Tiehallinto
     

    Vasa vägdistrikt
    Aktuellt

     

    Vasa vägdistrikt: aktuellt

    Meddelande 1.10. 2003

    Förbättring av vägförbindelsen till Kronoby flygfält utreds

    Trafiken till Kronoby flygfält går längs landsväg 748 (Flygfältsvägen), som även betjänar kommunens interna trafik och bosättningen vid Påras - Sand-backa-området. För att förbättra invånarnas trafiks-äkerhet har vägen en hastighetsbegränsning på 60 km/h. Hastighetsbegränsningen försämrar fram-komligheten för flygpassagerare. Från invånarnas sida och speciellt med tanke på fotgängare och cyklister, är trafiksäkerheten bristfällig, eftersom överhastigheter är vanliga på den smala och krokiga vägen. För att kunna säkerställa kommunens markanvändnings framtida behov har även utvecklingen av vägnätet utretts vid området nära riksväg 8 och Flygfältsvägen.

    Vägförbindelsen från riksväg 8 till flygfältet är en så kallad terminalförbindelse, en viktig del i hela trafiksystemet. I åtgärdsutredningen sammankopplas flygfälttrafikens framkomlighet, invånarnas trygga boendemiljö, kommunens framtida utveckling i närheten av Flygfältsvägen, samt väghållningens knap-pa resurser. Dessa resulterar i tre alternativ, av vilka en helhet som kan förverkligas blir vald. Förverkli-gandet av åtgärderna kräver ännu en mera detaljerad planering, som blir aktuell senare.

    På basen av en nulägesanalys och prognoser har tre alternativ för flygfältsförbindelsen utformats. Alterna-tivet ”förbättring av nuvarande väg” består av byggande av gång- och cykelvägar och förbättring av korsningar. Även anläggning av underfarter på de viktigaste övergångställena rekommenderas. Hastigheterna dämpas med refuger, som byggs vid övergångställen på Påras-området, hastighetsbegränsningen 60 km/h bibehålls dock. Den rondell som just nu byggs nära centrum finns kvar även i framtiden. Kostnaderna för detta alternativ har uppskattats till 1,6 miljoner euro.

    I det andra alternativet ersätts en del av flygfältsförbindelsen med en ny väg. Den börjar öster om järnvägen i Lybäck och passerar norr om bybosättningen. Den nya vägdragningen skulle ansluta till den befintliga vägen först efter flygfältsanslutningen nära ändan av landningsbanan. Den nya vägens längd är närmare fem kilometer. Den befintliga vägen i byn skulle betjäna endast bosättningen. Mellan riksvägen och järnvägen förbättras den nuvarande vägen med åtgärder i korsningar och regleringar i lättrafiken. Kostnaderna för detta alternativ är 2,6 milj. euro. Om den nya vägen inte kan finansieras snabbt, borde trafiksäkerheten kunna tryggas genom anläggning av en gång- och cykelväg längs den nuvarande vägen, vilket ytterligare skulle öka kostnaderna för detta alternativ.

    Det tredje alternativet är att en väg byggs på ett helt nytt ställe. Väglinjen läggs i skogskanten vid norra sidan av Påras åkerfält och vägen ansluter sig till riksvägen cirka en kilometer norr om nuvarande riksvägskorsning. Vid ändan av flygfältet har vägen samma linjedragning som det tidigare alternativet. Trots att den största delen av flygfältstrafiken flyttas till den nya vägen, behövs förbättringsåtgärder även av den nuvarande vägen. Exempelvis Harabackens underfart vid järnvägen måste byggas även i detta alternativ. Kostnaderna för alternativet blir närmare 5,0 milj. euro.

    Tekniskt och miljömässigt är alla alternativen möjliga, fast skillnader mellan dem nog finns. Den mest betydande skillnaden mellan alternativen är ekono-min. Alternativet ”förbättring av nuvarande väg” är det enda, vars förverkligande är realistiskt inom Vägförvaltningens nutida finansieringsramar. I övriga alternativ är kostnaderna jämfört med nyttan mångfaldiga. Eftersom förverkligandet i alla alterna-tiven skulle ske etappvis, lämpar sig det av många mindre åtgärder bestående alternativet ”förbättring av nuvarande väg” bäst även i detta avseende. I generalplaneringen kan kommunen göra en reservation för en väglinje som passerar Påras – Sandbacka -området enligt det kortare alternativet.

    Arbetsgruppen som har representanter från kommunen, Vägförvaltningen, Banförvaltningscentralen och flygfältet, anser att den mest akuta åtgärden är byggandet av Harabackens underfart. Detta skulle vara ett samarbetsprojekt mellan kommunen, Vägförvalt-ningen och Banförvaltningscentral. Projektet skulle även innebära att man flyttar den gång- och cykelväg som nu går ge-nom Wikars gårdsplan. Följande etapp skulle vara byggandet av gång- och cykelväg genom Påras by ända till Sandbacka korsning.


    Tilläggsuppgifter:

    Vägförvaltningen, Vasa vägdistrikt: ing. Jari Mansikka-aho, tfn 0204 22 7504
    Kronoby kommun: Tekn. dir. Tage Torrkulla, tfn 06-8343 501
    Talentek Ab: ing. Mikko Uljas, tfn 06-3208 550


    Vasa vägdistrikt