Valinnat
    Tiehallinto


    Paluu
     

    Liikennekeskus

    Liikenteen ohjaus

    Liikenteen ohjausj�rjestelmien tavoitteena on ohjata ja vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen ja liikennekuormitukseen.

    Liikenteen ohjauskeinoja, joita voidaan s��dell� kelin, liikennem��rien ja muiden kriteereiden perusteella, ovat liikennevalot, muuttuvat nopeusrajoitukset, kaistaohjaukset sek� siltojen ja tunneleiden ohjaukset.

    Hyv� esimerkki muuttuvan ohjauksen k�yt�st� on Hiidenkallion tunneli Keh� II:lla Espoossa.

    Muuttuvien opasteiden ja liikennemerkkien avulla autoilijoita voidaan ohjata toimimaan siten, ett� heid�n matka-aika on mahdollisimman lyhyt ja tieverkon palvelutaso s�ilyy mahdollisimman korkeana.

    Liikennevalot

    Erityisesti taajamissa k�ytet��n liikennevaloja teiden liikennekuormituksen huomioivana ohjauskeinona. Lis�ksi liikennevaloilla ohjataan liikennett� tietyiss� erityiskohteissa, jossa liikenteen sujuvuus edellytt�� ohjausta. Ne perustuvat useiden alueellisten ja paikallisten olosuhdetietojen hyv�ksik�ytt��n.

    Muuttuvat nopeusrajoitukset

    Liikenteen muuttuvaa ohjausta tiejaksolla hoidetaan muuttuvien nopeusrajoitusten j�rjestelmill�. Niit� on t�rkeill� 2-kaistaisilla valtatiejaksoilla sek� kahdella moottoritiejaksolla yhteens� yli 200:lla tiekilometrill�. Tieosuudella seurataan ajantasaisesti keli- ja s��oloja, jotka vaikuttavat nopeusrajoituksen tasoon. Nopeuksia s��dell��n my�s mahdollisissa liikenteen h�iri�tilanteissa. Katso kuva Tampere-Orivesi �tiejakson (vt 9:ll�) nopeusrajoituksen ohjausj�rjestelm�st�.

    Muuttuvia nopeusrajoituksia on my�s erityiskohteissa, miss� onnettomuusriski on erityisen suuri tai miss� kuljettajille on tarpeen tiedottaa poikkeuksellisista liikennej�rjestelyist� tai muista liikenneolosuhteista. Nopeusrajoitusta alennetaan niiss� usein lyhytaikaisesti.

    Muut ohjauskeinot

    J�rjestelm�� voivat t�ydent�� tiedotustaulut ja muuttuvat varoitusmerkit, joilla kerrotaan esimerkiksi huonosta kelist� tai h�iri�st�. Nopeusrajoitusmerkin numeron�ytt� osoittaa suurimman sallitun ajonopeuden merkin j�lkeen. Ajonopeus on kuljettajan kuitenkin aina sovitettava kulloistenkin ajo-olosuhteiden mukaan.

    Uusien ohjausj�rjestelmien toteuttamisessa on Tiehallinnossa edetty maltillisesti. Tutkimustietoa j�rjestelmien vaikutuksista liikennek�ytt�ytymiseen tarvitaan lis�� j�rjestelmien toimivuuden kehitt�miseksi sek� uusien j�rjestelmien tarpeen arvioimiseksi.

    260503

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�