Valinnat
    Tiehallinto

       Uudenmaan tiepiiri - Tiepiirin historiaa

    Uudenmaan tiepiirin historiaa


    12.12..2002


    Tarvontie 40 vuotta

     
    Suomen ensimm�isen moottoritien, Tarvontien, valmistumisesta tulee 16.12.2002 kuluneeksi 40 vuotta. Uusi tietyyppi, moottoritie, oli aluksi outo nime��n my�ten, sill� ajamisesta puhumattakaan.

    Tarvontie aloitti uuden vaiheen suomalaisessa tieliikenteess� sek� teiden rakentamisessa ja kunnostamisessa. Suomalaiset siirtyiv�t moottoriteiden aikaan muun Euroopan tahtiin, mutta eurooppalaisesta kehityksest� erosimme teiden rahoitusmallin osalta. Muualla ty�t tehtiin urakoilla ja varsinaisilla tiem��r�rahoilla, Suomessa rahoitus sidottiin ty�tt�myyden hoitamiseen. Ty�llisyystilanteen heikentymisen vuoksi perustettiin ty�tt�myysty�maita, ja Tarvontien rakennusty�maa oli yksi niist�. Syntyi ns. lapiolinja.

    Tarvontie vihittiin k�ytt��n ja luovutettiin Uudenmaan tiepiirin yll�pidett�v�ksi 16.12.1962. Rahoituksen ja rakentamisen haasteellisuudesta huolimatta lopputulokseen oltiin tyytyv�isi�. Tiet� pidettiin aikanaan "suomalaisen tienrakentamisen kauneimpana saavutuksena".

    • Esite pdf-muodossa (176k)
    Kuvia ty�maalta
     
    Kuva 1:
    Tarvontien ty�maa hiljeni kes�ksi 1957 rahoituksen p��tytty�. Ty�t alkoivat uudelleen syksyll�.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    1_50_8kopiointi.jpg, koko 527 kt.

    Kuva 1
    Kuva 2:
    Tarvolla ty�skenteli parhaimmillaan 250 kuorma-autoilijaa tai koneurakoitsijaa.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    2_92_32kopiointi.jpg, koko 557 kt.

    Kuva 2
    Kuva 3:
    Siirtoty�mailta ja ty�tt�myyst�ist� muistetaan usein tarinat
    lapionvarteen nojailevista miehist�. Totta onkin, ett� monet tekiv�t
    t�it� verkkaiseen tahtiin. Toisaalta ty�maille l�hetettiin liian paljon
    ja monesti turhan aikaisessa vaiheessa miehi�, joille ty�njohto ei
    saanut j�rjestetty� mielek�st� ty�t�. Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    3_76_13kopiointi.jpg, koko 513 kt.
     

    Kuva 3
    Kuva 4:
    Ty�t� v�lttelevien miesten vastapainona ty�maille tuli miehi�, jotka yrittiv�t kovasti paremmille palkoille. On muistettava, ett� monella ty�tt�myysty�maalla ty�skennelleell� oli perhe el�tett�v�n��n. Kuvassa Kolmikyttyr�isen kamelin kallion poraajat.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    4_99_9kopiointi.jpg, koko 764 kt

    Kuva 4

    Kuva 5:
    Ty�tt�myysty�maille l�hetettiin kunnista aivan liian paljon v�ke�, jolloin t�iden j�rjest�minen oli k�yt�nn�ss� mahdotonta ja tarinat kettinkivartisesta lapiosta saivat j�lleen uutta voimaa. Kuvassa Vehkam�en portin pohjan ty�maa hein�-elokuussa 1960.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    5_101_4kopiointi.jpg, koko 647 kt.
     

    Kuva 5
    Kuva 6:
    Tarvontien ty�maan organisaatio rakennettiin noin 1000 miehen vahvuutta varten. Tiet�iden johtoon nimitettiin Into Veikko Olavi (IVO) Pirhonen. Ty�maa alkoi majoitusleirien pystytt�misell�. Kuvassa Tuomarilan majoitusleiri huhtikuussa 1960.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    6_93_10kopiointi.jpg, koko 557 kt.
     

    Kuva 6
    Kuva 7:
    Siirtoty�maiden ruokahuollosta vastasi Valtion ravitsemuskeskus. Suosituimmat ruokalajit olivat hernekeitto, lihakeitto, lihapy�ryk�t ja makaronilaatikko. Ruuan hintaa pidettiin yleisesti korkeana, sill� er�iden laskelmien mukaan ruoka maksoi kolmanneksen p�iv�palkasta. Erityisesti kahvin hinta n�r�sti, sill� kahvi ja pulla maksoivat p�iv�n ruuasta noin 40 %. Kuvassa kahvihetki S�drikin sillalla elo-syyskuussa 1960.
    Kuva: IVO Pirhonen

    Kuva suurempana (200 dpi):
    7_101_20kopiointi.jpg, koko 429 kt.
    Kuva 7

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�