tilastosivu | Tiehallinto | etusivu
Mitä maksaa?
Tienpidon kustannuksia
2000
Tienpidon rahoitus |
Tienpidon menot |
Liikenteen ohjauksen ja tievalaistuksen käytön ja kunnossapidon kustannuksia |
Lauttojen käytö- ja kunnossapitokustannuksia |
Eniten käytettyjen tiepäällysteiden yksikköhintoja |
Eri tietyyppien keskimääräisiä päällysteen uusimiskustannuksia |
Vanhan tien parantaminen |
Tienrakentamisen kustannuksia |
Siltojen rakentaminen ja ylläpito |
Liikennevalot ja tievalaistus |
Liikenteen ohjaus- ja palveluvarusteita |
Erillisiä rakennustoimenpiteitä |
Lunastuskustannukset |
Liikenteen hallinta
Tässä esitellään tienpitotoimien kustannuksia
toteutuman ja osin arvion perusteella.
Tiedot soveltuvat kustannusten yleispiirteiseen
arviointiin. Kustannusten usein suuri vaihteluväli
riippuu toimen laajuudesta ja paikallisista
olosuhteista.
Tiedot on koonnut Tiehallinnon viestinnässä
erikoistutkija Heikki Heiniö p. 0204 22 2238.
Kuvat: H. Heiniö
Lähteet: Tielaitoksen palvelukeskukset, tiepiirit, erilliset hankkeet, hankkeen rakennuskustannusten atk-seuranta esi- ja yleissuunnittelussa (Rakusti).
Tienpito, rahoitus
Mmk |
V. 1999 käytettävissä |
V. 2000 käytettävissä |
Perustienpito |
3 090 |
3 100 |
Tieverkon kehittäminen |
874 |
691 |
Jälki- ja kokonaisrahoitushankkeet |
88 |
240 |
Ulkopuolisille tehtävät työt |
87 |
- |
Maan hankinta ja korvaukset |
160 |
160 |
Työllisyystyöt |
50 |
30 |
EU-rahoitus |
55 |
20 |
Rahoitus yhteensä |
4 404 |
4 241 |
Alkuun
Tienpidon menot, milj.mk (ao. vuoden hintatasossa)
|
1999
toteutumaennuste |
2000
suunniteltu |
Tienpidon tuotteet |
3 825 |
3 731 |
- Talvihoito |
505 |
529 |
- Liikenneympäristön hoito |
261 |
267 |
- Rakenteiden ja laitteiden hoito |
91 |
88 |
- Sorateiden hoito |
183 |
177 |
- Päällysteiden ylläpito |
316 |
298 |
- Rakenteiden ja laitteiden ylläpito |
87 |
72 |
- Lossi- ja lauttaliikenteen hoito |
123 |
120 |
- Tie- ja rakennussuunnittelu |
114 |
104 |
- Esi- ja yleissuunnittelu |
41 |
32 |
- Korvausinvestoinnit |
380 |
317 |
- Laajennusinvestoinnit |
638 |
621 |
- Uusinvestoinnit |
890 |
866 |
- Maa-alueiden hankinta- ja hoitomenot |
153 |
151 |
- Liikenteen hallinta |
6 |
28 |
- Järvenpää-Lahti jälkirahoitushanke |
39 |
56 |
Kiinteät menot |
463 |
464 |
Tiehallinnon investoinnit |
12 |
11 |
Menot yhteensä |
4 301 |
4 206 |
Alkuun
Liikenteen ohjauksen ja tievalaistuksen käytön ja
kunnossapidon kustannuksia 1999
Energia, valaisimien huolto.
Liikennevalot, mk/liittymä/vuosi | 12 500
|
Tievalaistus | mk/km/vuosi |
- 2+2-kaistaiset tiet | 16 000...33 000 |
- 2-kaistaiset tiet (vt, kt) | 10 000...24 000 |
- 2-kaistaiset tiet (muut mt, pt) | 8 000...14 200 |
- kevyen liikenteen tiet | 6 000...10 000 |
- kanavoitu liittymä (mk/kohde) | 15 000...25 000 |
Alkuun
Lauttojen käyttö ja kunnossapitokustannuksia 1999
Palkat, alusten ja lossien juoksevat kulut, ei pääomakustannuksia.
Tyyppi | Mmk | Kustannus Mmk/vuosi |
Lautta-alus 1) | 4,6...13,3 | keskimäärin 9,9/ paikka |
Lossi 2) | 0,6...2,8 | keskimäärin 1,6/ paikka |
1) Vapaasti kulkeva, yhteensä 5 paikkaa; niillä liikennöi 1-2 alusta
vuodenajasta riippuen
2) Vaijeri-ohjattu, yht. 47 paikkaa
Alkuun
Eniten käytettyjen tiepäällysteiden yksikköhintoja
Urakkahinnat sisältävät lisäksi arvion sideaine-, kiviaines- ja
tartukekustannuksista. Ei sisällä arvonlisäveroa.
Tyyppi | 1998 mk/m2 | 1999 mk/m2 |
Asfalttibetoni 100 kg/m2 | 18,60 | 22,00 |
Kivimastiksiasfaltti (SMA) 100 kg/m2 | 22,00 | 26,00 |
Pehmeä asfalttibetoni (PAB-V) 100 kg/m2 | 13,20 | 14,00 |
Soratien pintaaminen (SOP) | 6,00 | 7,00 |
Alkuun
Eri tietyyppien keskimääräisiä päällysteen uusimiskustannuksia
Alkuun
TIESTÖN YLLÄPITOINVESTOINNIT
Vanhan tien parantaminen 1999
Kustannukset sisältävät: yleiset työt, leikkaukset, kuormaus ja
kuljetus, pengerryksen hankinta ja käsittely, päällyste SMA/AB,
maabetonikerros, louhekerros, suodatinkerros, routimaton maakerros,
luiskan nurmetus ja istutus. Ei sisällä arvonlisäveroa.
Moottoriliikennetien parantaminen moottoritieksi | 4...13 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 5,0 | 7,0 | 13,0 |
Taajama | 4,6 | 6,6 | 11,0 |
Haja-asutus | 4,0 | 5,0 | 8,0 |
2- kaistaisen valtatien parantaminen 2+2- kaistaiseksi tieksi | 2...8,5 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 2,5 | 5,5 | 8,5 |
Taajama | 2,5 | 5,0 | 7,0 |
Haja-asutus | 2,0 | 3,5 | 5,0 |
2-kaistaisen valtatien suuntauksen parantaminen | 1,3...5,5 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 2,3 | 3,3 | 5,5 |
Taajama | 1,5 | 2,7 | 4,7 |
Haja-asutus | 1,3 | 2,3 | 3,7 |
2-kaistaisen kantatien suuntauksen parantaminen | 1...4,2 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 1,8 | 2,8 | 4,2 |
Taajama | 1,3 | 2,1 | 3,5 |
Haja-asutus | 1,0 | 1,8 | 2,5 |
2-kaistaisen seututien suuntauksen parantaminen | 0,8...3 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 1,3 | 2,3 | 3,0 |
Taajama | 1,0 | 1,8 | 2,3 |
Haja-asutus | 0,8 | 1,3 | 1,8 |
2-kaistaisen valtatien rakenteen parantaminen | 0,5...1,8 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 0,7 | 1,1 | 1,8 |
Taajama | 0,6 | 1,0 | 1,4 |
Haja-asutus | 0,5 | 0,8 | 1,1 |
2-kaistaisen kantatien rakenteen parantaminen | 0,4...1,5 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 0,6 | 1,0 | 1,5 |
Taajama | 0,5 | 0,8 | 1,3 |
Haja-asutus | 0,4 | 0,6 | 0,9 |
2-kaistaisen seututien rakenteen parantaminen | 0,3...1,2 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 0,5 | 0,9 | 1,2 |
Taajama | 0,5 | 0,8 | 0,9 |
Haja-asutus | 0,3 | 0,5 | 0,8 |
Tien leventäminen (1-2 metriä) | 0,6...2,5 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 0,7 | 1,3 | 2,5 |
Taajama | 0,6 | 1,1 | 2,3 |
Haja-asutus | 0,6 | 0,9 | 2,0 |
2-kaistaisen valtatien tasauksen parantaminen | 1,5...6,5 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 2,8 | 4,0 | 6,5 |
Taajama | 2,0 | 3,3 | 5,8 |
Haja-asutus | 1,5 | 2,8 | 4,5 |
2-kaistaisen kantatien tasauksen parantaminen | 1,3...4,8 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 2,0 | 3,3 | 4,8 |
Taajama | 1,5 | 2,5 | 4,0 |
Haja-asutus | 1,3 | 2,0 | 2,8 |
2-kaistaisen seututien tasauksen parantaminen | 0,9...3,3 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 1,5 | 2,0 | 3,3 |
Taajama | 1,3 | 2,0 | 2,5 |
Haja-asutus | 0,9 | 1,3 | 2,0 |
Alkuun
TIESTÖN KEHITTÄMINEN
Tienrakentamisen kustannuksia 1999
Kustannukset sisältävät: yleiset työt, leikkaukset, kuormaus ja
kuljetus, pengerryksen hankinta ja käsittely, päällyste SMA/AB,
maabetonikerros, louhekerros, suodatinkerros, routimaton maa-
kerros, luiskan nurmetus ja istutus. Ei sisällä arvonlisäveroa.
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 8,0 | 20,0 | 40,0 |
Taajama | 7,0 | 11,0 | 17,0 |
Haja-asutus | 6,0 | 8,0 | 12,0 |
Moottoriliikennetie | 4...13 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 5,5 | 8,0 | 13,0 |
Taajama | 4,5 | 7,0 | 11,0 |
Haja-asutus | 4,0 | 5,3 | 8,0 |
3+3 kaistainen tie | 7...25 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 8,0 | 14,0 | 25,0 |
Taajama | 6,5 | 11,0 | 20,0 |
Haja-asutus | 5,0 | 8,0 | 12,0 |
2+2 kaistainen tie | 5...15 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 5,0 | 10,0 | 15,0 |
Taajama | 4,0 | 7,5 | 12,0 |
Haja-asutus | 3,0 | 6,0 | 10,0 |
2- kaistainen valtatie | 3...8 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 3,5 | 5,0 | 8,0 |
Taajama | 2,5 | 4,0 | 7,0 |
Haja-asutus | 2,0 | 3,5 | 5,5 |
2-kaistainen kantatie | 1,5...6 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 2,5 | 4,0 | 6,0 |
Taajama | 2,0 | 3,0 | 5,0 |
Haja-asutus | 1,5 | 2,5 | 3,5 |
2-kaistainen seututie | 1...4 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 1,8 | 3,0 | 4,0 |
Taajama | 1,5 | 2,5 | 3,0 |
Haja-asutus | 1,0 | 1,5 | 2,5 |
2-kaistainen yhdystie | 0,8...3 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 1,0 | 2,0 | 3,0 |
Taajama | 0,9 | 1,5 | 2,5 |
Haja-asutus | 0,8 | 1,3 | 2,0 |
Kevyen liikenteen väylä | 0,4...1,5 Mmk/km |
| helppo | keskim. | vaikea |
Kaupunkiseutu | 0,8 | 1,0 | 1,5 |
Taajama | 0,6 | 0,8 | 1,0 |
Haja-asutus | 0,4 | 0,6 | 0,7 |
Alkuun
Siltojen rakentaminen ja ylläpito 1999
| mk/silta |
Pienen sillan uusiminen 1) |
- jännemitta 4...6 m | 450 000 |
- jännemitta n. 10 m | 650 000 |
- jännemitta n. 15 m | 700 000 |
Rautatien alitus/ylitys 2) | 4 500 000 |
Kevyen.liikenteen alikulku | 700 000 |
Kevyen liikenteen ylikulku | 900 000 |
Risteyssillan rakentaminen 3) | mk/m2 |
- suurin jännemitta 15...25 m | 4 600 |
Vesistösillan rakentaminen | mk/m2 |
- suurin jännemitta 15...25 m | 4 600 |
- suurin jännemitta 30...50 m | 5 500 |
Huomautus: Kustannusarvioihin sisältyvät kaikki itse siltaan
liittyvät työt mutta eivät hankkeeseen mahdollisesti kuuluvien
tiejärjestelyiden kustannukset, jotka on arvioitava erikseen.
Hinnat eivät sisällä arvonlisäveroa.
1) Ylläpitoinvestointi: nämä ovat usein ns. painorajoitettuja siltoja.
Tavallisimmat uudet sillat ovat tyypiltään betonielementtisiltoja,
teräsbetonisia laatta- tai laattakehäsiltoja sekä puisia palkkisiltoja.
2) Tarkempi arvio rautatien ylitykselle voidaan tehdä risteyssillalle
annetulla m2 -hinnalla.
3) Lasketaan sillan kokonaispinta-alan (= kokonaispituus x hyötyleveys)
neliömetriä kohden.
Alkuun
Liikennevalot ja tievalaistus 1999
| Kustannus mk |
Liikennevalot (mk/liittymä) | 300 000...1 000 000 |
Suojatievalot (mk/kohde) | 130 000...180 000 |
Tievalaistus (mk/km) |
Metallipylväät |
- 2+2-kaistaiset tiet (mo, mt) | 360 000...450 000 |
- 2-kaistaiset tiet | 330 000...420 000 |
- kevyen liikenteen väylät | 210 000...260 000 |
Puupylväät |
- 2-kaistaiset tiet (mol, mt) | 120 000...160 000 |
- kevyen liikenteen tiet | 90 000...110 000 |
- kanavoidun liittymän valaistus (mk/kohde) | 110 000...200 000 |
Muuttuvat opasteet (mk) |
- kuituoptinen liikennemerkki | 30 000...40 000 |
- prismakäyttöinen liikennemerkki | 30 000...40 000 |
Alkuun
Liikenteen ohjaus- ja palveluvarusteita 1999
| Kustannus mk |
Kaiteet (mk/kaidekm), tavallinen | 120
000 |
- muu kaide | 200 000...700 000 |
Hirviaita (mk/aitakm) | 70
000...120 000 |
Liikennemerkit |
- vakiokokoinen, pystytettynä (mk/kpl) | 700...1 000 |
- muuttuvat nopeusrajoitukset | |
- moottoritie, liikenteellisesti vaativa ympäristö | 0,8
Mmk/km |
- moottoritie, maaseudulla | 0,4
Mmk/km |
- 2-kaistaisella tiellä | 0,25
Mmk/km |
Opastustaulu (mk/m2) |
- valaisematon | 2 000 |
Portaali (valaistu, mk/kpl) | 15
000...90 000 |
| |
Ajoratamerkinnät (mk/km, maalattu viiva) | 800...1 200 |
Kestomerkinnät (mk/m2) |
- kuumamassa | 44 |
- 2-komponentti | 32 |
- upotusmerkintä | 200 |
Alkuun
Erillisiä rakennustoimenpiteitä 1999
| Kustannus mk |
Liittymän rakentaminen | (mk/kohde keskimäärin) |
- väistötila | 25 000...43 000 |
- kääntymiskaista | 120 000 |
- liittymän kanavointi (pääsuunta) | 0,6...1,0 Mmk |
Eritasoliittymä |
- edullinen paikka | 7 Mmk |
- keskimäärin | 13 Mmk |
- savitasangolla | 30 Mmk |
- taajama, useampikaistaiset tiet | 25...100 Mmk |
Rautatien tasoristeyksen varustaminen |
- valo- ja ääniopastein | 260 000 |
- puolipuomein | 360 000 |
- muuttaminen eritasoristeykseksi | 3,3...5,2 Mmk |
Ohituskaista | (mk/km) |
- pengertäen | 0,7 Mmk |
- avarrettavia kallionleikkauksia | 1,9 Mmk
|
Levähdysalue (mk/kohde) | 0,8...1,1 Mmk |
Linja-autopysäkki (mk/kpl) | 10 000...25 000 |
Melueste | (mk/km) |
- seinä | 2...6 Mmk |
- maavalli | 0,01...2 Mmk |
- tukimuuri | 1,5...4 Mmk |
- melukaide ja viemäröinti | 1,5...5 Mmk |
Tieluiskien pohjavesisuojaus | 1,0...2,5 Mmk/km
|
Alkuun
Lunastuskustannukset 1999
- rakennukset, mk | 90 000...1 125 000 |
- kasvatettu metsämaa, mk/ha | 2 100...4 500 |
- kalliomaa, mk/ha | 1 000...1 800 |
- viljelty maa, mk/ha | 14 000...25 000 |
- rakennusmaa, mk/m2 | 6...225 |
- tonttimaa, odotusarvo, mk/m2 | 3...10
|
Liikenteen
hallinta
Liikennekeskusten palvelut
Liikenteen seuranta, tiedotus ja ohjaus 24 h/vrk | |
- tiedotuspalvelujen ylläpito | 3,2
Mmk/v |
- muuttuva liikenteen ohjaus | 6,3
Mmk/v |
- palkat ja tilat | 15 Mmk/v |
| |
Liikenteen seurantajärjestelmän tietoliikenne-, huolto-,
ylläpito- ja korjauskustannukset | 3,2
Mmk/v
|
|
|
Tiesääjärjestelmän ja kelikameroiden tietoliikenne-, ohjaus-
ja huoltokustannukset sekä sääennustuspalvelujen ostot (järjestelmä
palvelee ensisijaisesti talvikunnossapitoa) | 11
Mmk/v
|
alkuun |
tilastosivu |
etusivu
|