Tiehallinto
     
    paluu
     

     





    Keh� II:n jatke v�lill� Turuntie - H�meenlinnanv�yl� 
    Asukaskysely 2002

    Tiivistelm� asukaskyselyst�

    Toteutus 
    Helmikuussa 2002 postitettiin kyselylomakkeet 4 000:lle Keh� II:n jatkeen l�hialueella asuvalle. Lomakkeita palautui 1419 kappaletta, jolloin vastausprosentiksi tuli 35. 

    Vastaajat 
    Vastaajista 52 % oli miehi� ja eniten vastasivat 45-54-vuotiaat. Vastaajat ovat keskim��rin kymmenen vuotta vanhempia kuin alueen asukkaat, joiden keski-ik� on noin 35 vuotta. Ammattiasemaltaan suurin vastaajaryhm� oli ylemm�t toimihenkil�t tai johtavassa asemassa toimivat (26%), vaikka heit� v�est�ss� on alle 10%. Vastauksissa on siis ylikorostunut viisikymppisten, miesten ja ylempien toimihenkil�iden osuus. Valtaosa vastaajista k�ytt�� henkil�autoa asiointi-, harrastus- ja virkistysmatkoillaan (73%) sek� ty�- ja opiskelumatkoilla (57%).

    Tiedotus 
    Vastanneet olivat melko tyytyv�isi� hankkeen tiedotukseen. Lis�tietoa haluttiin hankkeen etenemisest�, aikataulusta ja vaikutuksista. 

    Vaikutusarviot 
    Hankevaihtoehtojen ja varsinkin H�meenlinnanv�yl�lle-vaihtoehdon arvioitiin keskim��rin parantavan liikkumisoloja ja liikenneturvallisuutta, v�hent�v�n liikennem��ri� ja ruuhkia sek� lis��v�n asuinymp�rist�n arvostusta. Yleens� p��osa vastaajista valitsi "ei vaikuta" -arvion, mutta viihtyisyyteen, meluun ja p��st�ihin sek� liikennem��riin ja ruuhkiin vaihtoehdoilla on valtaosan mielest� vaikutusta. Viihtyisyyden suhteen vaihtoehdot erosivat v�hiten toisistaan.

    Vapaamuotoisissa kommenteissa perusteltiin my�nteisi� vaikutusarvioita liikenteen v�henemisell� Keh� I:lt�, liikenneyhteyksien nopeutumisella ja asuinkatujen liikenteen v�henemisell�. Kielteisin� vaikutuksina taas tuotiin esiin ulkoilumahdollisuuksien heikkeneminen, viheralueiden v�heneminen, melun ja p��st�jen sek� liikennem��rien kasvu. Osa mainitsi tunnelin v�hent�v�n kielteisi� vaikutuksia. Toiset kertoivat nykyisist� poikittaisliikenteen ongelmista, kun taas toiset sanoivat tien olevan tarpeeton, joko heille itselleen tai yleens�.

    Vapaamuotoisia perusteluja vaikutusarvioilleen kirjoittivat enemm�n hankevaihtoehtoihin kriittisesti suhtautuvat, jotka olivat huolissaan asuinymp�rist�ns� heikkenemisest�. 

    Liikkuminen 
    Puolet vastaajista arvioi, ettei k�ytt�isi Keh� II:n jatketta ty�matkoillaan. L�hes p�ivitt�in tiell� arveli ajavansa t�ihin 12 %. Vapaa-ajan matkoilla jatketta k�ytt�isi v�hint��n muutaman kerran kuukaudessa kolmannes vastaajista. Vaikka jatketta s��nn�llisti k�ytt�vien osuus j�� melko v�h�iseksi, osa harvemmin k�ytt�vist�kin pit�� hankevaihtoehtojen vaikutuksia Keh� I:ll� ja asuinalueellaan my�nteisin�.

    Kolmanneksen ulkoilureitit riste�v�t vaihtoehtojen kanssa useitakin kertoja. Ulkoilureittej� vastaajat kertovat k�ytt�v�ns� v�hint��n viikoittain. Kokonaisarviot vaihtoehdoittain Yhdistetyiss� vaikutusarvioissa my�nteisimmin arvioitiin H�meenlinnanv�yl�lle- vaihtoehdon ja kielteisimmin 0+-vaihtoehdon vaikutukset (kuvio 1). Keh� III:lle ja Vihdintielle-vaihtoehtojen keskiarvot olivat yht� suuret.. H�meenlinnanv�yl�lle-vaihtoehto sai eniten kannatusta tutkimusalueen l�ntisill� asuinalueilla ja vastustusta it�isill�.

    T�ss� on hyv� muistaa, ett� hankevaihtoehtojen vaikutukset my�nteisimmin arvioineiden vastaajaryhmien eli miesten sek� ylempien toimihenkil�iden ja johtavassa asemassa olevien osuus ylikorostui vastauksissa. Sen sijaan paljon asuinalueella aikaa viett�v�t vastaajaryhm�t (yli 55-vuotiaat, ty�tt�m�t, naiset) arvioivat hankevaihtoehtojen heikent�v�n vapaa-ajan mahdollisuuksia ja asuinymp�rist�n viihtyisyytt� muita enemm�n.

    Kuvio1. Keh� II:n jatkeen yhdistetyt vaikutusarviot vaihtoehdoittain (N= 1403, 1402, 1416, 1393)

    Koko raportti ja liitteet pdf-tiedostoina

    Anne Vehmas, Riikka Karjalainen: 
    Keh� II:n jatke v�lill� Turuntie - H�meenlinnanv�yl� Asukaskysely (pdf 770k)

    Osa liitteist� erikseen
    Liite 3 Tiedote kyselyst� (pdf 940k)
    Liite 5 Kommentit tiedottamisesta (pdf 113k)
    Liite 6 Kommentit vaikutuksista liikkumisoloihin (pdf 135k)
    Liite 7 Kommentit vaikutuksista liikenneturvallisuuteen (pdf 100k)
    Liite 8 Kommentit viihtyisyysvaikutuksista (pdf 85k)
    Liite 9 Kommentit maisemavaikutuksista (pdf 65k)
    Liite 10 Kommentit vaikutuksista vapaa-aikaan (pdf 72k)

    Hae pdf-tiedostojen lukuun tarvittava Acrobat Reader: Adobe


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�