V�gf�rvaltningen m�ter trafikanttillfredsst�llelsen tv� g�nger per 
            �r, skilt f�r sommar- och vinters�songerna. D�rut�ver drar man i 
            v�gdistrikten nytta av all respons som trafikanterna och de �vriga 
            kunderna ger. Den viktigaste kanalen f�r direkt kundrespons �r 
            V�gtrafikantlinjen 0200 - 2100. V�gf�rvaltningen kommer att ut�ka 
            marknadsf�ringen av linjen f�r trafikanterna. P� basis av f�reg�ende 
            vinters unders�kning om trafikanttillfredsst�llelsen har man inom 
            V�gf�rvaltningens Vasa v�gdistrikt beslutat sig f�r att i samarbete 
            med V�gaff�rsverket f�rb�ttra tillfredsst�llelsen bland 
            trafikanterna inom distriktet.
            
            I vinter p�b�rjas ett f�rs�k f�r att f�rb�ttra 
            vinterv�gh�llningskvaliteten inom Vasa v�gdistrikt. Projektet �r 
            uppdelat i tre delomr�den. Den viktigaste delen best�r av 
            �verenskommelser som ing�tts med entrepren�rerna om f�rb�ttringar, 
            exempelvis gransk-ning av plogningsrutternas l�ngd samt b�ttre 
            beredskap f�r de sn�stormar som f�rekommer n�gra g�nger varje �r.
            
            Det andra delomr�det best�r av information. Med mera omfattande 
            information str�var man efter att ge information om sj�lva 
            vinterv�gh�llningen, men ocks� om hur man f�rfar i olika situationer 
            under vinterperioden. Informationen f�ljer vinterns olika skeden och 
            p� s� s�tt kommer v�gdistriktet att infor-mera bland annat om 
            underh�llsklasser och kvalitetskrav, arbetsmetoder och olika 
            undantags-situationer, samt vid vinterns slut om de erfarenheter den 
            f�rt med sig. V�gdistriktet hoppas p� s� s�tt kunna p�verka 
            beteendet i vintertrafiken och f�rb�ttra trafiks�kerheten inom Vasa 
            v�gdistrikt. P� v�ren avslutas vinterperioden med att man unders�ker 
            trafikanttillfredsst�llelsen.
            
            Projektets tredje del best�r av regionforum och en responskanal 
            utvecklad av V�gaff�rsverket. P� basis av f�reg�ende vinters 
            unders�kning om trafikanttill-fredsst�llelsen har man beslutat vidta 
            s�rskilda �tg�rder f�r Sein�joki och Alaj�rvi omr�desentre-prenader. 
            P� dessa omr�den startar man regionforum, som best�r av 
            representanter f�r yrkesbilister, v�gh�llaren och entrepren�ren. 
            Regionforumen samlas n�gra g�nger under vinterhalv�ret f�r att 
            diskutera problem inom vinterunderh�llet.
            
            Inom Sein�joki och Alaj�rvi omr�desentreprenader tar man i vinter 
            �ven i bruk en responskanal som fungerar mellan trafikanterna och 
            entrepren�ren. Respons-kanalen ger trafikanten m�jlighet att ge 
            respons om vinterv�gh�llningen genom textmeddelanden eller Internet. 
            Trafikanten kan sedan l�sa entrepren�rens svar p� Internet.
            L�s
            
            V�gaff�rsverkets meddelande (p� finska).