Valinnat
    Tiehallinto
     

    Hämeen tiepiiri
    Ajankohtaista (H)
    Ajankohtaista

    Koko raportti
    (pdf 285k)

    Hämeen tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 8.1.2003

    Lahdentien yhteiskunnallisten vaikutusten jälkiarviointi valmistui

    Helsinki-Lahti moottoritien moninaiset yhteiskunnalliset vaikutukset ovat alkaneet toteutua odotusten mukaisesti. Hankkeen tavanomaista nopeamman valmistumisen mahdollistanut jälkirahoitusmalli osoittautui yhteiskuntataloudellisesti kannattavaksi toteutustavaksi.

    Nämä seikat nousevat keskeisesti esille Tiehallinnon Hämeen tiepiirin tilaamassa ja maamme johtavien vaikutusasiantuntijoiden tekemässä selvityksessä, jonka tarkoituksena oli hahmottaa Helsinki-Lahti moottoritien, Lahdentien, yhteiskunnallisten vaikutusten kokonaisuus sekä arvioida vaikutusten toteutumista. Selvitys laadittiin kiinteässä yhteistyössä moottoritien vaikutusalueen toimijoiden, muun muassa kuntien ja elinkeinoelämän edustajien, kanssa.

    Yhteiskunnallisilla vaikutuksilla tarkoitetaan vaikutuksia liikkumiseen ja kuljettamiseen, väestö- ja työpaikkakehitykseen, elinkeinoelämään ja yrityksiin, maankäyttöön ja kaavoitukseen sekä ympäristö- ja sosiaalisia vaikutuksia.

    Nopeasta toteutuksesta lisäsäästöjä

    Moottoritien viimeisin rakentamishanke välillä Järvenpää-Lahti toteutettiin ns. jälkirahoitusmallilla, minkä ansiosta tie valmistui etuajassa syyskuussa 1999. Hankkeen liikennetaloudellista kannattavuutta kuvaava hyöty/kustannus -suhde oli vuoden 1996 laskelmien mukaan 2,7. Tien liikennemäärät ovat kasvaneet ennustettua enemmän, ja onnettomuusmäärät vähentyneet ennusteiden mukaisesti. Yhteiskunta on saamassa hankkeeseen sijoitut rahat lähes kolminkertaisena takaisin.

    Hankkeen aikaistuminen noin vuodella on aiheuttanut 8,4-9,3 miljoonan euron vuotuiset ajoneuvo- ja aikakustannussäästöt ja 2,5-10,9 miljoonan euron onnettomuuskustannussäästöt eli yhteensä noin 11-20 miljoonan euron vuotuiset liikennetaloudelliset säästöt.

    Hankkeen aikaistumisesta maksettiin tien rakentaneelle tieyhtiölle noin 7,9 miljoonan euron lisäpalkkio. Hankkeen nopeutuminen on ollut yhteiskunnallisesti kannattavaa, sillä jo pelkästään onnettomuus-, ajoneuvo- ja aikakustannussäästöt ylittävät aikaisemman valmistumisen lisäkustannukset.

    Liikenten kasvu ylittänyt ennusteet

    Lahdentien "henkinen" merkitys on ollut suuri ihmisille ja yrityksille. Tieyhteys on lisännyt liikkuvuutta kaikkien matkojen osalta. Tie on tukenut alueen nousujohteista taloudellista kehitystä. Liikennemäärät ovat kehittyneet ennustettua enemmän. Liikenteen kasvu johtunee lisääntyneistä työssäkäynti- ja vapaa-ajan matkoista. Ympäristö- ja estevaikutukset ovat olleet rajalliset, sillä moottoritie toteutettiin rakentamalla toinen ajorata moottoriliikennetien viereen. Sosiaalisia vaikutuksia analysoitaessa tuli esille, että Lahdentiehen ollaan yleisesti tyytyväisiä vaikutusalueen asukkaiden keskuudessa. Tien valmistuminen etuajassa yllätti positiivisesti asukkaat.

    Vaikutusten toteutuminen vie aikaa

    Lahdentien tukema pysyvä muuttoliike sen vaikutusalueelle tien valmistumisen jälkeen on toistaiseksi ollut vähäistä. Yrityssektori näyttää reagoivan tien valmistumiseen nopeammin. Elinkeinoelämän sijoittumishalukkuus tien varteen on selvästi kasvanut jo ennen tien valmistumista, mikä näkyy tontti- ja toimitilakysyntänä erityisesti liittymäalueilla. Maankäytön suunnittelussa on kuitenkin pyritty tienvarren hallittuun kehittämiseen. Kuntien taloudellinen tilanne ei ole vielä suuressa määrin hyötynyt muuttoliikkeestä. Paremmat yhteydet pääkaupunkiseudulle ovat kuitenkin vaikuttaneet työllisyyden parantumiseen. Kiinteistömarkkinoilla kysyntä ja hinnat ovat kehittyneet muissa kunnissa yleisen trendin mukaisesti, mutta Mäntsälässä on havaittavissa selvästi nopeampi hintojen nousu.

    Yhteiskunnallisten vaikutusten arvioinnissa on usein vaikeutena erottaa, mikä vaikutus johtuu tieyhteyden rakentamisesta ja mikä vaikutus johtuu muusta normaalista kehityksestä. Lisäksi tarkastelun aikajänne Lahdentien valmistumisen jälkeen on varsin lyhyt, joten vasta osa sen aiheuttamista vaikutuksista on toteutunut.

    Raportin ovat kirjoittaneet tekn.lis. Risto Murto Tieliikelaitoksen Konsultoinnista, fil.lis. Antti Meriläinen Linea Konsultit Oy:sta, KTM Juha Tervonen Electrowatt-Ekono Oy:stä ja VTM Jussi Kiuru Tieliikelaitoksen Konsultoinnista.

    Tilaajan edustajina työstä ovat vastanneet erikoissuunnittelija Jarmo Joutsensaari ja esikuntapäällikkö Matti Höyssä Tiehallinnon Hämeen tiepiiristä. Lisäksi ohjausryhmätyöskentelyyn ovat osallistuneet maakuntainsinööri Erkki Rope Päijät-Hämeen liitosta ja projektijohtaja Pekka Jokela Tiehallinnosta.

    LISÄTIETOJA
    Tiehallinto, Hämeen tiepiiri:
    erikoissuunnittelija Jarmo Joutsensaari,
    puh. 0204 22 4010,
    esikuntapäällikkö Matti Höyssä, puh. 0202 22 3910 ja tiejohtaja Mauri Pukkila, puh. 0204 22 4000
    Tieliikelaitos:
    tekniikan lisensiaatti Risto Murto,
    puh. 0204 44 2109


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö