Valinnat
    Tiehallinto
     

    SK-tiepiiri
    Ajankohtaista   
     

    Kohteen sijainti

    Savo-Karjalan tiepiiri: ajankohtaista

    Tiedote 4.9.2001

    UUSIOTIE KIPSIST� JA LENTOTUHKASTA MAANINGALLE

    Savo-Karjalan tiepiiri kokeilee kipsi-lentotuhkaseosta kelirikkoisen soratien parantamisessa Maaningalla Pulkonrannan tiell� (paikallistie 16177). Koerakenteiden toteuttaminen kuuluu osana laajempaan projektiin (liite 1), jota rahoittaa my�s Euroopan Unioni yhteens� 2,5 miljoonalla markalla. Projektin vetovastuu on Kemira Phosphates Oy:ll�. Ensimm�inen koerakenne kipsi-tuhkasta toteutettiin 2 vuotta sitten niinik��n Maaningalla. Projektin yhten� erityistavoitteena on kehitt�� kipsist� ja lentotuhkasta ymp�rist�n kannalta turvallinen materiaali sorateiden kantavuuden parantamiseen ja routaongelmien v�hent�miseen. 

    Koerakennusvaihetta edelsi laboratoriotutkimukset

    Ymp�rist�n kannalta teollisuuden sivutuotteiden, kuten kipsin ja lentotuhkan, hy�tyk�yt�ll� maarakentamisessa saavutetaan monenlaista hy�ty�. Mik�li n�it� materiaaleja kyet��n k�sittelem��n hallitulla ja ymp�rist�turvallisella tavalla, v�henee j�tehuollon tarve ja luonnon pilaantuminen. Sivutuotteilla on varsin usein sellaisia ominaisuuksia, joita maarakentamisessa tarvitaan. Sivutuotteet ovat usein itsest��n tai sideaineen kanssa lujittuvia ja er�ill� sivutuotteilla on my�s hyv� l�mm�nvastusominaisuus. Edell� mainittujen asioiden selvitt�miseksi rakennusmateriaalien toimivuus tutkittiin laboratoriomittakaavaisissa kokeissa k�ytt�m�ll� erilaisia kipsi-tuhka seosm��ri� ja selvitt�m�ll� muiden sideaineiden merkityst�.

    Kelirikkoinen soratie koerakennuskohteena

    Koerakennusty�t ovat Maaningalla parhaillaan k�ynniss�. Parannettavan soratien pituus on noin 2 kilometri�. Tiell� toteutetaan 4 erilaista koerakennetta: 

    • kipsi-lentotuhkaseoksesta tehd��n oma 0,2 metrin vahvuinen kerros vanhan pinnan p��lle, 
    • stabiloidaan vanhaa tierakennetta kipsi-lentotuhkaseoksella 
    • pohjaveden suojausrakenne sivuojan pohjaan ja luiskiin (ei pohjavesialueella kokeillaan voisiko kipsituhka toimia pohjaveden suojausrakenteena) 
    • vertailurakenne, joka toteutetaan perinteisell� tavalla toteutettuna eli vahvistetaan tierakennetta noin 0,20 metrin vahvuisella murskekerroksella. 

    Koerakenteet j��v�t kulutuskerroksen alle joten p��lle p�in tiest� ei rakentamisen j�lkeen huomaa mit��n normaalista poikkeavaa: tie ei j�� valkoiseksi.

    Lis�tietoja tiedotteen laatijalta kunnossapitoinsin��ri Asko P�yh�selt� puhelin 02 04 22 5363 (0400-220532).

    LIITTEET 
    Projektia koskeva yleistiedote 
    Kartta koerakennuskohteesta


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�