edellinen sivu

Kuva 114: Päittäisen liittymisen periaate 2-raiteisilla radoilla

Nopea läpikulkuliikenne käyttää punaisia keskiraiteita ja hitaampi liityntäliikenne mustia reunimmaisia raiteita. Tässä liityntäjunassa on aina kymmenen vaunuyksikköä, joista jokaiselle asemalle jää viimeinen ja jokaiselta asemalta tulee yksi lisää junan eteen. Tällöin juna muuttaa muotoaan seuraavaasti:
1. Juna ohittaa aseman 1 poimittuaan matkustajia nopeasta läpikulkujunasta jossakin kohdassa reittiä. Viimeinen vaunu jää asemalle 1 ja junan eteen ilmestyy uusi vaunu asemalta 1. 4. Sinisen reitin asemilta 10 ja 11 liitetään junan eteen kaksi vaunua ja jätetään yksi, joten juna "kasvaa" 8 vaunun mittaiseksi. Punaisen reitin juna jatkoa asemalle 21 saakka 5 vaunun mittaisena.
2. Kun juna saavuttaa aseman 5, on sen ensimmäinen vaunu tullut asemalta 4, toinen vaunu asemalta 3 jne. Junan viimeinen vaunu jää asemalle 5, viimeistä edellinen asemalle 6 jne. 5. Kun sinistä reittiä ajanut juna saapuu asemalle 21 on se edelleen 8 vaunun mittainen. Sen ensimmäinen vaunu on tullut asemalta 20 ja viimeinen asemalta 13.
3. Kun juna saavuttaa aseman 10, se jättää asemalle viimeisen alkuperäisistä vaunuista. Juna jakautuu kahtia ja "punaista" reittiä lähtee ajamaan viimeinen 4 vaunun kokonaisuus ja sinistä, ulompaa reittiä ensimmäinen 5 vaunun pätkä. Kummankin osan eteen liittyy asemalta 10 mukaan tullut vaunu.
Esimerkki: Kun läpikulkujunan matkustaja haluaa jäädä pois asemalla 14, hän menee liityntäjunan ensimmäiseen vaunuun. Koska tämä vaunu kuitenkin jää asemalle 10, hän kävelee junan läpi ja siirtyy aseman 8 jälkeen siihen vaunuun, joka siihen asemalla 8 on liitetty. Tämä vaunu jää juuri asemalle 14. Vaunuissa on valotaulut, joista näkee mille asemalle kukin vaunu jää.


Eero Paloheimo: Syntymättömien sukupolvien Eurooppa
Liikenneosa
Julkaistu tekijän luvalla