Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


REUNAYMPÄRISTÖN PEHMENTÄMINEN
Törmäyskokeet sivuojaan vuosina 2000 ja 2001

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Koejärjestelyt
Tuloksia
Videoita törmäyskokeista


Lisätietoja seuraavasta raportista

  • Törmäyskokeet sivuojaan vuosina 2000 ja 2001, Tiehallinnon selvityksiä 8/2003, TIEH 3200798
Yleistä

Törmäyskokeita tehtiin kaiteiden käyttöä ja luiskien muotoilua koskevien suunnitteluohjeiden määrittelyä varten
.

Koejärjestelyt

14 törmäyskoetta tehtiin v-muotoisessa ojassa, jonka sisäluiskan korkeus oli 1 m ja kaltevuus 1/3 sekä ulkoluiskan korkeus 2 m ja kaltevuus 1/2. Lisäksi kokeessa tutkittiin törmäyksiä, kun ojan pohja oli pyöristetty ja, kun ojan ulkoluiskaan oli rakennettu betonielementeistä kaide estämään ajoneuvoa kiipeämästä ulkoluiskalle. Kokeessa käytettyjen ajoneuvojen painot olivat joko 900 tai 1500 kg, nopeudet 60, 80 tai 100 km/h sekä suistumiskulmat 3, 5, 10 tai 20 astetta. Joissain törmäyksissä autoa ohjattiin ojassa.

takaisin alkuun

Tuloksia

  • Auto kiipeää yli 2 m ulkoluiskan kaikissa 10 asteen törmäyksissä ja yli 1,5 m kiipeämiskorkeus on mahdollinen kaikilla suistumiskulmilla (5...0 astetta)
  • Korjaavaa ohjausliikettä käytettäessä auto kiipesi enintään 1,3 m korkeuteen, samoin myös 3 asteen törmäyksessä
  • Autot eivät kaatuneet käytetyllä 1/3 sisäluiskalla
  • Auto kaatui kuitenkin useimmissa 20 asteen törmäyksissä, kun ojaa ei pyöristetty, ja yhdessä 10 asteen törmäyksessä korjaava ohjausliike aiheutti kaatumisen
  • Pyöristetyssä ojassa 10 asteen kulmassa suistunut auto jatkoi ulkoluiskan yli samoin kuin pyöristämättömässä

Ojaan suistuminen ei ollut kovin vaarallista alle 10 asteen kulmilla. Vaara aiheutuu lähinnä törmäämisestä sivutieliittymään tai ojan takana oleviin koviin esteisiin sekä ajoneuvon kaatumisesta ohjausvirheen takia pyrittäessä takaisin tielle. Ulkoluiskaan törmääminen 20 asteen kulmalla on verrattavissa kaiteeseen törmäämiseen, jolloin ajoneuvo myös kaatuu helposti. Kun ojan ulkoluiska oli varustettu betonikaiteella, törmäys oli raju ja kaide osoittautui vaarallisen kovaksi.


Törmäyskokeet yksityisliittymiin

Törmäyksissä yksityisliittymiin kuolee useita ihmisiä joka vuosi. Auto törmää rummun päähän tai jyrkkään luiskaan ja pysähtyy siihen rajusti tai pyörii ympäri.
Törmäystä on vaikea estää kaiteella. Liittymien muotoilu loivemmiksi on kallista, joten päätettiin tutkia neljästä puisesta puhelinpylväästä tehtyä luiskaa
(ks. video).

Johtopäätöksenä todettiin, että puut estävät tehokkaasti rajun törmäyksen liittymän luiskaan ja rummun päähän. Auton ilmalennon jälkeinen laskeutuminen ja siihen liittyvä pyörähdys nokan kautta katolleen tai kyljelleen on kuitenkin liian raju. Puut eivät poista kaikkia onnettomuuksien seurauksia ja voivat jossain tapauksissa jopa lisätä niitä. Siksi laitetta ei pitäisi ottaa käyttöön, vaan tarvitaan laite, joka samalla hidastaa auton nopeutta.

Videoita törmäyskokeista

takaisin alkuun

takaisin "reunaympäristön pehmentäminen" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö