Valinnat
    Tiehallinto


    Ks. my�s:
    Tiehallinto jatkaa alueurakoiden kilpailuttamista
    v. 2002


    Hoitourakat ratkaistu

     


    Tiehallinnon teettämistä koskevat linjaukset sekä tienpidon kilpailuttaminen

    Tiehallinto hankkii kaikki tienpidon tuotteet ja palvelut kilpailuttamalla vuoteen 2005 mennessä. Neljän vuoden siirtymäaikana kilpailua avataan asteittain. Teettämisen perustana on kokonaistaloudellisuus, toimittajan laatuvastuu, yhteistoiminta sekä markkinoiden kehittäminen. Strategisena tavoitteena Tiehallinnolla on hankkia tienpito kokonaistuotteina ja -palveluina.

    Strategiansa mukaisesti:

    • Tiehallinto avaa tienpidon kilpailua siirtymäkauden aikana siten, että teiden rakentaminen ja ylläpito avautuvat kilpailulle vuoden 2002 sekä teiden suunnittelu ja hoito vuoden 2004 loppuun mennessä. Siirtymäkauden aikana Tiehallinto teettää osan tienpidosta neuvottelusopimuksin Tieliikelaitoksella.
    • Tiehallinto hankkii tienpidossa ja tieliikenteessä tarvittavat tuotteet ja palvelut kokonaistaloudellisesti, edistää alan toimivien markkinoiden kehittymistä sekä on asiantunteva teettäjä, joka kohtelee kaikkia palveluja tarjoavia tuottajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi.
    • Tienpidon hankkimiseen kokonaistuotteina ja palveluina edetään asteittain. Suunnittelukohteita ja urakkakokonaisuuksia voidaan muodostaa yli tiepiirirajojen. Käytössä on kaikki urakkamuodot, kuten kokonaisvastuu- ja kokonaisurakat sekä projektinjohtomallit. Urakat ja konsulttitoimeksiannot ratkaistaan kokonaistaloudellisin perustein. Ratkaisuissa otetaan huomioon konsultin ja urakoitsijan tarjouksessaan esittämät yritysominaisuudet, laaduntuottokyky ja hinta.
    • Tiehallinto edellyttää, että tuotteet ja palvelut toimitetaan kaikilta osiltaan laatuvaatimusten mukaisina. Tuottajilta tullaan vaatimaan auditoidut laatujärjestelmät projektikohtaisine laatusuunnitelmineen ja raportointeineen. Laatuvastuuajattelun mukaisesti tuottaja osoittaa työnsä laadun. Laadukasta työtä ohjaavat bonukset ja sanktiot.

    Tienpidon kilpailuttamisessa Tiehallinto toteuttaa eduskunnan ja valtioneuvoston asettamia periaatteita ja toimintalinjoja seuraavasti:

    • Suunnittelu avataan kilpailulle asteittain vuoden 2004 loppuun mennessä. Vuonna 2001 kilpailutettiin suuret suunnitteluhankkeet sekä enintään viidennes muista suunnitteluhankkeista. Tiehallinnon käyttämiä hankintatapoja ovat suorahankinta, neuvottelumenettely, rajoitettu tarjouspyyntömenettely ja suunnittelukilpailu. Alalla vakiintunut suorahankintakäytäntö pienehköissä (alle 3400 �) toimeksiannoissa on edelleen suositeltava hankintatapa. Neuvottelumenettelyä suositaan suunnitteluprosessin alkupäässä (esi- ja tarveselvitykset) ja tarjousmenettelyä loppupäässä (yleis- ja tiesuunnitelmat). Suunnittelukilpailua suositaan erityisesti hankkeissa, joissa halutaan uusia ratkaisuvaihtoehtoja siten, että parhaimman idean tai vaihtoehdon tarjonnut saa varsinaisen suunnittelutyön. Tällöin kyseessä voi olla pienehkökin kohde.
       
      • Suunnittelun kilpailuttamisohjelma 2002 (pdf, 50k)
         
    • Teiden rakentaminen ja ylläpito avataan täysimääräisesti kilpailulle vuoden 2003 alusta lukien. Vuonna 2001 kilpailutettiin lähes kaikki uudet suuret tie- ja siltainvestoinnit sekä lisäksi noin kolmannes muista alkavista kohteista. Vuonna 2002 kilpailutetaan vastaavasti noin kaksi kolmannesta uusista kohteista. Tiepiirit päättävät kilpailutettavista kohteista. Linjausten mukaisesti kokonaispalvelujen ja -tuotteiden osuutta lisätään. Kaikki urakkamuodot niin toteutusmuotojen kuin maksuperusteen suhteen ovat käytettävissä. Siirtymäkauden aikana Tiehallinto pyrkii kokeilemaan ns. kuntovastuu-urakkamenettelyä, joissa urakkaan liittyy tuotteen ylläpito- ja mahdollisesti myös sen hoitovastuu tietyksi ajaksi.
       
      • Rakentamisen kilpailuttamisohjelma 2002 (pdf 60k)
      • Yll�pidon kilpailuttamisohjelma 2002 (pdf 50k)
         
    • Yleisten teiden hoito avataan kilpailulle oheisessa liitteessä esitetyn suunnitelman mukaisesti vuoden 2004 loppuun mennessä. Suunnitelma on sitova vuoden 2001 osalta ja alustava vuosien 2002-04 osalta. Urakkamuotona on kokonaisvastuullinen alueurakka, laajuudeltaan 500-1500 km. Urakka-aika on kolme vuotta. Siirtymäajan lopulla alkavien kohteiden osalta urakka-aika ratkaistaan myöhemmin erikseen.
       
      • Hoidon kilpailuttamisohjelma 2002 (pdf 50k)

    LIITETAULUKOT 
    Yleisten teiden hoidon kilpailuttamisohjelma

    Yleisten teiden hoidon alueurakoiden kilpailuttamisohjelma

    Suunnitelma vuodelle 2002

    Ks.: Tiehallinto jatkaa alueurakoiden kilpailuttamista v. 2002

    Alustava suunnitelma vuodelle 2003

    Urakka-alue

    Tiepiiri

    Tiepituus
    km

    Hyvinkää

    U

    675

    Mäntsälä

    U

    415

    Huittinen

    T

    805

    Kankaanpää

    T

    785

    Lieto

    T

    480

    Paimio

    T

    920

    Juva

    KaS

    1 250

    Kotka

    KaS

    940

    Hämeenlinna

    H

    1 030

    Parkano

    H

    845

    Riihimäki

    H

    430

    Virrat

    H

    815

    Ilomantsi

    SK

    1 125

    Nilsiä

    SK

    1 155

    Nurmes

    SK

    1 245

    Jämsä

    KeS

    785

    Keuruu

    KeS

    830

    Alajärvi

    V

    745

    Kauhajoki

    V

    920

    Vaasa

    V

    845

    Veteli

    V

    725

    Kuhmo

    O

    1030

    Piispajärvi

    O

    525

    Pyhäjärvi

    O

    815

    Vaala

    O

    640

    Kittilä

    L

    1 315

    Posio

    L

    480

    Ranua

    L

    555

    Yhteensä

    28

    23125

    Yleisten teiden hoidon alueurakoiden kilpailuttamisohjelma

    Alustava suunnitelma vuodelle 2004

    Urakka-alue

    Tiepiiri

    Tiepituus
    km

    Espoo

    U

    560

    Vantaa

    U

    530

    Pori

    T

    775

    Raisio

    T

    920

    Imatra

    KaS

    1 100

    Mikkeli

    KaS

    810

    Mäntyharju

    KaS

    585

    Lahti

    H

    1 100

    Orivesi

    H

    910

    Iisalmi 1)

    SK

    1 395

    Joensuu 2)

    SK

    905

    Kuopio 3)

    SK

    995

    Suolahti

    KeS

    730

    Kokkola

    V

    650

    Seinäjoki

    V

    715

    Kuusamo

    O

    990

    Pudasjärvi

    O

    640

    Pulkkila

    O

    1055

    Suomussalmi

    O

    920

    Ivalo

    L

    1 140

    Kemi etel

    L

    500

    Sodankylä

    L

    1 080

    Yhteensä

    22

    19005

    Vuonna 2004 kilpailutetaan lisäksi uudestaan vuonna 2001 kilpailutetut kohteet

    1 ) Iisalmeen yhdistetään nykyinen Kiuruvesi
    2 )
    Joensuuhun yhdistetään nykyinen Juuka
    3 )
    Kuopioon yhdistetään nykyinen Leppävirta

    020402

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�