TIEDOTE 6 TIEDOTUSVÄLINEILLE

Maaliskuu 2000

SKÅLDÖN TIEYHTEYDEN KEHITTÄMINEN

Skåldön tieyhteyden kehittämishankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettely käynnistyi Uudenmaan tiepiirin toimesta vuonna 1998. Osana sosiaalisten vaikutusten arviointia järjestettiin joulukuussa 1999 osalle alueen asukkaista ja toiminnanharjoittajista pienryhmäkeskustelut sekä helmikuussa 2000 toinen asukaskysely. Edellinen asukaskysely tehtiin helmikuussa 1999. YVA-menettelyn vaihtoehdot ovat: nykyisen lossin säilyminen ennallaan, lossin kehittäminen, kiinteä silta ja avattava silta.

Pienryhmäkeskustelut

Pienryhmäkeskustelut järjestettiin kolmelle eri ryhmälle, jotka olivat vakituiset asukkaat, kesäasukkaat ja alueella toimivat yrittäjät. Keskusteluissa osallistujat kertoivat mielipiteitään arvioitavista vaihtoehdoista sekä esittivät omia ideoitaan suunnitteluvaihtoehtojen kehittämiseksi.

Vakituisten asukkaiden ryhmä arvosti nykyistä lossiliikennettä ja sen kehittämistä. Lossi nähtiin tärkeänä osana saaristoidentiteettiä ja sen työllistävää vaikutusta arvostettiin. Sillan todettiin nopeuttavan liikkumista saaren ja mantereen välillä, mutta toisaalta sen arveltiin lisäävän tarpeetonta kulkua saaristossa.

Kesäasukkaiden ryhmän jäsenet arvostivat sitä, että lossi rajoittaa autoliikennettä, mutta pitkät jonot ja odotusajat koettiin yleisesti turhauttavina. Sillan eduiksi luettiin liikenteen sujuvuuden paraneminen ja sen ympäristöystävällisyys lossiin verrattuna.

Yritysten ja yhdistysten edustajista enemmistö kannatti siltaa, koska sen avulla erilaisten palvelujen saatavuuden katsottiin paranevan ja kuljetuksien hoituvan varmasti ajallaan. Liikenteen lisääntyminen ja sen myötä myös uusien matkailijoiden määrän kasvu koettiin myönteisenä ilmiönä.

Asukaskysely

Kysely postitettiin helmikuussa 2000 kaikille Skåldön ja Torsön saarilla vakituisesti asuville yli 18-vuotiaille asukkaille (210 kpl), saarilla loma-asunnon omaaville henkilöille (614 kpl) sekä mantereen puolella lähellä lossia asuville henkilöille (32 kpl). Kyselylomakkeita postitettiin yhteensä 856 kpl. Kyselyn kokonaisvastausprosentti oli 75 %, josta vakinaisille asukkaille kohdistetun asukaskyselyn vastausprosentti oli 76 % ja vapaa-ajanasukkaiden 73 %.

Skåldön hankkeen pääsivulle

Tiehallinto

Vakituisista asukkaista 49 % kannattaa kiinteää siltaa ja lähes neljännes (28 %) pitää parhaana vaihtoehtona nykyisen lossin kehittämistä.

Vastaajista lähes 70 % on täysin tai osittain sitä mieltä, että lossin aikataulut hidastavat liikennettä. Vastaajista 37 % piti lossirantojen nykyisiä palveluja riittävinä. Lossiliikennettä koskevan tiedotuksen kehittämistä pitää tärkeänä 40 % vastaajista. Vastaajista yli 70 % on sitä mieltä, että kiinteä silta parantaa liikenteen sujuvuutta ja 35 % on täysin tai osittain sitä mieltä, että avattava silta parantaa liikenteen sujuvuutta. Vastaajista 61 % arvioi, että liikenneturvallisuus paranee kiinteän sillan myötä ja 52 % vastaajista on täysin tai osittain sitä mieltä, että se kohentaa työllisyyttä ja matkailumahdollisuuksia. Vastaajista 43 % arvelee sillan heikentävän maisemakuvaa.

Kesäasukkaista 49 % pitää parhaana vaihtoehtona nykyisen lossin kehittämistä. Kiinteän sillan rakentamista kannattaa 28 % ja nykyisen lossin säilyttämistä 15 %. Lähes 70 % oli täysin tai osittain samaa mieltä siitä, että lossiaikataulut hidastavat liikennettä. Lossirantojen palveluja pitää riittämättöminä neljännes vastaajista ja vastaava määrä haluaisi lossiliikennettä koskevaa tiedotusta jo matkalla lossirantaan.

Vastaajista yli 80 % on täysin tai osittain sitä mieltä, että kiinteä silta nopeuttaa liikennettä ja 50 % arvelee sen myös parantavan liikenneturvallisuutta. Vastaavat luvut avattavan sillan osalta ovat 52 % ja 38 %. Vastaajista 60 % on sitä mieltä, että silta heikentää maisema-kuvaa.

Pienryhmäkeskustelujen ja asukaskyselyn tuloksia hyödynnetään arviointityössä ja tulokset esitetään arviointiselostuksessa.