TIEDOTE
YMPÄRISTÖVAIKUTUSTEN ARVIOINTIOHJELMA

Kesäkuu 1999

SKÅLDÖN TIEYHTEYDEN KEHITTÄMINEN

Ympäristövaikutusten arviointiohjelma on valmistunut

Uudenmaan tiepiiri selvittää Skåldön lossiyhteyden kehittämistarvetta. Hankkeeseen sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelyä, jonka ensimmäinen vaihe, arviointiohjelma, on valmistunut.

Hankkeesta vastaa Uudenmaan tiepiiri. Ympäristövaikutusten arviointimenettelyn yhteysviranomaisena toimii Uudenmaan ympäristökeskus. Arviointiohjelma on nähtävillä 7.6.-6.8.1999. Tänä aikana ohjelmasta voi esittää mielipiteensä kirjallisesti yhteysviranomaiselle. Hanketta esiteltiin Skärhallassa 19.6. klo 10-15.


Nykytilanne

Nykyisin salmessa liikennöi 60 tonnin lossi. Salmen leveys on 440 metriä lossipaikan kohdalla. Salmessa on 40 metriä leveä veneilyn runkoväylä. Liikenne vaihtelee vuodenajasta riippuen n. 500-1000 autoa vuorokaudessa. Skåldön lossilla odotusajat ovat pidentyneet etenkin vilkkaimpaan kesäaikaan.

Hankkeen vaihtoehdot

Tieyhteyden kehittämisratkaisuina on tutkittu nykyisen lossiyhteyden toimivuuden parantamista tai siltayhteyden rakentamista. Esillä ovat olleet myös tunneliratkaisu lossipaikalla tai sillan rakentaminen Boxin kohdalle Torsön saareen. Nämä vaihtoehdot on hylätty taloudellisin tai ympäristöllisin perustein. Uudenmaan tiepiiri esittää ympäristövaikutusten arviointimenettelyssä arvioitaviksi vaihtoehdoiksi:

Nykyinen lossi (ns. 0-vaihtoehto)

Yhteys säilyy nykyisessä muodossaan. Liikennöinti jatkuu nykyisellä lossilla. Odotusajat pitenevät ja ruuhkat pahenevat liikenteen kasvun myötä.

Lossiyhteyden kehittäminen

Parannetaan nykytilannetta kuljetuskapasiteettia lisäämällä, muuttamalla aikatauluja, opastuksen avulla, tekemällä odotusolosuhteet viihtyisämmiksi, parantamalla pysäköintijärjestelyjä tai lisäämällä palveluja.

Kiinteä silta

Rakennetaan nykyisen lossipaikan kohdalle silta, jossa on 18 metrin alikulkukorkeus ja jonka alitse useimmat mastolla varustetut veneet voivat purjehtia. Sillan pituus on noin 580 metriä ja siinä on 7 metrin levyinen ajorata sekä kevytliikenteen väylä.

Avattava silta

Rakennetaan nykyisen lossipaikan kohdalle avattava silta, jonka pituus on 520 metriä. Siinä on vesiväylän kohdalla noin 35 metrin pituinen avattava osuus. Sillan alikulkukorkeus on 6-8 metriä, joka riittää useimmille moottoriveneille. Sillalla on kevytliikenteen väylä.

Vaikutusten arviointi

Ympäristövaikutusten arviointiohjelma on valmistunut. Ohjelma on työsuunnitelma vaikutusten arvioimiseksi. Ohjelmassa esitetään vaihtoehtoiset kehittämisratkaisut ja vaikutusten arviointimenetelmät. Ohjelman pohjalta laaditaan arviointiselostus. Selostuksessa esitetään eri vaihtoehtojen välittömät ja välilliset vaikutukset ihmiseen, luontoon ja maisemaan, yhdyskuntarakenteeseen sekä luonnonvarojen hyödyntämiseen.

Hankkeen merkittävimmät vaikutukset kohdistuvat vesistöön sekä lossiyhteyden takana olevien saarien maankäyttöön ja yhdyskuntarakenteeseen. Lisäksi siltavaihtoehdossa vaikutukset maisemaan, luonnonympäristöön ja ihmisten liikkumiseen ovat merkittäviä. Siltavaihtoehdon vaikutusten arvioinnissa on huomioitava Skåldön lossipaikan sijainti Natura 2000 -ohjelmaan kuuluvalla alueella sekä Skärlandetin saaren merkitys valtakunnallisesti arvokkaana maisemakokonaisuutena.

Vaikutusten arvioinnin yhteydessä alueella tehdään maastotutkimuksia, mm. vesistömittauksia, luontokartoituksia, melumittauksia ja liikennelaskentoja.


Lisätietoja

Tiehallinto


  Skåldön hankkeen pääsivulle

Skåldön lossi
Skåldön lossi

Havainnekuva sillasta
Havainnekuva sillasta

Mahdollisuus vaikuttaa!

Hanketta ja arviointiohjelmaa esiteltiin asukkaille järjestettävässä "avoimet ovet" -tilaisuudessa 19.6.1999 klo 10-15 Skärhallassa. Tilaisuuden tarkoituksena oli informoida selvitystyön ohjelmoinnista ja perusteista sekä saada asukkaiden mielipiteitä hankkeesta, arviointiohjelmasta ja ympäristöolosuhteista. Tilaisuudessa olivat myös helmikuussa 1999 tehdyn asukaskyselyn tulokset nähtävillä ja lisäksi mahdollisuus kahdenkeskiseen keskusteluun hankkeen suunnittelijoiden kanssa. Mielipiteet ja ajatukset huomioidaan suunnittelussa.

Asukkailla ja muilla asiasta kiinnostuneilla on mahdollisuus esittää kirjallisia mielipiteitä arviointiohjelmasta Uudenmaan ympäristökeskukselle (yhteysviranomainen) ohjelman nähtävillä oloaikana kesäkuun alusta 6.8.1999 saakka. Yhteysviranomainen kokoaa lausunnot ja mielipiteet sekä laatii niistä yhteenvedon ja esittää lausuntonsa arviointiohjelmasta. Ympäristövaikutusten arviointiselostus laaditaan arviointiohjelman ja yhteysviranomaisen lausunnon pohjalta.

Arviointiohjelma on nähtävillä virka-aikana 7.6.1999 - 6.8.1999 välisenä aikana teknisessä virastossa, Ystadinkatu 3, Tammisaari.

Lisäksi ohjelmaan voi tutustua:

  • Skåldön kirjastossa, Skåldö, avoinna torstaisin klo 16-19 kesä- ja elokuussa, heinäkuussa ilmoitustaululla.

  • Tielaitoksen palvelupisteessä, Opastinsilta 12 A, 00521 Helsinki, virka-aikana.

Projektin eteneminen
Vuorovaikutuksen järjestäminen, arviointimenettelyn kulku ja vaiheet