimoituksella. Silloilla sek� nykyisen meluesteen liitoskohdassa materiaalina k�ytet��n l�pin�kyv�� muovia. Aikaisemmin rakennettujen meluseinien tapaan uusien meluesteiden etupuoli on kallistettu ulosp�in. Tausta on suojattu ilkivallan est�miseksi ter�sverkoin.

    Lahdenv�yl�n valaistus saneerataan

    Lahdenv�yl�n nykyinen vuosina 1960-70 rakennettu valaistus on uusimisen tarpeessa. Uusi valaistus toteutetaan keskikaistavalaistuksena 18 metrisill� pylv�ill�. Valaistuksen uusiminen perustuu v. 1993 tehtyyn Helsingin � Lahden moottoritien v�lill� Koskelantie � Vaarala, tievalaistuksen saneerauksen tarveselvitykseen ja vuonna 1996 tehtyyn valaistussuunnitelmaan.

    Ty�naikaiset liikennej�rjestelyt

    Rakennusty�t aiheuttavat h�iri�t� Lahdenv�yl�n ja Pihlajam�entien liikenteelle. Lahdenv�yl�n ajoratoja joudutaan kaventamaan ajoittain siten, ett� molempiin suuntiin on k�yt�ss� vain kaksi ajokaistaa. Aamuruuhkan aikaan on kuitenkin keskustan suuntaan k�yt�ss� kolme kaistaa. Kallionr�j�ytyst�iden aikana liikenne katkaistaan enint��n 15 minuutiksi ruuhka-ajan ulkopuolella.

    Kustannukset jaetaan Tiehallinnon ja Helsingin kaupungin kesken

    Hankkeen rakennussuunnitelman mukainen kustannusarvio on 44,3 milj. mk. Kustannukset jakaantuvat likimain puoliksi Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirin ja Helsingin kaupungin kesken. Kaupunki kustantaa p��osan Pihlajam�en eritasoliittym�n rampeista, kevyen liikenteen v�ylist�, portaista, tukimuureista ja johtosiirroista. Tiehallinto kustantaa puolestaan Lahdenv�yl�n lis�kaistat ja valaistuksen sek� p��osan meluesteist�. Siltojen sek� linja-autoramppien kustannukset jakaantuvat puoliksi molemmille rahoittajille.

    Rakennusty� valmistuu syksyll� 2002

    Helsingin kaupungin rakennusvirasto aloitti Pihlajam�en eritasoliittym�n Viikin puoleisen rampin rakentamisen helmikuussa 2001. Uudelle rampille liikenne siirtyi elokuussa 2001.

    Loppuosan hankkeesta teett�� Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiri. Hanke valmistuu aikataulun mukaan marraskuussa 2002, viimeistely- ja istutust�it� ajoittuu viel� kev��lle 2003.

    Lis�tietoja antavat:
    Tiehallinto, Uudenmaan tiepiiri
    Opastinsilta 12 A, 00520 HELSINKI
    Ins. (AMK) Hannu Ranta,
    puh 0204 22 2771 tai 
    Ins. Esko Ypy�,
    puh. 0204 22 2791

    Helsingin kaupungin rakennusvirasto
    Kasarminkatu 21, 00099 HELSINGIN KAUPUNKI
    Ins. Juha V��t�inen,
    puh. (09) 166 2634

    091001

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�