Valinnat
    Tiehallinto





    Etusivu
    Lähtökohdat
    Tavoitteet
    Ajankohtaista
    Kehittämissuunnitelma
  • Kartat
  • Osallistuminen ja yhteydet
    Palaute
    Toimenpidepaketit
    Toimenpidepakettien sijoittuminen kartalle
    Kevyen liikenteen väylän linjaus ja uusi yhteys
    Kaiteet ja valaistus
    Palvelutasot liittymäväleittäin
    Valtatien 4 kehittämissuunnitelma Oulun kohdalla


    SUUNNITELMA
    Kehitt�missuunnitelmassa on esitetty tarvittavat toimenpiteet ja niiden kehitt�mispolku vuoteen 2020 saakka. Kehitt�mispolku sis�lt�� nelj� toimenpidepakettia, joiden sijoittuminen on esitetty my�s kartalla.

    Suunnitelmassa esitet��n, ett� suunnittelukohteen alku- ja loppup�iss� eli osuuksilla Ouluntulli - Kaakkuri ja Linnanmaan - Pateniemi ovat moottoritien poikkileikkaukset nykyiset eli 2+2 -kaistaiset. Muilla jaksoilla varaudutaan 3+3 -kaistaiseen poikkileikkaukseen, josta kiireellisin on Oulujoen ylitt�v� osuus.

    Suunnittelujakson alkup��ss� poikkileikkauksen levennys tehd��n ulkoreunoille. Keskeisell� kaupunkialueella levent�minen tehd��n kaventamalla keskikaistaa, johon rakennetaan samalla betonikaide. Kontinkankaan - Laanilan v�lisell� osuudella poikkileikkausmitoituksessa on varauduttu siihen, ett� ulkoreunoilla on betoninen melukaide ja Oulujoen ylitt�v�ll� osuudella lis�ksi my�s l�pin�kyv� noin 1,6 m korkea melueste.

    Oulujoen silloille joudutaan rakentamaan my�s uusi p��llysrakenne ja uusi kevyen liikenteen silta joen ylitse. Liikenteen lis��minen vanhoilla silloilla ei tule kyseeseen siltojen huonon kunnon takia.

    Laanilan - Iskon v�lisell� osuudella V�livainion kohdalla poikkileikkauksen levent�minen on suunniteltu teht�v�n siten, ett� V�livainion puoleinen tien reuna pidet��n nykyisell� paikalla.

    Nykyist� muuttuvaa nopeusrajoitusaluetta laajennetaan siten, nopeusrajoituksia ohjataan s��n ja kelin mukaan koko suunnitteluosuudella. Oulujoen ylitt�v�ll� v�lill� nopeusrajoituksia ohjataan my�s liikennetilanteen mukaan.

    Ramppien ja tie-/katuliittymiin rakennetaan my�s liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden edellytt�mi� lis�kaistoja ja liikennevaloja.

    Suunnitelmassa varaudutaan siihen, ett� moottoritielle voidaan johtaa nopea joukkoliikenne. Se edellytt�� lis�ramppeja, bussipys�kkej� ja kevyen liikenteen yhteyksi� eritasoliittymiin. Lis�rampit mahdollistavat my�s sen, ett� suuret erikoiskuljetukset voivat k�ytt�� moottoritiet� Kaakkuri - Laanila v�lisell� osuudella.

    Kevyen liikenteen olosuhteita parannetaan Oulujoen ylitse esitetyn kevyen liikenteen sillan lis�ksi Laanilan eritasoliittym�n pohjoispuolella. Typpitien poikki kulkeva nykyinen kevyen liikenteen v�yl� linjataan valtatien suuntaisena Ruskontien ylitse ja uusi yhteys rakennetaan Yl�-Siirtolan etel�puolella olevan metsik�n kautta kautta nykyiseen alikulkuun. (ks. kartta)

    V�yl�ymp�rist�n kehitt�misess� l�ht�kohdaksi otettu Oulun maisemarakenne ja siihen liittyv�t maisemakuvat. Valtatien 4 maisema jakaantuu suunnittelujaksolla mets�jaksoihin, merenrantajaksoon, puistomaisiin jaksoihin ja rakennetun ymp�rist�n jaksoihin. Kehitt�missuunnitelmassa on esitetty kullekin osuudelle ymp�rist�n kehitt�misperiaatteet (ymp�rist�kartta pdf 1,7Mt). Suunnitelmassa on otettu kantaa my�s kaupunkiymp�rist�n erityiskohteiden,kaiteiden, valaisimien , pys�kkikatoksien sek� tietaiteen kehitt�miseksi.

    Idealuonnos ja havainnekuva etel�st� katsottuna V�lkkyl�n- Kontinkankaan kohdan maank�yt�st�.

    VAIKUTUKSET
    Liikenne
    Valtatien 4 kolmansien kaistojen ja eritasoliittymien parantamisen my�t� Oulun kaupunkiseudun tie- ja katuverkon kokonaistoimivuus ja liikenneturvallisuus paranevat. Moottoritien parantaminen vastaamaan liikenteen kysynt�� johtaa my�s siihen, ett� alemmalta tie- ja katuverkolta siirtyy liikennett� moottoritielle, jolloin muun verkon turvallisuustilanne parantuu. Kolmansien kaistojen my�t� liittyminen ja erkaneminen p��tien liikenteeseen n�hden helpottuu, jolloin riskit liittym�onnettomuuksiin v�henev�t. Tien levent�minen kumoaa osan positiivisista turvallisuusvaikutuksista, koska kaistanvaihtojen m��r� ja nopeuserot kasvavat. Moottoritieymp�rist� monimutkaistuu kaistojen lis��misen, portaalien ja muiden liikenteenohjauslaitteiden my�t�, mik� asettaa suuria haasteita autoilijoille my�s liikenneturvallisuusmieless�.

    Ramppien ja tie-/katuliittymien parantamistoimenpiteet ja liikennevalot selkeytt�v�t liikenneymp�rist�� ja parantavat siten liikenneturvallisuutta. Muuttuvien nopeusrajoitusten ansiosta liikenneturvallisuus paranee, koska j�rjestelm�n my�t� nopeusrajoitukset vastaavat nykyist� paremmin mm. liikenne- ja keliolosuhteita, jolloin niist� aiheutuvat onnettomuusriskit pienentyv�t. Nopeusrajoitusten nostaminen voi kuitenkin kumota osan turvallisuusvaikutuksista. My�s muuttuva tapahtumaopastus ja h�iri�tiedotus parantavat liikenneturvallisuutta, koska ep�selv�� informaatiota antavista tilap�isten opasteista voidaan luopua. H�iri�tiedotuksen avulla voidaan tiell� liikkujia varoittaa h�iri�tilanteista ennakkoon ja v�hent�� n�in onnettomuusriski�. Kevyen liikenteen liikenneturvallisuus paranee Laanilan eritasoliittym�n � Ruskontien v�lisell� py�r�tieosuudella, jossa nykyisin Ruskontien poikki suojatien kautta menev�� jalankulku- ja polkupy�r�liikennett� varten on suunniteltu eri tasossa kulkeva reitti. Laskennallisesti kehitt�mistoimenpiteet v�hent�v�t keskim��rin yhden henkil�vahinko-onnettomuuden vuodessa moottoritiell� ja sen eritasoliittymiss�.

    Sek� ajo- ett� matkustusmukavuus paranevat liikkumisolosuhteiden ja tiedotuksen parantuessa. Kehitt�missuunnitelma tukee Oulun seudun liikennej�rjestelm�suunnitelmassa esitetty� joukkoliikenteen k�yt�n lis��mist�. Ehdotetut toimenpiteet eli ramppi- ja vaihtopys�kki- ja kevyen liikenteen j�rjestelyt eritasoliittymiss� mahdollistavat sen, ett� moottoritiet� voidaan k�ytt�� nopean joukkoliikenteen reittin�.

    Yhdyskuntarakenne ja ymp�rist�
    Valtatien 4 parantaminen tukee Oulun seudun sormimaista valtateiden 4, 20 ja 22 suuntaista yhdyskuntarakennetta, joka edellytt�� hyvi� liikenneyhteyksi� p��teiden suunnassa yli kuntarajojen. Oulun seudulla investointi lis�� erityisesti Haukiputaan, Kempeleen ja Oulunsalon houkuttelevuutta asuinpaikkana sek� ty�paikkojen sijaintipaikkana. Hanke tukee osaltaan Oulun seudun laatuk�yt�v�lle asetettuja tavoitteita ja odotuksia, joiden mukaan k�yt�v�n logistisen rungon muodostaa kaksi rinnakkaista p��v�yl��: nopea moottoriliikennev�yl� ja maank�ytt�� kokoava joukkoliikennett� v�litt�v� keskusv�yl�.

    Tieymp�rist�n jaksottelun pohjalta laaditut kehitt�misehdotukset tukevat maisemarakennetta ja siihen liittyvi� maisemakuvia. Mets�jaksot koetaan mets�isin�, puro- ja jokilaaksojen k�sittelyehdotukset tuovat esille puoliavoimet maisematilat ja Kaakkurin kohdalla n�kyy avoin merenrantamaisema. Valta-tien varren kaavoituksessa ja t�ss� suunnitelmassa esitetyt kaupunkiymp�rist�n kehitt�miskohteet ja -ideat tukevat kaupunkimoottoritiemilj��n syntymist�. Hankkeen toteuttamisen my�t� liikenteenohjauslaitteiden m��r� kasvaa. N�m� muuttavat tiemaiseman nykyisest� maaseutumoottoritiet� muistuttavasta maisemasta selv�sti enemm�n �teknomaisemaksi� ja kaupunkimoottoritien luonteiseksi. Uudet melusuojauksen ja nykyisten suojausten saneeraus v�hent�v�t meluhaittoja valtatien 4 varrella. Oulujoen ylitt�v�lle sillalle esitetty l�pin�kyv� melusuojaus mahdollistaa jokin�kym�t autoilijoille.


    Laanilassa olevaa melusuojausta joudutaan siirt�m��n liikennealueella l�hemm�ksi asuinkerrostaloa, jolloin piha-alue kaventuu.

    Talous
    Toimenpiteiden rakentamiskustannukset ovat yhteens� 46,3 miljoonaa euroa (kes�kuu 2003). Siltojen osuus on 23,5 miljoonaa euroa ja teiden sek� katujen osuus on 22,8 miljoonaa euroa. Kehitt�mispakettien III-IV yhteinen h�yty-kustannussuhde (HK-suhde) on 2,8. Se koostuu sek� moottoritien ett� muun tie- ja katuverkon hy�dyist�.



    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö