Tielaitoksen strateginen projekti S11

Tienpidon yhteiskunnalliset vaikutukset:

Seminaari 13.3.1996


Selostus seminaarista 11.4.1996 - Alkusivulle - Paluu etusivulle

'Tienpidon yhteiskunnalliset vaikutukset' -tutkimusohjelma järjesti 13.3.1996 Helsingissä aamupäiväseminaarin, jossa esiteltiin tutkimusohjelman ensimmäisiä tuloksia. Osallistujia oli noin 45. Seuraavassa on referoitu seminaarin alustuksia ja siellä käytyä keskustelua.


Johtaja Jukka Isotalo, tielaitos

Seminaarin avaus

Pääkohtia avauksesta:

Tienpidon yhteiskunnalliset vaikutukset-projektin tarkoituksena on avata keskustelua ja pohtia vaihtoehtoja suomalaisen liikkumisen edesauttamiseksi.

Todellisia päättäjiä on vaikea saada keskustelemaan liikennepolitiikasta. Parlamentaaristen liikennekomiteoiden työtä seuranneelta keskustelulta olisi odottanut enemmän.

Tässä projektissa on tuotettu hyviä raportteja, joiden kyllä pitäisi herättää korkean tason päättäjiä keskustelemaan ja pohtimaan vaihtoehtoja.

Kysymys ei nyt ole pelkästään siitä, miten suomalaiset liikkuvat vaan laajemmin, miten saadaan maan toimivuutta parannettua, miten saadaan lisää työpaikkoja ja miten liikennepolitiikka voi tässä auttaa.

Liikenteellä on tärkeä kansantaloudellinen merkitys. Esimerkiksi sellaisessa pienessä maassa kuin Hollanti, kuljetusten työllistävä vaikutus ja osuus kansantuotteesta on selvästi suurempi kuin Suomessa. Meillä ollaan avaamassa liikennejärjestelmän rahoitusta myös yksityiselle puolelle ja tätä kautta liikenteen mahdollisuudet kansakunnan hyvinvoinnin parantamiseksi paranevat.

Tielaitoksen johtokunnassa on käyty liikennepolittista keskustelua, mutta siihen se sitten onkin usein jäänyt.

Tutkimustoiminnan vastuunjaossa on nähtävissä muutosta. Tielaitoksen rahoitusta on vähennetty ja on selvää, että mahdollisuudet rahoittaa tutkimusta ovat myös vastaavasti vähenemässä. Vastuu liikennesektorin tutkimustoiminnasta pitäisikin olla yhä enemmän liikenneministeriöllä, jonka resursseja on jonkin verran lisätty. Tielaitos keskittyy teihin ja liikenteen hoitoon ja niitä tukevaan tutkimukseen ja avustaa kyllä omalta osaltaan liikenteen kokonaissuunnitelua.

On pidetty arveluttavana, että tielaitos tekee itse tutkimusta, joka keskeisesti vaikuttaa sen toimintaan. Tällä on tarkoitettu lähinnä pitkän ajan liikenne-ennusteita ja jatkossa ennusteet onkin tehtävä jossakin tielaitoksesta riippumattomassa ulkopuolisessa paikassa.

Nyt on tielaitoksen ympäristövuosi. Kansliapäällikkö Korpela totesi aivan aiheellisesti äskettäisessä ympäristöseminaarissa, että myös liikenneturvallisuus tarvitsisisi oman teemavuotensa.

Tielaitoksella on nähtävissä tarve ottaa selkeästi laajeneva rooli keskustojen liikenteellisessä kehittämisessä. Toiminnan vuorovaikutteisuuden kehittäminen on myös ensiarvoisen tärkeää.

Tielaitos tarvitsee ulkopuolisia puolueettomia arvioita toiminnastaan, jotta se pystyisi parhaiten kehittymään tehtävässään.

Ympäristövuoden tunnus 'Tielaitos kestävällä tiellä' sopii moneen toimintaan tielaitoksessa ja myös tällä projektilla on paljon annettavaa tämän teeman hyväksi.


Projektipäällikkö Juha Parantainen, tielaitos

Projektin tilanne 13.3.1996

13 tutkimusta valmistunut (raportti julkaistu), 8 tutkimusta valmistuu kesään 1996 mennessa, 4 tutkimusta on aloitettu alkovuodesta 1996. Teema "Liikennemuotojen yhteistyö" on siirtynyt liikenneministeriön vastuulle

Kokemuksia:
Tutkimukset ovat enimmäkseen pysyneet hyvin "kurssissa" ja aikataulussa ja olleet laadukkaita. Tarjouspyyntömenettelyn ansiosta tutkimuksissa on voitu käyttää parhaita tarjolla olleita tutkimusmenetelmiä ja tekijöitä

Tutkimusten ideointi ja kritiikkipalavereihin on ollut helppo saada osallistujia myös tielaitoksen ulkopuolelta.

Tämän tutkimusohjelman rakenne ja tutkimusten aiheiden liittyminen toisiinsa näkyy oheisesta kuvasta:

Mikä on strategisen tutkimuksen rooli?

Kuinka suuren osan tutkimuksista tulee hyödyttää päätöksentekoa lyhyellä aikavälillä?

Kuinka suuri osa tutkimuksista voisi olla uutta hakevaa "riskitutkimusta", jonka uskotaan hyödyttävän pitkällä aikavälillä?


Valmistuneita tutkimuksia (esittely: Juha Parantainen)

Tienpidon pitkän aikavälin suunnittelu Suomessa ja Ruotsissa
(Risto Murto, Kungliga Tekniska Högskolan, tielaitoksen selvityksiä 32/1995)

Ruotsissa tienpidon pitkän aikavälin suunnitelmista keskustellaan paljon enemmän ja paljon korkeammalla poliittisella tasolla kuin Suomessa

Millaisia johtopäätöksiä tästä pitäisi tehdä? Onko poliittisella keskustelulla itseisarvo?


Liikennesektorin strateginen suunnittelu Suomessa
(Sunnnittelukolmio Oy, tielaitoksen selvityksiä 78/1995)

Määritelmiä

Strateginen suunnitelma = suunnitelma, jonka pohjalta otetaan kantaa tiettyihin strategisiin kysymyksiin, esim.: Suomen liikenneinfrastruktuuri 2010, tienpidon kymmenvuotissuunnitelma, talvihoitopolitiikka

Tulokset
Strateginen suunnittelu on ollut melko kattavaa, mutta mm. politiikkavaihtoehtojen vaikutusten arvioinnissa ja suunnitteluprosesseissa on paljon kehitettävää.


Liikenteen ja talouselämän vuorovaikutus, kirjallisuusreferaatteja
Jarmo Joutsensaari, TTKK, tielaitoksen sisäisiä julkaisuja 38/1994)

Lähtökohta:
David Forkenbrock: "Road Improvement to Foster Local Economic Development", Iowa City 1990


Raporttien tekijöiden omia selostuksia tuloksista

Esko Niskanen, VATT
Liikennejärjestelmän kehittämisen yhteiskuntataloudellinen perusta

1. Lähtökohdat

Työssä keskitytään ensisijaisesti taloudellisten kysymysten ja vaikutusten selvittämiseen. Työssä oli kaksi tavoitetta:

2. Liikennejärjestelmän hyödyt vs. järjestelmän kehittämisen hyödyt

Alkuvaiheessa hankkeen työnimenä oli "Liikennejärjestelmän yhteiskunnallinen merkitys". Se ei tuntunut hyvältä, koska se ei ole kovin informatiivinen: me kaikki olemme yhtä mieltä siitä, että liikennejärjestelmän yhteiskunnallinen merkitys on valtavan suuri. Kuin on myös liikennejärjestelmän yhteiskunnallinen hyöty.

Työssä todetaan: Liikennesektori on keskeinen yhteiskunnan sektori. Toimiva liikennejärjestelmä on nyky-yhteiskunnan välttämätön edellytys. Tai voidaan jopa sanoa, etta monet nykyisenkaltaisen yhteiskunnan piirteistä ovat liikennejärjestelman "tulosta": liikennejärjestelmä on "synnyttänyt" ne. Tässä mielessä liikennejärjestelmän ja liikenteen hyödyt ovat mittaamattoman suuret. Oikeastaan kysymys olemassa olevan liikennejärjestelmän yhteiskunnallisesta hyödystä, joka monesti esitetään, on näin nähtyna mieltä vailla. Kysymys pitää sen sijaan asettaa koskemaan liikennesektorin, ja liikennejärjestelmän, kehittämisen hyötyjä (ja vastaavasti kustannuksia).

Tietysti voidaan periaatteessa yrittää määrittää liikennesektorilla kuluttajan ja tuottajan ylijäämien suuruudet, sekä tulkita niiden summa liikennejärjestelmän yhteiskunnalliseksi hyödyksi. Tai voidaan määrittää liikennesektorin kustannukset, ja tulkita nämä liikennejärjestelmän yhteiskunnallisiksi hyödyiksi, tai oikeammin sanottuna hyödyn alarajaksi jonka päälle tulevat em. ylijäämät). Kun näin on tehty, sitä on perusteltu siten, että kun yhteiskunta on kerran halukas uhraamaan vuosittain näin paljon resursseja liikennesektoriin, niin vuosittaisten hyötyjen täytyy olla vähintään yhtä suuret.

Sinänsä tämä on tietysti totta. Mutta ei tässä silti paljoa mieltä ole. Liikennesektori on strateginen sektori, jonka hyödyt nykyisenkaltaiselle yhteiskunnalle, siis arvot haettuna tai johdettuna nyky-yhteiskunnan markkinoilta, ovat paljon suuremmat kuin ne luvut, joita em. kaltaiset laskelmat voivat ikinä tuottaa.

Toisaalta olivatpa em. laskelmista saadut luvut suuria tai pieniä, herää kysymys mitä niillä tehdään. Tietysti luvut kertovat jotakin liikennesektorin koosta, mutta ei silläkään tiedolla ole käytännön päätöksenteon kannalta paljoa merkitystä. Liikennejärjestelmäa (niin kuin muitakin yhteiskunnallisia järjestelmiä) koskevissa päätöksentekotilanteissa ei kysymys liikennejärjestelmän olemassaolosta ole juuri koskaan esillä. Sen sijaan näissä tilanteissa on aina kyse järjestelmien kehittämisestä, muutosten toteuttamisesta tai toteuttamatta jättämisestä.

3. Taloustiede ja yhteiskuntataloudelliset hyödyt

Muutoksen analyysiä varten tarvitaan ns. marginaalianalyysiä, joka on taloustieteen perusasiaa. Kansantaloustiede on joskus määritelty opiksi niukkojen resurssien jakamisesta ja käytöstä yhteiskunnassa kilpailevien tai vaihtoehtoisten tarpeiden tai käyttömahdollisuuksien välillä (esim. investoinnit vs. kulutus). Eli muutosten ja vaihtoehtojen hyöty-kustannusanalyysi on taloustieteen ydinasiaa. Taloustiede etsii vastausta kysymykseen missä määrin resurssien allokointi, ja sen pohjana olevat hyötykustannusanalyysit, voivat tapahtua yhteiskuntataloudellisesti tehokkaasti markkinoilla hajautetusti, ja missä määrin tarvitaan julkisen sektorin väliintuloa, sääntelijänä, hinnoittelijana tai itse tuottajana ja hyöty-kustannusanalyysin tekijänä.

Tätä varten taloustiede tutkii ensinnäkin yhteiskunnan ja talouden rakenteita ja vaikutusmekanismeja, ja niitä kautta aikaansaatujen muutosten, tässa liikennejärjestelmän kehittämisellä aikaansaatujen, suuruuksia muualla taloudessa (yhteiskunnassa). Ja taloustiede etsii perusteita ja keinoja arvottaa asioita ja vaikutuksia rahamääräisesti yleisesti hyväksyttävällä (ja läpinäkyvällä) tavalla.

Näkökulma ja valitun näkökulman tiedostaminen on yhteiskuntataloudellisessa tarkastelussa tärkeätä. Valitun näkökulman tiedostaminen on tärkeatä myös vaikutusten onnistuneen (tarkoituksenmukaisen) ryhmittelyn kannalta. Todellakin muuten vaikutusten luokittelu olisi aika mielivaltaista, ainakin analyysin ja päätöksenteon tarpeita ajatellen. Erityisen tärkea seikka liittyen hyötyjen identifiointiin ja ryhmittelyyn on taloustieteilijälle jako kysynnässä ilmenevien (kysyntään vaikuttavien, sen takana olevien) hyötyjen ja muiden hyötyjen kesken. Vasta tätä kautta taloustieteilijä voi kunnolla hahmottaa kokonaisuutta käyttämänsä mallin puitteissa. Kun "uusia" hyötyjä meille taloustieteilijöille esitetään, niin me heti kysymme ovatko nämä hyödyt sellaisia, jotka jo tulevat kysynnässä huomioon otetuiksi, vai ovatko ne sellaisia hyötyja, jotka toteutuvat kysynnän ulkopuolella, ja jotka siten tulee ottaa erikseen huomioon? Selväa vastausta ei aina saada.

4. Kehittämistä koskeva päätöksenteko

Tässä tyossä keskityttiin ns. strategisiin päätöksentekotilanteisiin (erotukseksi operationaalisesta päatöksenteosta). Tässä työssä näma määriteltiin kysymyksiksi, joilla joko on muuhun yhteiskuntaan merkittävää suoraa vaikutusta, tai joihin liittyy tärkeäta periaatteellista merkitystä (ja sitä kautta aikaa myöten muuhun yhteiskuntaan epäsuorasti merkittävää vaikutusta). Liikennejärjestelmän kehittämistä koskeva päätöksenteko jaettiin työssä kolmeen tasoon: Yhteiskuntapoliittinen päätöksenteko koskee resurssien allokointia (laajasti ymmärrettynä) yhteiskunnan eri sektoreiden välillä (liikennesektori vs. muut sektorit). Tässä voi olla kyse suorasta resurssien jakoon vaikuttamisesta (suora rahanjako, suorat määräykset), tai epäsuorasta vaikuttamisesta edellisessa luvussa hahmotellun hajautetun yhteiskunnallisen päätöksentekojärjestelmän puitteissa (epäsuora taloudellinen vaikuttaminen kuten hinnoittelu, tuet, verotus). Näitä päätöksia tekevät eduskunta, valtiovarainministeriö ja kunnat.

Liikennepoliittinen päätöksenteko koskee resurssien allokointia liikennesektorin sisällä. (On toinen asia, että liikennepoliittisilla päätöksillä vaikutetaan myös muuhun yhteiskuntaan.) Näitä päätöksiä tekevät liikenneministeriö ja kunnat. Tiepoliittinen (tai yleisemmin liikennemuodon sisäinen) päätöksenteko koskee resurssien allokointia liikennemuodon sisällä. (Näilläkin on vaikutusta muuhun yhteiskuntaan.) Näitä päätöksiä tekevät tielaitos ja kunnat. Lyhyesti sanottuna päätöksenteon tasot ja päätöksentekijät ovat seuraavat:

Yhteiskuntapoliittinen taso: eduskunta, valtiovarainministeriö, kunnat
Liikennepoliittinen taso: liikenneministeriö, kunnat
Tiepoliittinen taso: tielaitos, kunnat

Työssä tuodaan esille se näkemys, että ns. "suuret" kysymykset liikennejärjestelmän kehittämisen yhteiskunnallisesta merkityksestä ovat relevantteja nimenomaan yhteiskuntapoliittisen tason päätöksenteossa (ovat relevantteja eri sektoreiden kehittämisen vertailussa). Liikenne- ja tiepoliittisen tason päätöksenteossa näitä kysymyksiä koskevat resurssien allokointi- ym. ratkaisut otetaan pitkälti annettuina, sellaisina kuin niistä on päätetty ylemmällä tasolla.

Monien viimeaikaisten kehityspiirteiden vuoksi liikennesektorilla on yhteiskuntapoliittisen ja liikennepoliittisen päätöksenteon ja analyysin merkitys ja tarve on lisääntynyt suhteessa tiepoliittiseen tasoon. Tai jos tämä on jonkun mielestä liian voimakkasti sanottu, niin ainakin se on totta, että näiden politiikkojen koordinaatiotarve tiepoliittisen päätöksenteon kanssa on lisääntynyt. Tämä vaatimus johtuu siitä, että ympäristö- ym. ongelmien vaikeutuessa tarve tarkastella liikennepolitiikkaa yleisen yhteiskuntapolitiikan osana lisääntyy.

EU:ssa puhutaan globaalin lähestymistavan tarpeellisuudesta. Lisäksi viime vuosien julkisen sektorin rahoitusvaikeuksien takia on tarve perustella koko talouden tasolla tehtävää eri sektoreiden välistä resurssien allokointia sekin entisestään lisääntynyt.

5. Yhteiskuntapoliittisen tason kysymykset

Työssä todetaan (s. 35): "Liikennejärjestelmän kehittämisen yhteiskuntataloudellinen perusta rakentuu pitkälti liikenteen kysynnän muutosten kautta ilmeneville hyödyille ja haitoille. Tärkeä tehtävä on siten jäljittää eli identifioida tällaisia hyötyjä ja haittoja. Mutta tämä ei ole aina helppo tehtävä. Yksi vaikeus on, että nämä hyödyt ja haitat, niin kuin itse liikenteen kokonaiskysyntäkään, eivät yksiselitteisesti riipu liikennejärjestelmää koskevasta päätöksenteosta. Niihin vaikutetaan myös ensisijaisesti muita sektoreita koskevilla paätöksillä.

Yhteiskuntapoliittisella tasolla tehtävä liikennejärjestelman kehittämistä koskeva analyysi periaatteessa tarvitsee koko kansantaloutta kuvaavan mallin mukaisen yleisen viitekehikon. Tietysti tilanteesta riippuen partiaalimalli riittää. Viime kädessä tarvitaan yleisellä tasolla tehtävää hyöty-kustannusana- lyysia.

Liikennejärjestelmän kehittämisen taloudelliset ja yhteiskunnalliset vaikutukset, sellaisina kuin ne nousevat esille yhteiskuntapoliittisen päätöksenteon tasolla, ryhmiteltiin työssä seuraavasti:

6. Liikennepoliittisen tason kysymykset

Hyöty-kustannusanalyysi on keskeinen analyysiväline myös liikennepoliittisella tasolla tehtävien päätösten tueksi. Liikennejärjestelmän kehittämisessä liikennepoliittisella tasolla nousevat kysymykset (ja tietotarpeet) ryhmiteltiin työssä seuraavasti:

7. Tiepoliittisen tason kysymykset

Tiepoliittisen tason päätöksenteon kysymysten ja tietotarpeiden kartoittamisessa lähtökohtana ja viitekehyksenä ovat yhteiskunta- ja liikennepoliittisella tasolla eritellyt kysymykset ja vaikutukset. Tässä mielessä yhteiskunta- ja liikennepoliittisella tasolla esille nostetut kysymykset ovat koko ajan "läsnä", vaikkei painopiste olekaan niissä eikä niitä erikseen korosteta.

Tämän vuoksi seuraavassa esitettävää tiepoliittisen tason kysymyslistaa ei pidä lukea irrallaan edellä esitetyistä yhteiskunta- ja liikennepoliittisen tason kysymyksistä. Näiden yleisemmällä tasolla esitettyjen kysymysten tunteminen ja ymmärtäminen on välttämätön edellytys tiepolitiikan tasolla tehtävälle työlle.

Tätä tutkimusta ei siis pidä ymmärtää niin, että tiepolitiikasta kiinnostuneiden ja sillä tasolla työtään tekevien kannattaa lukea vain tiepolitiikan kysymysten lista. Tässä työssä esillä olevat kolme kysymyslistaa yhdessä muodostavat erottamattoman kokonaisuuden.

Tiepoliittisen tason kysymykset ryhmiteltiin työssä seuraavasti:

Nämä kysymykset ovat luonteeltaan sellaisia, että hyöty-kustannustarkastelun (tai kustannus-hyötyanalyysin) lisäksi monessa kohtaa soveltuvat myös monikriteerianalyysit. Menetelmät kannattaa nähdä mieluummin toisiaan täydentävinä kuin kilpailevina.

Kommentteja:


Jukka Räsänen
Viatek Tapiola

Liikenteen optiminopeus

Onko olemassa optiminopeus. Jos on, niin saadaanko liikkujat noudattamaan sitä?

Nopeuden noston merkitys tieliikenteen eri intressiryhmille:

Näkökulma Hyödyt Haitat
Henkilöautolija
Ammattiautoilija
Kuljetusyritykset
nopea sujuva, mukava
tehokas, tuottava
tehokas, kilpailukykyinen
riski, stressi
riski, stressi
riski
Bussimatkustajat
Keyvt liikenne
Tienvarren asukkaat
nopea, sujuva
(kenen nopeus?)
tavoitettavuus

turvattomuus, estevaikutus
estevaikutus, melu, päästöt
Kunta, taajama
Tienpitäjä
Yhteiskunta
Globaali ympäristö
tavoitettavuus

tehokkuus

häiriöt, päästöt
kustannukset
ympäristöhaitat, maankäyttö
päästöt

Optiminopeus vaihtelee tieosittain ja kuljettajien välillä (kuva 16).

Tieverkon tai sen osan optiminopeuteen vaikuttavia tekijöitä:

Tieosan muutuvat tekijätTieosan staattiset tekijät
liikennemäärä
liikenteen jakaumat
kuljettajakohtaiset tekijät
sää, keli
onnettomuudet
kunnossapito
kiinteät olosuhteet
ympäristö, maankäyttö, luonto
tien standardi ja peruskunto
kunnossapidon tavoitetaso


Optiminopeus vaihtelee yhdessä tienkohdassa olosuhteiden mukaan (kuva 14).

Yhteiskunnan objektiivisella optiminopeudella ja kuljettajan subjektiivisella optiminopeudella on eroa (kuva 15).

Optiminopeuteen vaikuttaa lukuisia tekijöitä. Pitkällä aikajänteellä yhteiskuntataloudellinen optiminopeus voisi olla tavoitteena, joskaan optiminopeus ei ole yksikäsitteisesti laskettavissa.

Kommentti


Ilkka Ruostetsaari
Tampereen Yliopisto, Politiikan tutkimuksen laitos

Liikennepolitiikkaa etsimässä

Tarkoituksena oli kartoittaa liikennepoliittisen päätöksenteon ongelmia. Tiedot kerättiin teemahaastatteluin.

Teemat: 1) Liikenne- ja tiepolitiikan poliittinen ohjaus, 2) Liikennepolitiikan koordinointi muuhun yhteiskuntapolitiikkaan, 3) Tiepolitiikka.

Yleisenä havaintona on, että ongelmia on ja tulevaisuudessa vielä enemmän. Perusasiat ovat tosin kunnosssa, mutta yleinen lyhytjänteisyys vaivaa.

Ongelmat: 1) liikennepoliittisen ohjauksen heikkous, 2) lyhytjänteisyys, 3) ero eri liikennemuotojen käytännöissä, 4) aluetason suunnittelun puutteet.

Mitä on liikennepolitiikka: 1) se liittyy liikennemuotojen väliseen työnjakoon ja siitä päättämiseen (tätä voidaan kutsua ns. todellisuuden aspektiksi), 2) se on väyläpolitiikkaa, 3) se on yksittäisten hankkeiden toteuttamista eli intressit liittyvät suoraan liikenteeseen.

Käsitekehys (Kari Palosen mukaan):
Sektoriteoria: Politiikka käsitetään esimerkiksi 'talouden' tai 'kulttuurin' rinnalla yhdeksi inhimilliseksi tai yhteiskunnalliseksi elämänpiiriksi eli se on siis oma erityinen alueensa tai sektorinsa.

Aspektiteoria: Politiikassa ei ole kysymys mistään kouriintuntuvasta tai silminnähtävästä erillisestä todellisuuden osasta, vaan pikemminkin näkökulmasta todellisuuteen. Aspektiteorian mukaan on kysyttävä, missä suhteessa jokin asia on poliittinen.

Onko Suomessa sitten liikennepolitiikkaa?

EI:
Liikenteen kysyntää tarkastellaan ja siitä päätetään hanketasoisina kysymyksinä ilman riittävää strategista näkökulmaa ja kytkentää muuhun yhteiskuntapolitiikkaan. Aspektiteorian mukainen näkemys.

KYLLÄ:
Se on jo liikennepolitiikkaa, että kaikkia liikennemuotoja kehitetään, liikennepolitiikalla on vain välinearvo, valtion talousarviolla tehdään liikennepolitiikkaa priorisoitaessa hankkeita. Puolestaan sektoriteorian mukaista.

Liikennepolitiikan merkityssisältöjä ovat: 1) vahva merkitys, 2) heikko merkitys ja 3) latentti merkitys. Liikennepolitiikkaa voidaan tarkastella liikennekeskeisestä tai yhteiskuntakeskeisestä näkökulmasta.

Poliittinen ohjaus on ollut vajavaista, koska poliitikkoja ovat kiinnostaneet yksittäiset hankkeet ei liikennepoliittiset kannanotot, liikennepolitiikka on ollut tavallaan 'epäpoliittista'. Toisen maailmansodan jälkeen tiemäärärahat lisääntyivät riippumatta eduskunnan ym. voimasuhteista (Kimmo Levä tielaitoksen historiateoksessa). Liikenneministeriö aktivoitui 1980-90-luvuilla.

Toimivat henkilösuhteet ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat oleellisesti asioiden etenemiseen.

Kuvassa 1 näkyy toimijoiden vaikutus liikennepolitiikan määräytymiseen 1990-luvulla.


Mikko Ojajärvi
Liikenneministeriö

Kommentti liikenneministeriöstä 'Liikennepolitiikkaa etsimässä' raporttiin

Yleiskommentteja raportista

Johtopäätös
"liikennepolitiikan poliittista ohjausta tulee vahvistaa... "

Johtopäätös
" Liikennepolitiikan ja yhteiskuntapolitiikan muiden lohkojen yhteensovittaminen edellyttää ministeriöiden välisen horisontaalisen koordinoinnin mekanismien kehittämistä... "

Johtopäätös " Eri liikennemuotoja edustavien laitosten itsenäistyminen voi vaikeuttaa liikennepolitiikan suunnittelua, mikä korostaa LM. n koordinointitehtävän merkitystä..."

Johtopäätös
'' Liikennemuotojen liikelaitostamisen ja yhtiöittämisen myötä LM:ön tarvitaankin tutkimusyksikkö, joka on riippumaton Iaitoksista"

Johtopäätös "Suomen ei tule olla vain EU:n Iiikennepolitiikkaan sopeutuva osapuoli, vaan sen tulee aktiivisesti pyrkiä vaikuttamaan tämän politiikan sisältöon"

Hajahuomioita


Loppukeskustelussa esille tullutta

Alkuun


Paluu S11-alkusivulle
Paluu etusivulle