Tielaitoksen tutkimusohjelma (S11)

Tienpidon yhteiskunnalliset vaikutukset

in English


Selostus seminaarista 13.3.1996 - Selostus seminaarista 11.4.1996 - Tutkimusohjelman teemat - TUTKIMUSOHJELMAN JULKAISUT - Mistä tutkimusraportteja voi ostaa - Lisätietoja ja palaute - Paluu etusivulle


Tutkimusohjelma päättyi vuonna 1998. Sen tuottamia tutkimustuloksia hyödynnetään nyt eri puolilla tienpidon suunnittelua.

Tienpidon strateginen suunnittelu

    'Tienpidon yhteiskunnalliset vaikutukset' on ollut yksi Tielaitoksen tutkimusohjelmista, joilla parannetaan tietämystä tienpidon onnistumisen kannalta tärkeillä alueilla. Tielaitoksen on osattava toimia oikein kehittyvässä yhteiskunnassa ja vältettävä yhteiskunnan tavoitteiden vastaiset liikenneratkaisut.

    Tienpidon yhteiskunnalliset vaikutukset -tutkimusohjelmassa tutkittiin tiepoliittista päätöksentekoa. Tehtiin soveltavaa tutkimusta. Tavoitteena on ollut tuottaa päätösten valmistelijoiden käyttöön tietoa, joka ohjaa päätöksentekoa myönteiseen suuntaan ja pitkällä aikavälillä saa tieliikennejärjestelmässä parannuksia aikaan. Ohjelma toteutettiin vuosina 1995-7 ja sen vuosirahoitus oli noin 1-2 miljoonaa markkaa.

    Tutkimuksen tehtävä oli kerätä ja analysoida tietoa ja sen avulla herättää keskustelua erilaisista tiepolitiikan ajankohtaisista asioista. Vuorovaikutus jo tutkimusten ollessa kesken oli tärkeätä - varmistaahan se osaltaan tutkimusten korkean laadun. Kaikki halukkaat ovat olleet tervetulleita osallistumaan tutkimuksiin. Ohjelman jälkiseurantaraportti valmistuu syksyllä 1998.

    Lisätieto- ja palauteosoite:
    Anne Leppänen

    Tiehallinto, tie- ja liikennetekniikka, PL 33, 00521 Helsinki
    puh. 0204 22 2411, telefax 0204 22 2395
    sähköposti: [email protected]

Alkuun

Tutkimusohjelman vaiheet ja sisältö

Tutkimusohjelman valmistelu alkoi jo vuoden 1993 syksyllä ja kesti runsaan vuoden. Valmisteluvalheessa laadittiin esiselvityksiä ja tutkimusohjelmaluonnoksia, pyydettiin kommentteja ja järjestettiin seminaareja.

Varsinaiset tutkimukset alkoivat tammikuussa 1995. Tutkimusten kohde on asteittain tarkentunut (ks. oheinen kuva). Liikkeelle lähdettiin hyvin laajasta näkökulmasta eli tienpidon liikennepoliittisen viitekehyksen tutkimisella. Tämän tarkoituksena oli varmistaa se, ettei myöhemmin tutkittavat asiat ovat myös koko liikennejärjestelmän kannalta oikeita asioita.

Vuosina 1996-7 keskityttiin kolmeen teemaan: "Tieliikenneolot", "Alempiasteinen tieverkko" ja "Tieliikenteen hinnoittelu". Teema "Alempiasteinen tieverkko" saatiin valmiiksi vuoden 1996 lopussa ja sen tulokset hyödynnetään Tielaitoksen pientiepolitiikkaa määriteltäessä. Myös teema "Tieliikenteen hinnoittelu" päättyi vuoden 1996 lopussa. Tutkimustulokset käytetään hyväksi liikenneministeriön aloittamassa, kaikki liikennemuodot kattavassa liikenteen hinnoittelua käsittelevässä tutkimusohjelmassa. Teema "Tieliikenneolot" jatkui vuoden 1997 loppuun. Siinä pohdittiin tienpidon erilaisten rahoitustasojen ja kohdentamisten vaikutuksia liikenneoloihin ja pitkällä aikavälillä yhteiskuntaan. Tutkimusohjelman jälkiarviointi valmistuu vuoden 1998 syksyllä.

Tutkimustuloksia on jo käytetty mm. liikenneministeriön asettaman ns. tieinvestointityöryhmän mietintöä valmisteltaessa. Mietintö "Ehdotus tieinvestointien suuntaamiseksi ja valintamenettelyksi" luovutettiin liikenneministeri Auralle huhtikuussa 1997.

Teeman "Tieliikenneolot" sisältörunko

  1. Tieliikenneolojen ryhmittely ja mittarit
    • ruuhkat, ohitusmahdollisuudet, painorajoitukset, liukkaus, nopeusrajoituksen taso ja yhtenäisyys jne.
  2. Tienpidon rahoitus ja tieliikenneolojen kehitys viime vuosikymmeninä
  3. Tieliikenneolojen arvostus eriteltynä
    • tienkäyttäjäryhmät (henkilöautoilijat, ammattimainen liikenne, joukkoliikenne, kevytliikenne)
    • kaupungit vs. maaseutu
    • Etelä- vs. Pohjois-Suomi
  4. Kuinka tienpidon toimet vaikuttavat tieliikenneoloihin?
    • esim. millä keinoilla ruuhkia voidaan vähentää?
  5. Tieliikenneolojen muutosten vaikutukset yhteiskuntaan
    • esim. kuinka ruuhkien vähentyminen vaikuttaa talouselämään?
  6. Rahoituksen tason ja kohdentamisen vaikutukset tieliikenneoloihin ja yhteiskuntaan
    • painotuksia esim. päätiet vs. alempiasteiset tiet, ruuhkat vs. turvallisuus, maaseudun tiet vs. taajamat

Alkuun


Tutkimusohjelman julkaisut

1994

1995

1996

1997

1998


Mistä tutkimusraportteja voi ostaa

Esiteltyjä tutkimusraportteja myy:

Tiehallinto, julkaisumyynti.


Päivitetty 30.6.1998
alkuun | etusivu | tutkimussivu