Tiehallinnon pääsivujen linkkilista

 
KESKIKAITEIDEN VALINTAPERUSTEISTA
Kari Lehtonen 25.4.2002


Miksi keskikaiteita halutaan rakentaa?
Kaidetyypin valinta

takaisin

S12 etusivulle

Tiehallinto rakentaa tulevaisuudessa keskikaiteita

  • Yksittäisten ohituskaistojen kohdalle ajosuuntien välille, jolloin ensisijainen kaidetyyppi on vaijerikaide, tai tällöin varataan ainakin tila myöhemmin rakennettavalle keskikaiteelle

  • perinteisen kaksikaistaisen tien tai moottoritien sijaan rakennettaessa joissakin tapauksessa neli- tai kolmekaistainen tie, jolla ajosuunnat erotetaan keskikaiteella, tällöin tavallisesti putkipalkkikaiteella.

Nykyisten kaksikaistaisten teiden keskelle ei voida rakentaa Ruotsin mallin mukaan keskikaidetta, koska suomalaiset päätiet ovat ruotsalaisia moottoriliikenneteitä kapeampia. Keskikaide estäisi kapealla tiellä kokonaan ohitukset, jolloin yksikin hidas tai sammunut auto tukkisi koko ajosuunnan liikenteen. Lyhyellä osuudella tämä on mahdollista. Tämän vuoksi keskikaiteiden käytössä joudutaan rajoittumaan edellä mainittuihin tapauksiin.

takaisin alkuun

Miksi keskikaiteita halutaan rakentaa?

Tiehallinnon julkaisun Uusien tietyyppien liikenneturvallisuustarkastelut
(TIEH 4000306) mukaan Suomen kaksikaistaisilla pääteillä tapahtuu vuosittain 118 kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Näistä nokkakolareita on 57 eli noin puolet. Vilkasliikenteisimmillä kaksikaistaisilla pääteillä (720 km) nokkakolareita tapahtuu 17 eli noin 60 %. Nokkakolareita voidaan vähentää mm. seuraavilla keinoilla
a) 10…20 % alentamalla nopeusrajoitusta
b) 5 % tehostamalla aurausta ja suolausta
c) 90 % rakentamalla keskikaide.

Nähdään, että keskikaiteiden rakentaminen on ylivoimaisesti tehokkain. Nopeusrajoitus on halpa, mutta vaikeasti hyväksyttävä ja valvottava.

Jos kaikki 720 km kaksikaistaista vilkasliikenteisistä pääteistä pystyttäisiin varustamaan keskikaiteella kuolleiden määrä vähenisi seuraavasti:
Nokkakolareita onnistuttaisiin vähentämään 90 % 17:sta eli 15 joka vuosi
Vasemmalle suistumiset vähenisivät arviolta 1:llä joka vuosi
Keskikaiteeseen törmääminen aiheuttaisi arviolta 1 lisäkuoleman vuodessa

Yhteensä vuodessa säästyisi 15 kuolemaan johtanutta onnettomuutta ja nettohyöty 20 vuodessa olisi 300 vältettyä kuolemaan johtanutta onnettomuutta.

Nykyiset tiemäärärahat eivät kuitenkaan mahdollista näin laajaa lisäkaistojen ja keskikaistojen rakentamista. Vuosittain pystytään rakentamaan vain 10…20 km tällaisia teitä. Tämäkin on kuitenkin tarpeen pyrittäessä valtioneuvoston asettamaan liikennekuolemien vähentämistavoitteeseen. Muut keinot: Taajamissa nopeusrajoitusten alentaminen 50 km/h:sta 40 km/h:iin, suistumisonnettomuuksien vähentäminen reunakaiteilla, nopeusrajoitusten valvonnan tehostaminen jne. eivät riitä tavoitteisiin pääsemiseksi, vaan on puututtava tehokkaasti myös nokkakolareihin.

Kaidetyypin valinta

Ruotsissa ensisijaiseksi keskikaidetyypiksi on valittu vaijerikaide. Se on henkilöauton törmäyksessä pehmeä mutta pitävä, kaiteen päät ovat turvalliset, ja kaide on edullinen rakentaa. Pienetkin kolhaisut edellyttävät kaiteen pylväiden korjaamista, mutta pylväiden korjaaminen on helppoa.

Muutaman vuoden ruotsalaisten kokemusten perusteella vaijerikaide on osoittautunut kokonaisonnettomuusmäärien perusteella muita kaidetyyppejä turvallisemmaksi. Henkilöauton osuessa se on hyvin turvallinen eikä moottoripyöräonnettomuuksistakaan ole tullut hälyttäviä tietoja. Asiaa kuitenkin seurataan ja tuloksista kerrotaan myös Suomeen. Ruotsissa keskikaiteita vastustettiin erittäin voimakkaasti ensimmäisten keskikaiteiden rakentamisen aikaan, mutta nyt enemmistö tienkäyttäjistä pitää kaiteita hyvinä.

Suomessa pitkien neli- ja kolmekaistateiden keskikaiteen ensisijaiseksi tyypiksi on valittu putkipalkkikaide. Sitä on tehty esimerkiksi noin 10 km Kuopion eteläpuolelle. Se on hiukan kalliimpi kuin muut kaidetyypit, mutta kaide kestää erinomaisesti aurausta ja pieniä kolhuja. Turvallisuus on testien mukaan hyvä. Kaidepylväiden pää on piilossa putkipalkin alla. Siksi putkipalkkikaide on vaijerikaidetta ja muita teräskaidetyyppejä turvallisempi moottoripyöräilijälle, kun pyörä kaatuu kaiteen lähellä. Kaikkien teräskaidetyyppien pylväät lisäävät moottoripyöräilijöiden vammautumisriskiä, kun pyörä kaatuu muutama metri ennen kaidetta ja vierii kaidetta kohti. Tämä koskee myös tien reunaan sijoitettuja kaiteita.

Lyhyiden ohituskaistaosuuksien kaiteeksi suositellaan Suomessa vaijerikaidetta, koska sen aloituskohdat ovat henkilöautojen kannalta selvästi turvallisimmat. Muiden kaidetyyppien alkuviisteet kaatavat helposti auton eikä uudentyyppinen kokoon painuva kaiteenpää toimi kylkikolareissa. Vaijerikaiteet ovat kuitenkin moottoripyöräilijälle vaarallisempia kuin muut kaidetyypit. Lyhyissä kaiteissa vaijerikaiteen päät vähentävät kuitenkin enemmän vakavia onnettomuuksia kuin, mitä vaijerikaiteen kyljet lisäävät moottoripyöräilijöiden vakavia onnettomuuksia verrattuna tavallisiin teräskaiteisiin. Lyhyissä keskikaiteissa voidaan kuitenkin käyttää myös muita kuin vaijerikaiteita.

Tien reunassa vaijerikaide tulee kysymykseen vain poikkeuksellisesti, kun kaide joudutaan sijoittamaan jyrkähköön luiskaan. Muut kaidetyypit eivät toimi jyrkissä luiskissa. Toistaiseksi Suomessa ei ole yhtään tällaista osuutta. Ruotsissa niitä on muutamia. Reunakaiteita, lähes yksinomaan tavallisia teräskaiteita, rakennetaan Suomessa lähivuosina paljon lisää kallioleikkausten ja muiden vaarallisten esteiden eteen. Lisäksi kunnostetaan vanhoja kaiteita. Tavoitteena on vähentää näillä toimenpiteillä 160 liikennekuolemaa 20 vuodessa.

takaisin alkuun

takaisin "uusien tietyyppien kehittäminen ja testaus" -alkusivulle

S12 etusivulle

 

alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö