TIEDOTE
KYSELYTUTKIMUS

Maaliskuu 1999

SKÅLDÖN TIEYHTEYDEN KEHITTÄMINEN

Uudenmaan tiepiiri selvittää parhaillaan Skåldön lossiyhteyden kehittämistarvetta. Hankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä, johon liittyen tiepiiri järjesti asukaskyselyn alueella asuvien näkemysten ja mielipiteiden kartoittamiseksi.

Kyselylomakkeet postitettiin tammi-helmikuun vaihteessa 1999 kaikille Skåldön ja Torsön saarilla asuville vakinaisille yli 18-vuotiaille asukkaille (159 kpl) sekä satunnaisotannalla saarilla loma-asunnon omaaville henkilöille (412 kpl).

Kyselyn kokonaisvastausprosentti oli 74%, josta vakinaisille asukkaille kohdistetun asukaskyselyn vastausprosentti oli 81% ja vapaa-ajanasukkaiden 71%.

Vastaukset

Liikkuminen mantereen ja saaren välillä

Vakinaiset asukkaat käyttävät lossia päivittäin tai useita kertoja viikossa ympäri vuoden. Vapaa-ajan asukkaat käyttävät lossia useita kertoja viikossa kesäaikana. Talvisin käyttö on lähinnä satunnaista.

Vastausten perusteella liikkuminen tapahtuu pääasiassa omalla autolla. Vakinaisista asukkaista 92% liikkuu henkilöautolla ja vapaa-ajanasukkaista 82%. Vapaa-ajanasukkaille myös vene on suosittu liikkumismuoto (14% vastaajista). Vastausten perusteella kevyen liikenteen tarve on pieni ja esimerkiksi polkupyörän käyttö on melko vähäistä.

Asukkaat tyytyväisiä lossiin

Vakinaisista asukkaista kolme neljäsosaa ilmoitti olevansa tyytyväisiä lossiin; 32% erittäin tyytyväisiä ja 40% melko tyytyväisiä. Vapaa-ajanasukkaista yhteensä 85% on tyytyväisiä lossiin; 35% erittäin tyytyväisiä ja 50% melko tyytyväisiä.

Neljäsosa vakinaisista asukkaista vastasi olevansa tyytymättömiä lossiin tai liikkumismahdollisuuksiinsa. Heistä 12% vastasi olevansa melko tyytymättömiä ja 13% erittäin tyytymättömiä. Vapaa-ajanasukkaista melko tyytymättömiä ilmoitti olevansa 10% ja erittäin tyytymättömiä vain 3% vastaajista.

Lossi vai kiinteä yhteys?

Vaikka enemmistö asukkaista onkin tyytyväisiä lossiin, puolet (53%) vastanneista vakinaisista asukkaista haluaisi korvata lossin sillalla tai tunnelilla. Kesäasukkaat kannattavat lossin säilyttämistä enemmän kuin vakinaiset asukkaat, sillä kolmannes (33%) vastaajista haluaisi korvata lossin sillalla. Verrattuna aikaisempina vuosina tehtyihin kyselytutkimuksiin, kiinteän yhteyden kannattajien osuus on selvästi alhaisempi kuin vuonna 1990, mutta hieman suurempi kuin vuonna 1994.

Vastaajia pyydettiin perustelemaan mielipiteitään. Lossin aikataulut koetaan ongelmaksi. Aikataulujen katsottiin lisäävän matkoihin kuluvaa aikaa ja rajoittavan liikkumista. Lauttayhteyden kehittämiseksi ehdotettiinkin aikataulujen poistamista.

Lossiyhteyden säilyttämisen kannattajat perustelivat mielipiteitään erityisesti saariston turvallisuudella ja lossin turhaa ajoneuvoliikennettä hillitsevällä vaikutuksella. Kiinteän yhteyden myötä pelätään varkaiden löytävän alueen. Saaren viehätyksen ja ominaispiirteiden arvellaan myös katoavan lossin myötä.

Lossiin tyytymättömät halusivat helpomman ja nopeamman yhteyden mantereelle, jolloin töissä käynti ja asioiminen nopeutuisi ja helpottuisi. Siltaa pidettiin myös lossia turvallisempana ratkaisuna, etenkin jos ajatellaan ambulanssikuljetuksia tai muuta pelastustoimintaa. Lossille kiirehtimistä pidettiin myös vaarallisena, ja ylinopeuksien pelättiin aiheuttavan onnettomuuksia.

Tuloksista tietoa suunnittelun tueksi

Kyselytutkimus onnistui hyvin ja vastausprosentti oli erinomainen. Vastauksista saadaan hyödyllistä tietoa jatkosuunnittelua varten. Suunnittelun edetessä järjestetään uusi kysely eri vaihtoehtoja koskevien mielipiteiden selvittämiseksi.

Uudenmaan tiepiiri toivoo aktiivista osallistumista myös ensi kerralla ja kiittää lämpimästi kaikkia kyselyyn vastanneita.


Lisätietoja

Tiehallinto   Skåldön hankkeen pääsivulle