Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


LIIKENNEKÄYTTÄYTYMINEN JA TIENKÄYTTÄJIEN MIELIPITEET
Ajokäyttäytyminen ja tienkäyttäjien mielipiteet kapealla nelikaistaisella tiellä

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Tienkäyttäjien mielipiteet
Ajokäyttäytyminen


Lisätietoja on saatavissa seuraavasta julkaisusta:

  • Ajokäyttäytyminen ja tienkäyttäjien mielipiteet kapealla nelikaistaisella tiellä, Vt 5 Vehmasmäki-Hiltulanlahti, Tiehallinnon selvityksiä 34/2002, TIEH 3200766

Yleistä

Ensimmäisessä tutkimuksessa haastateltiin kuljettajia ja jaettiin kyselylomakkeita koeteiden läheisyydessä sijaitsevilla huoltoasemilla tarkoituksena kartoittaa tietä koskevia mieltymyksiä.

Toisessa tutkimuksessa tutkittiin videokuvaamalla kuljettajien ohituskäyttäytymistä kapealla nelikaistaisella tiellä ja moottoritiellä sekä kesä- että talviolosuhteissa


Tienkäyttäjien mielipiteet

KAPEA NELIKAISTAINEN TIE:

  • Tie on sujuva ja nopea ajaa.
  • Krittiikkiä saivat matalat sillat, puutteellinen valaistus ja aukot hirviaidoissa.
  • Tien kapeus aiheuttaa ohitustilanteessa aristelua.

OHITUSKAISTOILLA VARUSTETTU KAKSIKAISTAINEN TIE

  • Tie on joustava, nopea ja sujuva.
  • Ohitukset ovat helppoja ja turvallisia.
  • Ongelmana pidettiin tienkäyttäjien ajotapoja: kiilaaminen, myöhäiset ohitukset, suuret ajonopeudet, piittaamattomuus ohitusvuoroissa ja suuri nopeusvaihtelu.

LEVEÄKAISTATIE

  • Liikenne on sujuvaa ja turvallista.
  • Ohitukset ovat helppoja.
  • Ongelmana riskiohitukset, joita syntyy kun molemmissa suunnissa ohitetaan samanaikaisesti.
  • Autoilijat kaipaavat tiedotusta miten leveäkaistatiellä ajetaan.

LEVEÄPIENTAREINEN MOOTTORILIIKENNETIE

  • Pientareen leveyttä pidettiin hyvänä:
    • kevyt liikenne kulkee turvallisesti leveää piennarta pitkin
    • vaaratilanteessa voi väistää leveälle pientareelle
  • Kritiikkiä sai Suomen laki, joka kieltää pientareella ajamisen. Hitaat ajoneuvot voisivat ajaa pientareella.

VALTATIE (KAKSIKAISTAINEN SEKALIIKENNETIE)

  • Vaikeuksia määritellä perinteisen valtatien hyviä puolia.
  • Ongelmina todettiin tien kapeus, ruuhkaisuus, mutkaisuus, mäkisyys ja ohitusmahdollisuuksien vähäisyys.

AJOKÄYTTÄYTYMINEN

  • Kapealla nelikaistatiellä ja moottoritiellä ohitettavan ajoneuvon sijainti peruskaistalla vaihtelee ajoneuvon tyypistä riippuen. Kuorma-autojen ja raskaiden yhdistelmien vasen kylki on lähempänä kaistan vasenta reunaa, mikä johtuu niiden suuremmasta leveydestä.
  • Peruskaistalla ajavien ajolinjoissa ei ole suuria eroja kesä- ja talviolosuhteiden välillä. Kapealla nelikastatiellä ohitettavat raskaat ajoneuvot kulkevat talvella 10-20 cm ja henkilöautot 20-30 cm kauempana ajokaistaviivasta (keskiviivasta) kuin kesällä.
  • Kapealla nelikaistatiellä ohittavat henkilöautot ajavat sitä lähempänä ohituskaistan vasenta reunaa (keskikaidetta) mitä lähempänä peruskaistan vasenta reunaa (keskiviivaa) ohitettava ajoneuvo kulkee. Moottoritiellä ohittajan sijaintiin ei vaikuttanut se, miten lähellä keskiviivaa ohitettava kulkee. Kapealla nelikaistatiellä ajolinjoissa on kaikenkaikkiaan enemmän hajontaa kuin moottoritiellä.
  • Moottoritiellä ohitusetäisyydet ovat sekä hekilöautoja, että raskaita ajoneuvoja ohitettaessa 30-45 cm suuremmat kuin kapealla nelikaistatiellä. Tämä johtuu siitä, että keskikaiteen puuttuessa ohittajat voivat ajaa moottoritiellä vapaammin lähellä kaistan vasenta reunaa.
  • Ohittaja valitsee ajolinjansa kapealla nelikaistatiellä kesäolosuhteissa 10-30 cm ja talvella 65-100 cm kauempaa vasemmasta reunaviivasta kuin moottoritiellä.
  • Kapealla nelikaistatiellä ohittajat arastelevat lähellä olevaa keskikaidetta erityisesti talvisin.

takaisin alkuun

takaisin "liikennekäyttäytyminen ja mielipiteet" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö