Hankkeen yleiskuvaus

Valtatie 5 (Helsinki-Sodankylä) on valtakunnallisesti tärkeä 

pohjois-eteläsuuntainen valtatie. Suunnittelukohteena oleva valtatieosuus Siilinjärvi – Pöljä kuuluu lisäksi yleiseurooppalaiseen tieverkkoon (TERN) ja on myös osa Eurooppatietä E63. Suunnittelualue

 

Hankkeen tavoitteena on parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta sekä palvella alueen maankäytön tarpeita.

 

Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA-menettely) ja yleissuunnitelman tarkistamisen tarkoituksena on tutkia valtatien 5 linjausvaihtoehtoja välillä Siilinjärvi – Pöljä. YVA-menettelyssä arvioidaan tutkittavien vaihtoehtojen merkittävimmät vaikutukset ympäristöön ja mahdollisuudet haittojen lieventämiseen tai torjumiseen.

 

Ympäristövaikutusten arviointimenettely perustuu  ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettuun lakiin (468/1994, muutos 267/1999). 

 

Välillä Siilinjärvi - Pöljä nykyinen valtatie on kapea ja paikoin sekä linjaukseltaan että tasaukseltaan puutteellinen. Valtatieosuuden liikennemäärä on 5100 - 7500 autoa vuorokaudessa. Liikennemäärien on ennustettu kasvavan 41 % vuoteen 2030 mennessä. Valtatieosuudella on tapahtunut vuosittain keskimäärin 9 onnettomuutta, joista kolmannes on johtanut henkilövahinkoon. Valtatiellä on runsaasti tasoliittymiä, jotka haittaavat sekä liikenteen sujumista että liikenneturvallisuutta. Valtatieosuuden nopeusrajoitus 80 km/h ei myöskään täytä valtateille asetettua 100 km/h tavoitetta. 

  

Liikennemäärät, onnettomuudet, nopeusrajoitukset
      

Siilinjärven kirkonkylän kohdalta pohjoiseen johtava valtatieosuus sijoittuu sen eteläpuolelle jäävän noin 40 kilometriä pitkän moottoriväyläjakson (Vehmasmäki – Kuopio - Siilinjärvi) sekä pohjoispuolelle jäävän jo parannetun (Pöljä – Mäntylahti) valtatieosuuden väliin, mikä korostaa tarkasteltavalla tieosuudella esiintyviä puutteita. 

Yleissuunnitelman tarkistamisen ja ympäristövaikutusten arvioinnin (YVA) yhteydessä tutkitaan vuonna 1990 valmistuneeseen yleissuunnitelmaan perustuvia valtatielinjauksia (VE 1, VE 2 ja VE 5).  Vertailuvaihtoehtona on nykyinen tiestö (VE 0).

Hankkeen YVA-prosessi päättyy vuoden 2005 alussa ja nyt tarkistettavana oleva yleissuunnitelma valmistuu vuoden 2005 lopussa. Tämän jälkeen hankkeen suunnittelu jatkuu tie- ja rakennussuunnitelmien laadinnalla. Hankkeen on arvioitu toteutuvan vuoden 2013 jälkeen.

Näiden sivujen kautta on mahdollista seurata ympäristövaikutusten arvioinnin ja myöhemmin yleissuunnitelman etenemistä ja sisältöä. Sivuja täydennetään ja pidetään ajan tasalla suunnittelun edetessä. Palautesivun kautta on myös mahdollista antaa asiaan liittyvää palautetta.

Päivitetty 06.04.2004


© Tiehallinto

Sivujen toteutus: Ramboll Finland Oy

Peruskartta-aineisto, copyright Maanmittauslaitos,

lupanumero 20/MYY/04

Gt-rasterit copyright Genimap Oy, Lupa L4356