Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


Tiennäyttäjä-lehti

takaisin sisältöluetteloon

Uusien tietyyppien ulkonäkötarkastelut

S12 etusivulle


Strategisessa projektissa S12 selvitettiin turvallisuuden ja sujuvuuden parantamisratkaisuja myös ulkonäön kannalta.

Selvitettyjä asioita olivat mm:

  • Sivuojien leventäminen ja loiventaminen suistumisturvallisuuden parantamiseksi
  • Tien leventäminen molemmille tai vain toiselle puolelle, metsän, pellon ja kallioleikkauksen kohdalla
  • Kallioleikkauksen tai penkereen käsittely
  • Väli- ja keskikaistojen käsittely
  • Reunakaiteen tyypin vertailu
  • Keskikaiteen tyypin vertailu
  • Miltä mutkainen tie näyttää levennettynä
  • Vähäliikenteisen tien rakenteen parantaminen.
  • Julkaisu keskittyy pääteihin, mutta vähäliikenteisiäkään teitä ei unohdettu.
  • Pääteiden leventämisen osalta esiin tuli seuraavaa:
  • Mutkaisesta tiestä havainnollistettiin kuvin, että siitä tulee levottomamman näköinen, jos se levennetään 3- tai 4-kaistaiseksi, ja useita taitepisteitä näkyy kerralla.
  • Tietä voi leventää myös toispuoleisesti. Epäsymmetrisyys, joka aluksi näkyy selvästi, on liikenteen kannalta hyväksyttävää.
  • Leventämisen ympäristövaikutukset korostuvat asutuksen kohdalla ja kuusimetsässä.

Kaiteita vertailtiin tien reunassa ja keskellä: Vaijerikaide on selvästi muita kaidetyyppejä sirompi ja ilmavampi, sen läpi näkyy hyvin. Toisaalta se ei anna yhtä hyvää optista ohjausta kuin muut kaiteet. Hiukan massiivisempia kaiteita ovat kaksiputkikaide ja tavallinen teräspalkkikaide. Järein kaide on betonikaide.

Vähäliikenteinen tie heti rakenteen parantamisen jälkeen. Murskeen käyttö nostaa tasausviivaa, leventää luiskia ja sitä kautta tiealuetta, mikä houkuttelee joskus ajamaan liian lujaa. Lisätilan tarve voi olla suhteeton liikennemäärään nähden. Sivuojan pohja on toimenpiteen jälkeen muutaman vuoden hallitseva maisemanosa. Maiseman kannalta stabilointi ja muut tasausviivaa nostamattomat menetelmät ovat suositeltavampia.

Kuva Tiina Holmberg
Kallioleikkauksessakin tie voidaan hyvin leventää toispuoleisesti. Levennyksen puolelle tehdään maaluiskalla loivennettu kallioleikkaus ja toisella puolella kallio jätetään ennalleen, mutta eteen tehdään kaide. Epäsymmetrisyys ei haittaa liikennettä.

Kuva Raija Merivirta
Keskikaiteena kaksipuolinen teräspalkkikaide on levottomamman näköinen kuin putkipalkkikaide tai vaijerikaide: Kolhuja näkyy herkemmin ja pylväiden päät näkyvät johteiden välistä. (Vrt Päivi Pesun artikkeli: Kokemuksia kapeasta nelikaistaisesta keskikaiteella varustetusta tiestä)

Kuva Tiina Holmberg
Keskikaistan muotoiluvaihtoehtoja: Valli vähentää keskikaistan ylityksiä ja häikäisyä. Tarkempia ohjeita annetaan keväällä ilmestyvässä uudessa kaideohjeessa.

Kuva Tiina Holmberg

Kirjoittaja:
Tieinsinööri Kari Lehtonen
Tiehallinto, Tekniset palvelut
Puh. 020 422 2317

Julkaisu:
S12 Pääteiden parantamisratkaisut: Uusien tietyyppien ulkonäkötarkastelut, Tiehallinnon selvityksiä 20/2001


takaisin alkuun

takaisin sisältöluetteloon

S12 etusivulle

alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö