|   Vasa vägdistrikt 
          Aktuellt  
           
              | 
          Vasa
          vägdistrikt: aktuellt 
          Meddelande 1.10. 2003 
          Förbättring av 
          vägförbindelsen till Kronoby flygfält utreds 
          
            
            Trafiken till Kronoby flygfält går längs landsväg 748 (Flygfältsvägen), 
            som även betjänar kommunens interna trafik och bosättningen vid 
            Påras - Sand-backa-området. För att förbättra invånarnas 
            trafiks-äkerhet har vägen en hastighetsbegränsning på 60 km/h. 
            Hastighetsbegränsningen försämrar fram-komligheten för 
            flygpassagerare. Från invånarnas sida och speciellt med tanke på 
            fotgängare och cyklister, är trafiksäkerheten bristfällig, eftersom 
            överhastigheter är vanliga på den smala och krokiga vägen. För att 
            kunna säkerställa kommunens markanvändnings framtida behov har även 
            utvecklingen av vägnätet utretts vid området nära riksväg 8 och 
            Flygfältsvägen.  
             
            Vägförbindelsen från riksväg 8 till flygfältet är en så kallad 
            terminalförbindelse, en viktig del i hela trafiksystemet. I 
            åtgärdsutredningen sammankopplas flygfälttrafikens framkomlighet, 
            invånarnas trygga boendemiljö, kommunens framtida utveckling i 
            närheten av Flygfältsvägen, samt väghållningens knap-pa resurser. 
            Dessa resulterar i tre alternativ, av vilka en helhet som kan 
            förverkligas blir vald. Förverkli-gandet av åtgärderna kräver ännu 
            en mera detaljerad planering, som blir aktuell senare.  
             
            På basen av en nulägesanalys och prognoser har tre alternativ för 
            flygfältsförbindelsen utformats. Alterna-tivet ”förbättring av 
            nuvarande väg” består av byggande av gång- och cykelvägar och 
            förbättring av korsningar. Även anläggning av underfarter på de 
            viktigaste övergångställena rekommenderas. Hastigheterna dämpas med 
            refuger, som byggs vid övergångställen på Påras-området, 
            hastighetsbegränsningen 60 km/h bibehålls dock. Den rondell som just 
            nu byggs nära centrum finns kvar även i framtiden. Kostnaderna för 
            detta alternativ har uppskattats till 1,6 miljoner euro. 
             
            I det andra alternativet ersätts en del av flygfältsförbindelsen med 
            en ny väg. Den börjar öster om järnvägen i Lybäck och passerar norr 
            om bybosättningen. Den nya vägdragningen skulle ansluta till den 
            befintliga vägen först efter flygfältsanslutningen nära ändan av 
            landningsbanan. Den nya vägens längd är närmare fem kilometer. Den 
            befintliga vägen i byn skulle betjäna endast bosättningen. Mellan 
            riksvägen och järnvägen förbättras den nuvarande vägen med åtgärder 
            i korsningar och regleringar i lättrafiken. Kostnaderna för detta 
            alternativ är 2,6 milj. euro. Om den nya vägen inte kan finansieras 
            snabbt, borde trafiksäkerheten kunna tryggas genom anläggning av en 
            gång- och cykelväg längs den nuvarande vägen, vilket ytterligare 
            skulle öka kostnaderna för detta alternativ. 
             
            Det tredje alternativet är att en väg byggs på ett helt nytt ställe. 
            Väglinjen läggs i skogskanten vid norra sidan av Påras åkerfält och 
            vägen ansluter sig till riksvägen cirka en kilometer norr om 
            nuvarande riksvägskorsning. Vid ändan av flygfältet har vägen samma 
            linjedragning som det tidigare alternativet. Trots att den största 
            delen av flygfältstrafiken flyttas till den nya vägen, behövs 
            förbättringsåtgärder även av den nuvarande vägen. Exempelvis 
            Harabackens underfart vid järnvägen måste byggas även i detta 
            alternativ. Kostnaderna för alternativet blir närmare 5,0 milj. 
            euro. 
             
            Tekniskt och miljömässigt är alla alternativen möjliga, fast 
            skillnader mellan dem nog finns. Den mest betydande skillnaden 
            mellan alternativen är ekono-min. Alternativet ”förbättring av 
            nuvarande väg” är det enda, vars förverkligande är realistiskt inom 
            Vägförvaltningens nutida finansieringsramar. I övriga alternativ är 
            kostnaderna jämfört med nyttan mångfaldiga. Eftersom förverkligandet 
            i alla alterna-tiven skulle ske etappvis, lämpar sig det av många 
            mindre åtgärder bestående alternativet ”förbättring av nuvarande väg” 
            bäst även i detta avseende. I generalplaneringen kan kommunen göra 
            en reservation för en väglinje som passerar Påras – Sandbacka 
            -området enligt det kortare alternativet. 
             
            Arbetsgruppen som har representanter från kommunen, Vägförvaltningen, 
            Banförvaltningscentralen och flygfältet, anser att den mest akuta 
            åtgärden är byggandet av Harabackens underfart. Detta skulle vara 
            ett samarbetsprojekt mellan kommunen, Vägförvalt-ningen och 
            Banförvaltningscentral. Projektet skulle även innebära att man 
            flyttar den gång- och cykelväg som nu går ge-nom Wikars gårdsplan. 
            Följande etapp skulle vara byggandet av gång- och cykelväg genom 
            Påras by ända till Sandbacka korsning.  
             
             
            Tilläggsuppgifter: 
             
            Vägförvaltningen, Vasa vägdistrikt: ing. Jari Mansikka-aho, tfn 0204 
            22 7504 
            Kronoby kommun: Tekn. dir. Tage Torrkulla, tfn 06-8343 501 
            Talentek Ab: ing. Mikko Uljas, tfn 06-3208 550 
           
           |