Valinnat
    Tiehallinto


     


     
     

    Hoidon kilpailutus
    2003 -arviointi

    (pdf 74k)

    Hoidon kilpailutus
    2002 -arviointi

    (pdf 60k)


    Acrobat Reader -ohjelma
    pdf-tiedostojen lukuun:
    Adobe

    Ks. my�s:
    Hankintastrategia

     


    Tiehallinnon tienpidon hankintoja koskevat linjaukset sek� tienpidon kilpailuttaminen

    Tiehallinnon hankintojen kehitt�misen linjaukset on m��ritetty vuonna 2002 laaditussa tienpidon hankintastrategiassa. Strategian mukaisesti Tiehallinto siirtyy asteittain nykyist� laajempia ja pitk�kestoisempia kokonaisuuksia sis�lt�vien sek� urakoitsijoiden ja konsulttien innovaatioita edist�vien palvelujen hankintaan.

    Hankintamenettelyjen kehitt�misen peruslinjaukset ovat seuraavat:

    • Hankittavia palvelukokonaisuuksia laajennetaan ajallisesti, alueellisesti ja sis�ll�llisesti
    • Erillisten urakka- ja konsulttisopimusten rinnalle kehitet��n per�kk�isi� toteutusvaiheita sis�lt�vi� kokonaissopimuksia. Pelkk�� suunnittelua sis�lt�viin sopimuksiin tulee sis�ltym��n per�kk�isi� vaiheita. Investointien hankintasopimuksiin tulee sis�ltym��n suunnittelua ja rakentamista. Kunnossapidon sopimusten sis�lt�� on tarkoitus laajentaa ja sopimusajan kestoa pident��.
    • My�s nykyisin k�yt�ss� olevia hankintamuotoja on tarkoitus kehitt�� siten, ett� hankintamuotoina ovat hoidon alueurakka, kunnossapidon erillisurakka, suunnittelun palvelusopimukset, investointien palvelusopimukset, kokonaisurakka, suunnittelu-toteutus-urakka ja projektinjohtourakka.
    • Hankinnan sis�lt�� kehitet��n kannustavaan suuntaan niin, ett� otetaan k�ytt��n kannusteita ja bonuksia
    • Laatuvaatimuksissa siirryt��n p��s��nt�isesti toimivuusvaatimuksiin

    Kilpailuttamisohjelmat v. 2004

    • Urakat ratkaistu, ks. tiedote 19.5.2004

    Tiehallinto hankkii kaikki tienpidon tuotteet ja palvelut kilpailuttamalla vuoden 2005 alusta l�htien. Meneill��n olevana nelj�n vuoden siirtym�aikana kilpailua avataan asteittain. Tienpidon kilpailun avaamisessa Tiehallinto toteuttaa eduskunnan ja valtioneuvoston asettamia periaatteita ja toimintalinjoja seuraavasti:

    • Vuonna 2004 on avoimena kilpailulle vajaa 90 % yleisten teiden suunnitteluhankkeista ja noin 75 % kaikista suunnittelupalveluista. Kaikki kehitt�misinvestointien suunnittelu kilpailutetaan, mik�li se ei sis�lly rakennusurakkaan. Kilpailulle avoimesta suunnittelusta suurin osa hankitaan rajoitetulla kilpailuttamismenettelyll�, jossa toimittaja valitaan kokonaisedullisuuden perusteella ottamalla huomioon sek� laatu ett� hinta. Pienehk�t (alle 30 000 �) toimeksiannot tilataan vakiintuneen tavan mukaisesti suorahankintoina valitsemalla toimittajat tasapuolisesti ja syrjim�tt�.
      • Suunnittelun kilpailuttamisohjelma 2004 (pdf 70k)
         
    • Yleisten teiden rakentaminen ja yll�pito avattiin kokonaan kilpailulle vuoden 2003 alusta lukien. Investoinnit hankitaan enenev�ss� m��rin suunnittele ja toteuta -urakkoina. Osassa investointihankintoja kokeillaan uusia menettelytapoja. Tiepiirit p��tt�v�t kilpailutettavista kohteista.
      • Rakentamisen kilpailuttamisohjelma 2004 (pdf 63k)
      • Yll�pidon kilpailuttamisohjelma 2004 (pdf 61k)
         
    • Yleisten teiden hoito avataan kilpailulle vuoden 2004 loppuun menness�. Ohessa on tarkennettu suunnitelma vuoden 2004 osalta. Urakkamuotona on kokonaisvastuullinen alueurakka, laajuudeltaan 500-2100 km. Urakat ovat kestoltaan kolme-, viisi- tai seitsem�nvuotisia ja osassa on mahdollisuus option (2 vuotta) k�ytt��n. Urakoiden laajuutta on my�s kasvatettu yhdist�m�ll� alkuper�isen (v. 2001) kilpailuttamisohjelman mukaisia alueita.
      • Hoidon kilpailuttamisohjelma 2004 (pdf 57k)
      • Tiedote 23.6.2003: V. 2003 hoitourakat ratkaistu

    Yleisten teiden hoidon alueurakoiden kilpailuttamisohjelma vuodelle 2004

    Kilpailu on käynnistynyt: Hankintailmoitukset on julkaistu Julkiset hankinnat -lehden numeroissa 46 ja 47. Viimeinen tarjoajaehdokkaaksi ilmoittautumispäivä oli 17.12.2003.

    Urakka-alue

    Tie-
    piiri

    Urakan kesto vuosia

    Tiepituus
    km

    Kevyen liik. väylät km

    Tammisaari 1)

    U

    7

    806

    24

    Nummi 1)

    U

    3+2

    750

    43

    Espoo

    U

    5+2

    563

    103

    Vantaa

    U

    5+2

    577

    174

    Harjavalta

    T

    7

    513

    44

    Laitila

    T

    3

    637

    27

    Somero

    T

    3

    612

    12

    Pori

    T

    3+2

    775

    104

    Raisio

    T

    3+2

    913

    133

    Lappeenranta + 2)

    KaS

    4/5

    1286

    40

    Pieksämäki

    KaS

    7

    1071

    34

    Imatra

    KaS

    5

    1108

    53

    Mikkeli

    KaS

    3

    1390

    58

    Forssa

    H

    3+2

    987

    42

    Kangasala

    H

    7

    616

    53

    Lahti

    H

    3+2

    1030

    114

    Orivesi

    H

    7

    894

    39

    Joensuu + 3)

    SK

    5+2

    923

    70

    Kiuruvesi

    SK

    3

    476

    18

    Kuopio + 4)

    SK

    5

    1145

    109

    Suonenjoki

    SK

    7

    979

    28

    Iisalmi

    SK

    3

    944

    41

    Karstula

    KeS

    5

    784

    27

    Pihtipudas

    KeS

    7

    894

    23

    Suolahti

    KeS

    3

    728

    57

    Pietarsaari 5)

    V

    5/4+2

    1005

    68

    Kokkola

    V

    3

    643

    65

    Seinäjoki + 6)

    V

    3/2+2

    1261

    140

    Ii

    O

    7

    603

    24

    Kajaani + 7)

    O

    7

    1730

    83

    Raahe + 8)

    O

    5/4

    2190

    180

    Kuusamo

    O

    3+2

    1015

    15

    Pudasjärvi

    O

    4

    704

    8

    Pulkkila

    O

    3+2

    801

    12

    Kemi + 9)

    L

    5

    1184

    143

    Rovaniemi

    L

    3

    1095

    108

    Ivalo

    L

    5

    1138

    47

    Sodankylä

    L

    7

    1112

    36

    Yhteensä

    38

    38964

    2399

    Urakan kestoa kuvaavassa sarakkeessa on ilmoitettu merkitsemällä mahdolliset option sisältävät urakat merkinnällä +2.
     
    1) Tammisaari, Karjaa ja Nummi yhdistetään kahdeksi urakaksi, jolloin Karjaa jää pois.
    2) Lappeenrantaan yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Savitaipale, pituus ilmoitettu yhteispituutena
    3 ) Joensuuhun yhdistetään nykyinen Juuka
    4 ) Kuopioon yhdistetään nykyinen Leppävirta
    5) Pietarsaareen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Oravainen, pituus ilmoitettu yhteispituutena
    6 ) Seinäjokeen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Koskenkorva, pituus ilmoitettu yhteispituutena
    7) Kajaaniin yhdistetään toisen vuoden jälkeen puolet Vaalasta, pituus ilmoitettu yhteispituutena
    8) Raaheen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Ylivieska, pituus ilmoitettu yhteispituutena
    9) Nykyiset Kemi eteläinen ja Kemi pohjoinen yhdistetään
     

    190504

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�