|   Vaasan tiepiiri 
          Ajankohtaista
          (V) 
          Ajankohtaista 
              | 
          Vaasan tiepiiri: ajankohtaista 
           
          1.10.2003 
          Kruunupyyn lentokent�n 
          tieyhteyden parantamista selvitet��n 
          
            Liikenne Kruunupyyn 
            lentokent�lle kulkee maantiet� 748, joka v�litt�� my�s kunnan 
            sis�ist� liikennett� ja palvelee tien varren asutusta P�raksen - 
            Sandbackan alueella. Asukkaiden liikenneturvallisuuden 
            paranta-miseksi on tielle asetettu nopeusrajoitus 60 km/h. 
            Lentokent�n k�ytt�jien kannalta nopeusrajoitus heikent�� sujuvuutta. 
            Asukkaiden, varsinkin jalankulki-joiden ja py�r�ilij�iden kannalta 
            turvallisuus on puutteellinen, koska ylinopeudet kapealla ja 
            mutkai-sella tiell� ovat yleisi�. Kunnan maank�yt�n tarpeiden 
            turvaamiseksi on selvitetty liikenneverkon kehitt�mist� valtatien 8 
            ja Lentokent�ntien ymp�rist�ss�.  
             
            Tieyhteys valtatielt� 8 lentokent�lle on ns. terminaali-yhteys, joka 
            on t�rke� osa liikennej�rjestelm��. Toimenpideselvityksess� pyrit��n 
            sovittamaan yhteen lentokent�n k�ytt�jien sujuva liikenn�inti, 
            asukkaiden turvallinen elinymp�rist�, kunnan tuleva kehitys sek� 
            tienpidon niukka rahoitus. Tuloksena saadaan vaihtoehtoja, joista 
            sitten valitaan toteuttamiskelpoinen toimenpidekokonaisuus. 
            Toimenpiteiden toteuttaminen edellytt�� viel� yksityiskohtaista 
            suunnittelua, jonka aika tulee my�hemmin.  
             
            Nykytilaselvityksen ja tulevaisuusennusteiden avulla on muodostettu 
            kolme vaihtoehtoa lentokent�n tieyhteydelle. Nykyisen tien 
            parantamisvaihtoehdossa tien varteen rakennettaisiin kevyen 
            liikenteen v�yl��, liittymien turvallisuutta parannettaisiin ja 
            t�rkeimpiin kevyen liikenteen ylityskohtiin suositellaan 
            alikul-kuk�yt�v�n toteuttamista. Ajonopeuksia hillit��n P�raksen 
            alueella suojateiden yhteyteen teht�vill� keskisaarekkeilla, mutta 
            nopeusrajoituksena kyl�n kohdalla s�ilyy 60 km/h. Keskustan kohdalla 
            toimisi edelleen nyt rakenteilla oleva kiertoliittym�. T�m�n 
            vaihtoehdon kustannuksiksi on arvioitu n. 1,6 miljoonaa euroa.  
             
            Toisessa vaihtoehdossa osa lentokentt�yhteydest� korvataan uudella 
            tiell�. Se alkaisi rautatien it�puolelta Lyb�ckin kohdalta ja tie 
            ohittaisi kyl�asutuksen pohjoispuolelta. Takaisin nykyiselle tielle 
            palattaisiin vasta lentokent�lle johtavan liittym�n j�lkeen 
            kiitoradan jatkeen kohdalla. Uutta tiet� tulisi l�hes viisi 
            kilometri�. Nykyinen tie j�isi kyl�n kohdalla palvelemaan pelk�st��n 
            asutuksen tarpeita. Valtatien ja rautatien v�lill� nykyist� tiet� 
            parannetaan liittym�j�rjestelyin ja kevyen liikenteen toimenpitein. 
            T�m�n vaihtoehdon kustannukset olisivat n. 2,6 milj. euroa. Jos 
            uutta tielinjaa ei voida rahoittaa nopeasti, on nykyisen tien 
            varteen rakennettava turvallisuuden vuoksi kevyen liikenteen v�yl�, 
            mik� nostaisi edelleen t�m�n vaihtoehdon kustannuksia. 
             
            Kolmantena vaihtoehtona on kokonaan uuteen paikkaan rakennettava 
            tie. Tielinja sijoittuisi P�raksen peltoaukean pohjoisreunassa 
            olevan mets�n reunaan ja tie liittyisi valtatiehen noin kilometrin 
            nykyisest� liittym�st� pohjoiseen. Lentokent�n p��ss� linjaus 
            yhtyisi edelliseen vaihtoehtoon. Vaikka p��osa lentokent�n 
            liikenteest� siirtyisi uudelle tielle, tarvitaan my�s nykyisell� 
            tiell� parantamista. Esimerkiksi J�nism�en alikulku radan alitse on 
            t�ss�kin vaihto-ehdossa rakennettava. T�m�n vaihtoehdon 
            kustan-nukset olisivat l�hes 5,0 milj. euroa.  
             
            Teknisesti ja ymp�rist�llisesti kaikki vaihtoehdot ovat mahdollisia, 
            mutta eroja niiden v�lill� toki on. Merkitt�vin ero vaihtoehdoilla 
            on taloudellisessa mieless�. Nykyisen tien parantaminen on ainoa, 
            jonka toteuttaminen on Tiehallinnon nykyisill� rahoitus-n�kymill� 
            mahdollista. Muissa vaihtoehdoissa kustannukset ovat hy�tyihin 
            n�hden moninkertaisia. Koska kaikkien vaihtoehtojen toteuttaminen 
            tapahtuisi vaiheittain, sopii siihenkin parhaiten nykyisen tien 
            parantaminen, joka koostuu monista pienist� toimenpiteist�. Kunta 
            voi yleiskaavoituksessa tehd� varauksen uudelle tielle P�raksen � 
            Sandbackan alueen ohi lyhyemm�n vaihtoehdon mukaan.  
             
            Suunnitteluty�t� johtaneessa ty�ryhm�ss�, jossa on kunnan, 
            Tiehallinnon, Ratahallintokeskuksen ja lento-aseman edustajat, 
            pidet��n kiireisimp�n� asiana J�nism�en tasoristeyksen muuttamista 
            eritasoiseksi. T�m� tapahtuisi yhteisty�ss� kunnan, Tiehallinnon ja 
            Ratahallintokeskuksen kanssa. Siihen sis�ltyisi my�s 
            kevyenliikenteen v�yl�n siirt�minen erilleen Wikarsin piha-alueelta. 
            Sen j�lkeen olisi toteuttamisvuorossa erillisen kevyenliikenteen 
            v�yl�n rakentaminen P�raksen kyl�n l�pi Sandbackan risteykseen asti. 
             
            Lis�tietoja: 
             
            Tiehallinnon Vaasan tiepiiri: ins. Jari Mansikka-aho, puh. 0204 22 
            7504 
            Kruunupyyn kunta: tekninen johtaja Tage Torrkulla, puh. 06 - 8343 
            501 
            Oy Talentek Ab: ins. Mikko Uljas, puh. 06 - 3208 550 
           
           |