|   Vaasan tiepiiri 
          Ajankohtaista
          (V) 
          Ajankohtaista 
              | 
          Vaasan tiepiiri: ajankohtaista 
           
          7.10.2003 
          Syystalven 
          kunnossapitotoimenpiteet yleisill� teill� 
          
            Talven tuloon 
            varautuminen 
             
            Vaasan tiepiirin alueella ensimm�iset liukkaat kelit alkavat 
            vuosittain keskim��rin lokakuun j�lkipuolis-kolla. Syksyn s��t 
            poikkeavat kuitenkin eri vuosina toisistaan huomattavasti. Lokakuun 
            alussa voi jo esiinty� y�aikaan kuuraa ja pintojen j��tymist�. Syksy 
            voi joinakin vuosina olla my�s leuto aina marras-kuun lopulle 
            saakka. 
             
            Luotettavat s��ennusteet ovat korvaamaton apu teiden 
            kunnossapidossa. S��ennusteita saadaan tiedotus-v�lineiden kautta 
            sek� my�s erikseen tilattuina ja maksettuina palveluina, jolloin 
            niiden tietosis�lt� on suunniteltu ja muokattu erityisesti tiest�n 
            kunnossapidon tarpeisiin. 
             
            Tienpidossa on jo syyskes�st� l�htien varauduttu talven tuloon ja 
            s�iden muutoksiin niin, ett� tienpit�j�lle talvikelien tulo ei ole 
            yll�tys. Urakoitsijat kalustoineen ovat jo lokakuun alussa t�ydess� 
            valmiudessa: Henkil�st�n talviajan p�ivystykset on j�rjestetty, 
            liukkaudentorjuntaan tarvittavat hiekat ja suolat ovat varastoissa 
            sek� kalusto on trimmattu t�yteen l�ht�valmiuteen.  
             
            Mustan j��n torjunta 
             
            Yleens� syksyisin talvikunnossapito alkaa ns. mustan j��n 
            torjunnalla. Mustaa j��t� syntyy, kun tienpinnan l�mp�tila laskee 
            alle nolla-asteen ja ilman kosteus on suuri. Ilman l�mp�tila voi 
            t�ll�in viel� olla plussan puolella. Monesti n�in k�y, kun iltay�st� 
            on pilvist� ja kosteaa ja aamuy�st� pilvipeite repeilee ja ilma sen 
            johdosta nopeasti j��htyy. N�iss� s��olosuhteissa tien pinnalle 
            muodostuu hyvin nopeasti ohut j��kalvo eli musta j��.  
             
            Mustan j��n torjunta perustuu aina s��ennusteisiin. Kun s��ennusteet 
            kertovat tienpintojen muutaman tunnin kuluttua j��tyv�n, levitet��n 
            viel� sulille tienpinnoille suolaliuosta, joka est�� j��tymisen. 
            Autoilijat eiv�t aina ymm�rr�, miksi sulia tienpintoja suolataan. 
            Jos liukkaudentorjuntatoimenpiteet aloitet-taisiin vasta, kun paikan 
            p��ll� todetaan tienpinnat j�isiksi, oltaisiin auttamattomasti ja 
            kohtalokkaasti my�h�ss�. Mustaa j��t� syntyy nopeasti koko tiepiirin 
            alueen laajuisesti. Koko tiest�� ei voida kunnossapitokalustolla 
            hetkess� k�sitell�. S��ennus-teet eiv�t aina toteudu ja joskus 
            ennakkosuolauskin voi j�lkeenp�in arvioiden osoittautua turhaksi. 
            Autoilijan kannalta on kuitenkin parempi tilanne se, ett� tienpit�j� 
            kantaa vastuun "turhista suolauksista" kuin se, ett� autoilija 
            joutuu ottamaan vastuun liukkaista teist�. 
             
            Tienpit�j�n ja urakoitsijan tavoitteena tiest�n kunnossapidossa on, 
            ett� alkavan talven kunnossa-pitotoimenpiteet sujuisivat tehokkaasti 
            ja joustavasti, ja autoilijat voisivat ajaa turvallisesti hyvin 
            hoidetulla tiest�ll�.  
             
            Lis�tietoja: 
            Insin��ri Raimo Sillanp��,
            puh. 0204 22 7583 
           
           |