Valinnat
    Tiehallinto


    Edellinen sivu
        
     
    Tiesuunnitelmien käsittely

    Tien tekeminen ja parantaminen edellyttää hyväksyttyä tiesuunnitelmaa, ellei ole kyseessä pieni parannushanke, jossa ei tarvita lisäaluetta tietä varten. Ennen tiesuunnitelman tekemistä on laadittava yleissuunnitelma, jolleivät hankkeen vaikutukset ole vähäiset tai tien sijaintia ja sen vaikutuksia ole jo riittävässä määrin ratkaistu kaavassa. Yleissuunnitelmassa selvitetään tien periaateratkaisut ja suunnitelma tehdään yleensä melko pitkää tiejaksoa varten. Moottoriteitä ja moottoriliikenneteitä koskevista suunnitelmista päättää liikenne- ja viestintäministeriö, muista Tiehallinto.

    Vuoden 2001 aikana tehtiin 8 toimenpidepäätöstä, joilla hyväksyttiin yleissuunnitelma, ja 92 päätöstä hyväksyä tiesuunnitelma. Toimenpidepäätöksistä 2 tehtiin ministeriössä (vt 4 Lahti-Heinola sekä vt 7 Loviisa-Kotka).

    Yleissuunnitelmapäätöksistä 2 ja tiesuunnitelmapäätöksistä 25 tuli valituksen kohteeksi. Hallinto-oikeudelle tehtiin 20 valitusta ja korkeimmalle hallinto-oikeudelle 7. Valittajia oli yhteensä 45, eli noin kaksi valitusta kohden.

    13 valituksessa otettiin esille melu- tai muita ympäristökysymyksiä (19 valittajaa), muuten valitusten aiheena oli pääasiassa maa-alueen menetys.

    Vt 18 Vaasa-Jyväskylä parantamista Multian kohdalla koskevan tiesuunnitelman hyväksymisestä esitettiin valitus, koska epäiltiin hankkeen johtavan meluhäiriöiden syntyyn naapuritilalla. Tielaitoksen keskushallinto totesi lausunnossaan että päiväliikenteen 60 dB melukäyrä ulottui tilan kohdalla noin 20 metrin etäisyydelle ja 55 dB melukäyrä noin 70 metrin etäisyydelle tien keskiviivasta. Karttapiirroksen mukaan 55 dB melutaso ylittyi vuoden 2000 liikennemäärillä mm. osalla tilan käytön kannalta tärkeää ranta-aluetta.

    Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen muuten, mutta päätti että Tielaitoksen tulisi vielä mittauksilla selvittää tilalle kantautuvan melun voimakkuuden. Mittausten jälkeen melusuojausta koskeva asia tulisi käsitellä Tielaitoksen keskushallinnossa ja ratkaista valituskelpoisella päätöksellä.

    Korkein hallinto-oikeus päätti 3.5.2001 kumota hallinto-oikeuden päätöksen ja palautti asian uudelleen käsiteltäväksi. KHO totesi, että tien aiheuttamasta melusta ja sitä koskevista suojaustoimenpiteistä on määrättävä tiesuunnitelmassa silloin, kun sellainen on käsiteltävänä. Tiesuunnitelman hyväksymisen edellytyksiin kuuluu muun ohella tiestä aiheutuvan meluhaitan harkitseminen. Hallinto-oikeuden tulee ratkaista asia kun tiesuunnitelmasta päätetään, eikä se voinut määrätä, että tämän ohella ryhdytään johonkin erilliseen menettelyyn. (kts. KHO 3.5.2001/989)


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö