Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


UUSIEN TIETYYPPIEN KEHITTÄMINEN JA TESTAUS
Leveäkaistaisen sekaliikennetien liikennevirran ominaisuudet

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Johtopäätöksiä liikennevirran ominaisuuksista


Lisätietoja seuraavista julkaisuista

  • Tavallisen ja leveäkaistaisen sekaliikennetien liikennevirran ominaisuudet, Valtatie 6, Kaipiainen-Kaitjärvi, Tiehallinnon selvityksiä 14/2001, TIEH 3200661

Yleistä


Liikennevirtaselvitys on tehty noin 12km pitkällä leväkaistatiellä, sekaliikennetiellä, valtatiellä 6 välillä Kaipainen - Kaitjärvi. Liikennemäärä oli enimmillään alle 1000 ajon/h. Raskaan liikenteen osuus oli päivällä noin 20%, yöllä yli 30% ja viikonloppuna meno-paluu-liikenteessä noin 10%.

Ennen-tilanteessa tieosuus oli leveäpientareinen tie, jälkitilanteessa leveäkaistainen tie.
Ennen-jälkeen - seurannan avulla sekaliikennetiellä tarkasteltiin:

  • nopeuksia
  • jonoutumista ja jonopituuksia
  • ajoneuvojen aikavälejä ja ohituksia

Tutkimuksmenetelmiä olivat rekisteritunnustutkimus, pistekohtaiset silmukkamittaukset sekä ajoneuvojen etäisyysmittaukset tien pintaan kiinnitettävillä HISTAR-liikennelaskentalaitteilla sekä LAVEG-etäisyysmittareilla.

takaisin alkuun

Johtopäätöksiä liikennevirran ominaisuuksista

Nopeuksien keskiarvo pistemittausten mukaan oli noussut leveäkaistaisella tiellä päiväliikenteessä 0,1…2,1km/h. Viikonlopun meno- ja paluuliikenteessä keskinopeus oli noussut 0,4…2,7km/h.

Nopeuksien keskihajonta oli leveäkaistaisella tiellä 0,1…1,4km/h suurempi. Matkanopeuksien keskiarvo oli noussut päiväliikenteessä 1…2km/h. Perjantain menoliikenteessä eroa ei juuri ollut.

Leveäpientareisella tiellä jonossa ajoi päivällä hieman yli 30% kuljettajista, tämä oli säilynyt leveäkaistaisella tiellä lähes ennallaan. Kesäkuussa viikonlopun meno-paluuliikenteessä jonoprosentti oli sitä vastoin pienentynyt 25%:iin.

Ohitusten lukumäärä oli leveäkaistaisella tiellä kasvanut. Keskimäärin ohitetaan 11,6km matkalla päiväliikenteessä ja perjantain menoliikenteessä 1,3 …2 ajoneuvoa. Ennen vastaavat arvot olivat leveäpientareisella tiellä 1,0…1,7 ohitettua ajoneuvoa.

Liikennevirran ohitustiheys on lähes kaksinkertaistunut Kouvolan suuntaan. Leveäpientereisella tiellä ohitustiheys oli 25 ohitusta/kmh, nyt vastaava luku esimerkiksi perjantain menoliikenteessä oli leveäkaistaisella tiellä 105 ohitusta/kmh.

Etäisyysmittausten mukaan noin 30% kuljettajista ajaa leveäkaistaisella tiellä sellaisella etäisyydellä reunaviivasta (<1,0m), että ajoneuvo on mahdollista ohittaa omalla kaistalla.

takaisin alkuun

takaisin "uusien tietyyppien kehittäminen ja testaus" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö