Valinnat
    Tiehallinto


     


     
     

    Hoidon kilpailutus
    2003 -arviointi

    (pdf 74k)

    Hoidon kilpailutus
    2002 -arviointi

    (pdf 60k)


    Acrobat Reader -ohjelma
    pdf-tiedostojen lukuun:
    Adobe

    Ks. myös:
    Hankintastrategia

     


    Tiehallinnon tienpidon hankintoja koskevat linjaukset sekä tienpidon kilpailuttaminen

    Tiehallinnon hankintojen kehittämisen linjaukset on määritetty vuonna 2002 laaditussa tienpidon hankintastrategiassa. Strategian mukaisesti Tiehallinto siirtyy asteittain nykyistä laajempia ja pitkäkestoisempia kokonaisuuksia sisältävien sekä urakoitsijoiden ja konsulttien innovaatioita edistävien palvelujen hankintaan.

    Hankintamenettelyjen kehittämisen peruslinjaukset ovat seuraavat:

    • Hankittavia palvelukokonaisuuksia laajennetaan ajallisesti, alueellisesti ja sisällöllisesti
    • Erillisten urakka- ja konsulttisopimusten rinnalle kehitetään peräkkäisiä toteutusvaiheita sisältäviä kokonaissopimuksia. Pelkkää suunnittelua sisältäviin sopimuksiin tulee sisältymään peräkkäisiä vaiheita. Investointien hankintasopimuksiin tulee sisältymään suunnittelua ja rakentamista. Kunnossapidon sopimusten sisältöä on tarkoitus laajentaa ja sopimusajan kestoa pidentää.
    • Myös nykyisin käytössä olevia hankintamuotoja on tarkoitus kehittää siten, että hankintamuotoina ovat hoidon alueurakka, kunnossapidon erillisurakka, suunnittelun palvelusopimukset, investointien palvelusopimukset, kokonaisurakka, suunnittelu-toteutus-urakka ja projektinjohtourakka.
    • Hankinnan sisältöä kehitetään kannustavaan suuntaan niin, että otetaan käyttöön kannusteita ja bonuksia
    • Laatuvaatimuksissa siirrytään pääsääntöisesti toimivuusvaatimuksiin

    Kilpailuttamisohjelmat v. 2004

    • Urakat ratkaistu, ks. tiedote 19.5.2004

    Tiehallinto hankkii kaikki tienpidon tuotteet ja palvelut kilpailuttamalla vuoden 2005 alusta lähtien. Meneillään olevana neljän vuoden siirtymäaikana kilpailua avataan asteittain. Tienpidon kilpailun avaamisessa Tiehallinto toteuttaa eduskunnan ja valtioneuvoston asettamia periaatteita ja toimintalinjoja seuraavasti:

    • Vuonna 2004 on avoimena kilpailulle vajaa 90 % yleisten teiden suunnitteluhankkeista ja noin 75 % kaikista suunnittelupalveluista. Kaikki kehittämisinvestointien suunnittelu kilpailutetaan, mikäli se ei sisälly rakennusurakkaan. Kilpailulle avoimesta suunnittelusta suurin osa hankitaan rajoitetulla kilpailuttamismenettelyllä, jossa toimittaja valitaan kokonaisedullisuuden perusteella ottamalla huomioon sekä laatu että hinta. Pienehköt (alle 30 000 €) toimeksiannot tilataan vakiintuneen tavan mukaisesti suorahankintoina valitsemalla toimittajat tasapuolisesti ja syrjimättä.
      • Suunnittelun kilpailuttamisohjelma 2004 (pdf 70k)
         
    • Yleisten teiden rakentaminen ja ylläpito avattiin kokonaan kilpailulle vuoden 2003 alusta lukien. Investoinnit hankitaan enenevässä määrin suunnittele ja toteuta -urakkoina. Osassa investointihankintoja kokeillaan uusia menettelytapoja. Tiepiirit päättävät kilpailutettavista kohteista.
      • Rakentamisen kilpailuttamisohjelma 2004 (pdf 63k)
      • Ylläpidon kilpailuttamisohjelma 2004 (pdf 61k)
         
    • Yleisten teiden hoito avataan kilpailulle vuoden 2004 loppuun mennessä. Ohessa on tarkennettu suunnitelma vuoden 2004 osalta. Urakkamuotona on kokonaisvastuullinen alueurakka, laajuudeltaan 500-2100 km. Urakat ovat kestoltaan kolme-, viisi- tai seitsemänvuotisia ja osassa on mahdollisuus option (2 vuotta) käyttöön. Urakoiden laajuutta on myös kasvatettu yhdistämällä alkuperäisen (v. 2001) kilpailuttamisohjelman mukaisia alueita.
      • Hoidon kilpailuttamisohjelma 2004 (pdf 57k)
      • Tiedote 23.6.2003: V. 2003 hoitourakat ratkaistu

    Yleisten teiden hoidon alueurakoiden kilpailuttamisohjelma vuodelle 2004

    Kilpailu on käynnistynyt: Hankintailmoitukset on julkaistu Julkiset hankinnat -lehden numeroissa 46 ja 47. Viimeinen tarjoajaehdokkaaksi ilmoittautumispäivä oli 17.12.2003.

    Urakka-alue

    Tie-
    piiri

    Urakan kesto vuosia

    Tiepituus
    km

    Kevyen liik. väylät km

    Tammisaari 1)

    U

    7

    806

    24

    Nummi 1)

    U

    3+2

    750

    43

    Espoo

    U

    5+2

    563

    103

    Vantaa

    U

    5+2

    577

    174

    Harjavalta

    T

    7

    513

    44

    Laitila

    T

    3

    637

    27

    Somero

    T

    3

    612

    12

    Pori

    T

    3+2

    775

    104

    Raisio

    T

    3+2

    913

    133

    Lappeenranta + 2)

    KaS

    4/5

    1286

    40

    Pieksämäki

    KaS

    7

    1071

    34

    Imatra

    KaS

    5

    1108

    53

    Mikkeli

    KaS

    3

    1390

    58

    Forssa

    H

    3+2

    987

    42

    Kangasala

    H

    7

    616

    53

    Lahti

    H

    3+2

    1030

    114

    Orivesi

    H

    7

    894

    39

    Joensuu + 3)

    SK

    5+2

    923

    70

    Kiuruvesi

    SK

    3

    476

    18

    Kuopio + 4)

    SK

    5

    1145

    109

    Suonenjoki

    SK

    7

    979

    28

    Iisalmi

    SK

    3

    944

    41

    Karstula

    KeS

    5

    784

    27

    Pihtipudas

    KeS

    7

    894

    23

    Suolahti

    KeS

    3

    728

    57

    Pietarsaari 5)

    V

    5/4+2

    1005

    68

    Kokkola

    V

    3

    643

    65

    Seinäjoki + 6)

    V

    3/2+2

    1261

    140

    Ii

    O

    7

    603

    24

    Kajaani + 7)

    O

    7

    1730

    83

    Raahe + 8)

    O

    5/4

    2190

    180

    Kuusamo

    O

    3+2

    1015

    15

    Pudasjärvi

    O

    4

    704

    8

    Pulkkila

    O

    3+2

    801

    12

    Kemi + 9)

    L

    5

    1184

    143

    Rovaniemi

    L

    3

    1095

    108

    Ivalo

    L

    5

    1138

    47

    Sodankylä

    L

    7

    1112

    36

    Yhteensä

    38

    38964

    2399

    Urakan kestoa kuvaavassa sarakkeessa on ilmoitettu merkitsemällä mahdolliset option sisältävät urakat merkinnällä +2.
     
    1) Tammisaari, Karjaa ja Nummi yhdistetään kahdeksi urakaksi, jolloin Karjaa jää pois.
    2) Lappeenrantaan yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Savitaipale, pituus ilmoitettu yhteispituutena
    3 ) Joensuuhun yhdistetään nykyinen Juuka
    4 ) Kuopioon yhdistetään nykyinen Leppävirta
    5) Pietarsaareen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Oravainen, pituus ilmoitettu yhteispituutena
    6 ) Seinäjokeen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Koskenkorva, pituus ilmoitettu yhteispituutena
    7) Kajaaniin yhdistetään toisen vuoden jälkeen puolet Vaalasta, pituus ilmoitettu yhteispituutena
    8) Raaheen yhdistetään ensimmäisen vuoden jälkeen Ylivieska, pituus ilmoitettu yhteispituutena
    9) Nykyiset Kemi eteläinen ja Kemi pohjoinen yhdistetään
     

    190504

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö