Hoidon
kilpailutus 2003 -arviointi
(pdf 74k)
Hoidon
kilpailutus 2002 -arviointi
(pdf 60k)
Acrobat Reader -ohjelma
pdf-tiedostojen lukuun:
Adobe
Ks. myös:
Hankintastrategia
|
Tiehallinnon tienpidon hankintoja koskevat linjaukset sekä tienpidon
kilpailuttaminen
Tiehallinnon hankintojen kehittämisen linjaukset
on määritetty vuonna 2002 laaditussa tienpidon hankintastrategiassa. Strategian
mukaisesti Tiehallinto siirtyy asteittain nykyistä laajempia ja
pitkäkestoisempia kokonaisuuksia sisältävien sekä urakoitsijoiden ja konsulttien
innovaatioita edistävien palvelujen hankintaan.
Hankintamenettelyjen kehittämisen
peruslinjaukset ovat seuraavat:
- Hankittavia palvelukokonaisuuksia laajennetaan
ajallisesti, alueellisesti ja sisällöllisesti
- Erillisten urakka- ja konsulttisopimusten
rinnalle kehitetään peräkkäisiä toteutusvaiheita sisältäviä
kokonaissopimuksia. Pelkkää suunnittelua sisältäviin sopimuksiin tulee
sisältymään peräkkäisiä vaiheita. Investointien hankintasopimuksiin tulee
sisältymään suunnittelua ja rakentamista. Kunnossapidon sopimusten sisältöä on
tarkoitus laajentaa ja sopimusajan kestoa pidentää.
- Myös nykyisin käytössä olevia hankintamuotoja
on tarkoitus kehittää siten, että hankintamuotoina ovat hoidon alueurakka,
kunnossapidon erillisurakka, suunnittelun palvelusopimukset, investointien
palvelusopimukset, kokonaisurakka, suunnittelu-toteutus-urakka ja
projektinjohtourakka.
- Hankinnan sisältöä kehitetään kannustavaan
suuntaan niin, että otetaan käyttöön kannusteita ja bonuksia
- Laatuvaatimuksissa siirrytään pääsääntöisesti
toimivuusvaatimuksiin
Kilpailuttamisohjelmat v. 2004
Tiehallinto hankkii kaikki tienpidon tuotteet ja
palvelut kilpailuttamalla vuoden 2005 alusta lähtien. Meneillään olevana neljän
vuoden siirtymäaikana kilpailua avataan asteittain. Tienpidon kilpailun
avaamisessa Tiehallinto toteuttaa eduskunnan ja valtioneuvoston asettamia
periaatteita ja toimintalinjoja seuraavasti:
- Vuonna 2004 on avoimena kilpailulle vajaa 90 %
yleisten teiden suunnitteluhankkeista ja noin 75 % kaikista
suunnittelupalveluista. Kaikki kehittämisinvestointien suunnittelu
kilpailutetaan, mikäli se ei sisälly rakennusurakkaan. Kilpailulle avoimesta
suunnittelusta suurin osa hankitaan rajoitetulla kilpailuttamismenettelyllä,
jossa toimittaja valitaan kokonaisedullisuuden perusteella ottamalla huomioon
sekä laatu että hinta. Pienehköt (alle 30 000 €) toimeksiannot tilataan
vakiintuneen tavan mukaisesti suorahankintoina valitsemalla toimittajat
tasapuolisesti ja syrjimättä.
- Yleisten teiden rakentaminen ja ylläpito
avattiin kokonaan kilpailulle vuoden 2003 alusta lukien. Investoinnit hankitaan
enenevässä määrin suunnittele ja toteuta -urakkoina. Osassa
investointihankintoja kokeillaan uusia menettelytapoja. Tiepiirit päättävät
kilpailutettavista kohteista.
- Yleisten teiden hoito avataan
kilpailulle vuoden 2004 loppuun mennessä. Ohessa on tarkennettu suunnitelma
vuoden 2004 osalta. Urakkamuotona on kokonaisvastuullinen alueurakka,
laajuudeltaan 500-2100 km. Urakat ovat kestoltaan kolme-, viisi- tai
seitsemänvuotisia ja osassa on mahdollisuus option (2 vuotta) käyttöön.
Urakoiden laajuutta on myös kasvatettu yhdistämällä alkuperäisen (v. 2001)
kilpailuttamisohjelman mukaisia alueita.
Yleisten teiden hoidon alueurakoiden kilpailuttamisohjelma vuodelle 2004
Kilpailu on käynnistynyt: Hankintailmoitukset on julkaistu Julkiset hankinnat
-lehden numeroissa 46 ja 47.
Viimeinen tarjoajaehdokkaaksi ilmoittautumispäivä oli 17.12.2003.
Urakka-alue |
Tie-
piiri |
Urakan kesto vuosia |
Tiepituus
km |
Kevyen liik. väylät km |
Tammisaari 1) |
U |
7 |
806 |
24 |
Nummi 1) |
U |
3+2 |
750 |
43 |
Espoo |
U |
5+2 |
563 |
103 |
Vantaa |
U |
5+2 |
577 |
174 |
Harjavalta |
T |
7 |
513 |
44 |
Laitila |
T |
3 |
637 |
27 |
Somero |
T |
3 |
612 |
12 |
Pori |
T |
3+2 |
775 |
104 |
Raisio |
T |
3+2 |
913 |
133 |
Lappeenranta + 2) |
KaS |
4/5 |
1286 |
40 |
Pieksämäki |
KaS |
7 |
1071 |
34 |
Imatra |
KaS |
5 |
1108 |
53 |
Mikkeli |
KaS |
3 |
1390 |
58 |
Forssa |
H |
3+2 |
987 |
42 |
Kangasala |
H |
7 |
616 |
53 |
Lahti |
H |
3+2 |
1030 |
114 |
Orivesi |
H |
7 |
894 |
39 |
Joensuu + 3) |
SK |
5+2 |
923 |
70 |
Kiuruvesi |
SK |
3 |
476 |
18 |
Kuopio + 4) |
SK |
5 |
1145 |
109 |
Suonenjoki |
SK |
7 |
979 |
28 |
Iisalmi |
SK |
3 |
944 |
41 |
Karstula |
KeS |
5 |
784 |
27 |
Pihtipudas |
KeS |
7 |
894 |
23 |
Suolahti |
KeS |
3 |
728 |
57 |
Pietarsaari 5) |
V |
5/4+2 |
1005 |
68 |
Kokkola |
V |
3 |
643 |
65 |
Seinäjoki + 6) |
V |
3/2+2 |
1261 |
140 |
Ii |
O |
7 |
603 |
24 |
Kajaani + 7) |
O |
7 |
1730 |
83 |
Raahe + 8) |
O |
5/4 |
2190 |
180 |
Kuusamo |
O |
3+2 |
1015 |
15 |
Pudasjärvi |
O |
4 |
704 |
8 |
Pulkkila |
O |
3+2 |
801 |
12 |
Kemi + 9) |
L |
5 |
1184 |
143 |
Rovaniemi |
L |
3 |
1095 |
108 |
Ivalo |
L |
5 |
1138 |
47 |
Sodankylä |
L |
7 |
1112 |
36 |
Yhteensä |
38 |
|
38964 |
2399 |
Urakan kestoa kuvaavassa sarakkeessa on ilmoitettu merkitsemällä mahdolliset option sisältävät urakat merkinnällä +2.
1) Tammisaari, Karjaa ja Nummi yhdistetään kahdeksi urakaksi, jolloin Karjaa jää pois.
2) Lappeenrantaan yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Savitaipale, pituus ilmoitettu yhteispituutena
3 ) Joensuuhun yhdistetään nykyinen Juuka
4 ) Kuopioon yhdistetään nykyinen Leppävirta
5) Pietarsaareen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Oravainen, pituus ilmoitettu yhteispituutena
6 ) Seinäjokeen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Koskenkorva, pituus ilmoitettu yhteispituutena
7) Kajaaniin yhdistetään toisen vuoden jälkeen puolet Vaalasta, pituus ilmoitettu yhteispituutena
8) Raaheen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Ylivieska, pituus ilmoitettu yhteispituutena
9) Nykyiset Kemi eteläinen ja Kemi pohjoinen yhdistetään
|