Valinnat
    Tiehallinto


    Paluu
    KEH� II HIIDENKALLION TUNNELI

    Tiehallinto - Uudenmaan tiepiiri
    Espoon kaupunki

    AVOLEIKKAUKSESTA TUNNELIKSI

    Klik! Kuva suurempanaKeh� II:n tiesuunnitelma oli vahvistettu ja rakennussuunnittelu pitk�ll�, kun vuoden 1995 alussa tutkittiin uudelleen mahdollisuutta toteuttaa Hiidenkallion tunneli. Se oli aikaisemmin hyl�tty liian kalliina. Lis�ksi tunneli sijoittui hankalasti aivan Kauniaistentien eritasoliittym�n l�helle.

    Nyt toteutettu Hiidenkallion tunneli tuo monia etuja: meluhaitat poistuvat Hiidenkallion ja Keran alueelta, tunneli turvaa ihmisille ja el�imille ekok�yt�v�n Keh�n poikki sek� Hiidenkallion maisemakokonaisuus s�ilyy. Tunnelin rakennuskustannuksiksi tuli 64 miljoonaa markkaa.

    Kuva 1: Tunnelin etel�p�� ja Kauniaistentie (49k)

    Keh� II on sijoitettu kalliotunneliin Kauniaistentien ja rantaradan v�lill�. 485 metrin pituinen p��tunneli on kolme- tai nelikaistainen ja 16-27 metrin levyinen v�yl�tunneli, josta puoliv�liss� erkanee 8,5 metrin levyinen ramppitunneli Kauniaistentielle. P��tunnelin l�nsipuolella on varauduttu toiseen v�yl�tunneliin.

    Kuva 2: Tunnelin poikkileikkaus (23k)

    M��R�T

    Tunnelin p��massat
    -
    Avolouhintaa 35 000 m3
    - Tunnelilouhintaa 85 000 m3
    - L�mp�eristetty� verhousrakennetta 14 000 m2
    - Kahden metrin korkuista sein�elementtinauhaa 1 300 m

    Turva-, valvonta- ja v�yl�ohjaus
    - Paikalliskeskus
    - Tietoliikenneyhteydet Pasilaan ja Palolaitokselle
    - Liikenteenmittauspisteet 4 kpl
    - Kamerat 8 kpl
    - Ajoradan yl�puoliset opasteet 
      - Portaalit 6 kpl
      - Kaistanohjausmerkit 25 kpl
      - Informaatiotaulut 5 kpl
    - L�mp�tilanseurantapisteet 3 kpl
    - Alakeskukset 5 kpl
    - Paloh�lytyspainikkeet ja valvotut jauhesammuttimet 50 metrin v�lein 13 kpl

    Ilmanvaihto
    - Ymp�rist�nvalvontaj�rjestelm�
    - Puhaltimet 20 kpl

    Valaistus
    - Valaistuksen ohjausyksikk�
    - Luminanssimittarit 2 kpl
    - Valaisimet 450 kpl 
    - Kaapelihyllyt 1 300 m
    - Turvavalaisimet 60 kpl

    S�hk�- ja tietoliikenneverkot
    - Muuntamon teho 930-800 kVA
    - Huipputehoarvio 620 kW 
      - Ilmanvaihto 370 kW 
      - Valaistus 160 kW 
      - Pumppaamot 55 kW 
      - Huoltorakennus, v�yl�ohjaus yms. 35 kW
    - Varavoimateho 10 kW
    - Eri kokoisia kaapeleita 55 km
    - Teleoperaattoreiden antennit ja vuotavat kaapelit takaavat GSM-puhelimien kuuluvuuden
    - YLE:n antennit takaavat ULA-taajuuksien kuuluvuuden

    TUNNELIN RAKENTEET 

    Tunneli on ns. sukeltava tunneli, joka vaatii pumppaamon varustettuna kahdella erillisell� j�rjestelm�ll�: toinen on kuivatusvesien ja toinen pesuvesien sek� onnettomuustilanteiden nestevuotojen poistamista varten.

    Tunnelin p��asiallinen kantava rakenne on lujitus- ja tiivistysrakenteilla stabiloitu kallio. Kaikki kolme tunnelin suuaukkoa on varustettu ter�sbetonisilla suuaukkorakenteilla. V�yl�tunnelin etel�p��h�n liittyv� kallioavoleikkaus on terassoitu ja varustettu maisemointirakenteilla. Pohjoisp��n suuaukkorakenne on kallioon tukeutuva ter�sbetonikaari, joka liittyy vesitiiviisti rantaradan alittavaan 300 metrin pituiseen pohjavesikaukaloon.

    Kuva 3: Tunnelin etel�inen suuaukko
    Kuva 4: Tunnelin pohjoisen suuaukon kaukalorakenne

    Kalliotunneliosuudet on sisustettu l�mp�eristetyll� verhousrakenteella vuotovesi- ja j��tymisongelmien eliminoimiseksi. Sein�t on varustettu t�rm�yskaiteeksi suunnitelluilla ter�sbetonielementeill� tien pinnan tasosta kahden metrin korkeuteen. Ajoratap��llyste on asfalttibetoni. Betonireunakivien ulkopuoliset piennarkaistat on p��llystetty betonikiveyksill�.

    TAVOITTEENA TURVALLINEN JA SUJUVA LIIKENNE

    Tietoja ker�t��n seuraavasti:
     ï¿½ Liikennem��r�, nopeus ja ajoneuvov�lit mitataan.
     ï¿½ Kamerat tarkkailevat liikennetilaa.
     ï¿½ L�mp�tilaa, tuulta ja p��st�j� seurataan.

    Pasilan liikennekeskus ja Espoon palolaitos seuraavat liikenteen tilaa ja ohjaavat poikkeustilanteessa toimintoja.

    Tunnelin ohjauskoje s��telee
     ï¿½ infotauluja, liikennemerkkej� ja opastimia
     ï¿½ valaisimia ja puhaltimia
     ï¿½ pumppaamoa

    Liikenteen seuranta- ja hallintaj�rjestelm�n on taata turvallinen ja sujuva liikenn�inti kaikissa liikenneolosuhteissa.

    Valaistus

    Valaistuksen tarkoitus on taata p�iv�ll� ja y�ll� sellaiset olosuhteet, ett� ajoneuvot voivat l�hesty� tunnelia, ajaa sen sis�lle ja ulos tien edellytt�m�ll� nopeudella. N�in liikenneturvallisuus ja ajomukavuus ovat mahdollisimman l�hell� avoimen v�yl�n ominaisuuksia. T�llaiset olot vallitsevat, kun kuljettaja n�kee pys�htymismatkan et�isyydell� ajoradan ja toiset ajoneuvot.

    Tunnelivalaistuksella tasataan valaistusolosuhteiden eroja tunnelin sis�- ja ulkopuolella. Tilanne on kriittisin p�iv�ll�, kun silmien tulee sopeutua muutokseen kirkkaasta p�iv�nvalosta tunnelin pimeyteen.

    Ilmanvaihto

    Tunnelissa tarvitaan ilmanvaihtoa laimentamaan liikenteen pakokaasup��st�jen ep�puhtauspitoisuudet hyv�ksytt�v�lle tasolle. Ilmanvaihto on tarpeen my�s onnettomuustilanteissa poistamaan tunnelista palo- tai muut myrkylliset kaasut.

    Liikenteen aiheuttamista ep�puhtauksista ovat typen oksidit ilmanvaihdon mitoittava tekij�. Ilmanvaihdon tarvetta m��ritelt�ess� on aina huomioitava sen riitt�vyys onnettomuustilanteissa ja varmistettava, ettei n�kyvyys tunnelissa huonone, jos raskaiden ajoneuvojen osuus on suuri.

    LIIKENTEEN OHJAUS

    Liikenteenseurantaj�rjestelm� mittaa liikennem��ri�, nopeuksia ja ajoneuvov�lej�. Kahdeksan liikennekameraa tarkkailee liikennetilaa ja sen muutoksia tunnelissa ja tunneliin johtavilla v�ylill�. Liikenn�intiolosuhteita seurataan lis�ksi l�mp�tila-, tuuli- ja p��st�mittauksilla.

    Liikenn�intiolosuhteiden mittaustietojen perusteella j�rjestelm� informoi ja ohjaa tarvittaessa tienk�ytt�j�� tekstitauluilla ja muuttuvilla liikennemerkeill�. Mittaus- ja ohjaustiedot ker�t��n tietokantoihin.

    Kuva 5: Muuttuvia liikennemerkkej� (25k)

    Kaistaohjaus poikkeustilanteessa

    Tunnelissa on kaistakohtainen ohjaus. Normaaliolosuhteissa kaistaohjausmerkit ovat pimein�. Ohjauksen ollessa toiminnassa vihre�ll� nuolella osoitetaan k�yt�ss� oleva kaista. Punainen X vastaa punaista liikennevaloa ja sen ohittamien on kielletty. Keltainen vinonuoli osoittaa mihin suuntaan kaistaa on vaihdettava.

    Kuva 6: Liikenteenohjauksen n�ytt�ruutu:  Ramppikaistan sulkeminen (v�rijanat kuvaavat liikenteen sujuvuutta) (40k)

    Kuva 7: Kaistaopasteet (23k)

    Kaistaohjausta k�ytet��n p��asiassa tunnelin huolto-, kunnossapito- ja h�iri�tilanteissa. H�iri�n voi aiheuttaa esimerkiksi tunneliin pys�htynyt ajoneuvo. N�iss� tilanteissa tulee h�iri�ilmoitus tekstitauluun ennen tunnelia, liikennemerkill� osoitetaan alennettua nopeusrajoitusta, sytytet��n varoitusmerkki sek� tarvittaessa ohjataan liikennett� kaistaohjausmerkeill� vapaalle kaistalle. Tekstitauluja on molemmin puolin tunnelia saapumissuunnassa.

    Liikennetilan valvonta tapahtuu Tielaitoksen liikennekeskuksessa. Vastaava valvontatieto ja ohjausmahdollisuus on my�s Espoon palolaitoksella, joka sijaitsee tunnelin v�litt�m�ss� l�heisyydess�.

    HUOLTO JA KUNNOSSAPITO

    Erilaisia huolto- ja kunnossapitot�it� tunnelissa tullaan tekem��n parin viikon v�lein. Ty�t keskitet��n hiljaisen liikenteen aikaan, jolloin aiheutettu h�iri� on v�h�ist�.

    Lis�tietoja: Uudenmaan tiepiiri
    Palvelulinja: Tienk�ytt�j�n linja 0200 2100


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�