![]() |
Tieverkko ja tien laatutaso Valtatie 6 on valtaväylä pääkaupunkiseudulta koko itäiseen Suomeen. Valtatie 6 kuuluu TEN-tieverkkoon. Tie on nykyisin 7 - 9m leveä tasoliittymin varustettu väylä. Eteläosastaan tie on hyvin mäkinen ja kaarteinen. Valtatiellä on myös runsaasti yksityistieliittymiä. Liikenne ja palvelutaso ![]() Vuodelle 2020 laaditun ennusteen mukaan liikennemäärät ovat 6 700 - 10 000 ajon./vrk. Liikenne-ennuste on laadittu verkollisena siten, että on voitu tarkastella myös muiden päätieverkolla tapahtuvien kehittämishankkeiden vaikutus valtatien 6 liikenteeseen. Ennusteessa on otettu huomioon valtatien 7 parantaminen moottoritieksi välillä Helsinki - Hamina. Vuonna 2020 ruuhkasuoritteen osuus nykyisellä tiellä on noin 30%. Liljendalin taajaman kohdalla ruuhkaliikenteen osuus on jopa 60%. Nykyinen tie on ns. moniongelmainen tie, eli sen geometria (mäkisyys ja mutkaisuus), leveys ja liittymätiheys eivät vastaa pitkämatkaisen liikenteen vaatimuksia. Ohittaminen tiellä on vaikeaa ja turvatonta. Sivun alkuun Liikenneturvallisuus ![]() Sivun alkuun Maankäyttö ja ympäristö Alueella ovat voimassa Itä-Udenmaan seutukaavaliiton vaiheseutukaavat I, II ja III. Viimemainitussa on moottoriväylävaraus. Kymenlaakson seutukaavassa on valtatie merkitty nykyiselle paikalleen. Valtatien suunnitteluosuus on pääasiassa maatalousalueella. Tien varrella on lisäksi huoltoasemia ja muita matkailua palvelevia kohteita, esimerkiksi Mustilan Arboretum. ![]() Asutus sijoittuu paikoin nauhamaisesti tien varteen. Valtatiellä on suuri merkitys sen varrella oleville taajamille ja kuntien elinkeinoelämälle. Liljendalissa taajamaa kehitetään nykyisen kaltaisena ja pääosin nykyiseen tieverkkoon perustuen. Lapinjärvellä kaavoitus tehostaa maankäyttöä valtatien eteläpuolella. Kaavat sisältävät eritasoliittymävarauksen ja alustavat moottoriliikennetie-ja HELI-ratavaraukset. Elimäen osayleiskaavassa valtatie on merkitty nykyiselle paikalleen. Valtatie 6 kulkee peltolaaksojen halki, joita rytmittävät korkeammat, loivasti kumpuilevat selänteet. Seudulla on myös laajoja metsäalueita, joilla on merkittäviä metsätalous-, virkistys- metsästys- ja luonnonarvoja. Valtatien liikenteen ongelmista johtuen maankäytön kehitysedellytykset heikkenevät. Kunnat pelkäävät, että alueen elinkeinoelämä kuihtuu, jos valtatien kehtittämistä ei saada edistetyksi. Sivun alkuun |