Auto
talvikuntoon
Talviautoilun vaaroja ei kannata v�h�tell�. �killiset keliolosuhteiden
muutokset vaikuttavat selv�sti auton hallittavuuteen. Esimerkiksi
kohtaamisonnettomuuksia sattuu talvikuukausina noin kaksi kertaa niin
paljon kuin kes�liikenteess�.
On aika laittaa auto kuntoon talvea varten. Valojen ja jarrujen kunto
kannattaa tarkistaa, samoin l�mmityslaitteen toiminta. Tuulilasi on hyv�
puhdistaa s��nn�llisesti, ja my�s sis�puolelta, jotta h�ik�isyilt� ja
heijastuksilta v�ltytt�isiin.
Tarkista renkaiden kunto
Renkaiden merkitys korostuu huonolla kelill�. Syksyn vesi- tai
r�nt�sateissa voivat huonot renkaat olla kohtalokkaat. Jo kolme vuotta
vanhat renkaat voivat olennaisesti heikent�� liikenneturvallisuutta.
My�s oikeat rengaspaineet ovat t�rke�t.
Suomessa on talvirengaspakko joulu-, tammi- ja helmikuussa. Talvirenkaat
voivat olla nastattomia tai nastallisia. Nastarenkaita saa k�ytt��
marraskuun alusta p��si�isen j�lkeiseen viikonloppuun, mutta my�s
muuna aikana, mik�li keli niit� edellytt��.
Talvirenkaiden urasyvyyden on lain mukaan oltava v�hint��n 3
millimetri�.
Huonot olosuhteet vaativat kuitenkin huomattavasti parempaa
kulutuspintaa.
Tutkimuksen mukaan hyv�nkin talvirenkaan urasyvyyden tulee olla jopa
seitsem�n millimetri�, jotta sohjossa voidaan ajaa 80 kilometrin
tuntinopeudella. Kun urasyvyys on viisi millimetri�, sohjoliirtoon voi
joutua jo 60 kilometrin tuntinopeudella.
Tarkista nastojen kunto
Uudet talvirenkaat pit�v�t liukkailla keleill� kohtalaisesti, mutta huonokuntoisten renkaiden pito heikkenee jyrk�sti. Kun nastarenkaan nastojen k�rjet ovat kuluneet, ei rengas en�� t�yt� nastarenkaan teht�vi�. Nastojen kulumisen voi kokeilla helposti: jos nastat eiv�t tunnu rengasta k�dell� sivelt�ess�, ovat ne menett�neet tehonsa. Kun k�rjen kovametalliosat ovat kuluneet, eiv�t pelk�t nastojen laipat juuri lis�� pitoa.
Tutustu nastojen tehoon my�s jarrutuskokeella turvallisessa paikassa sopivan liukkaalla alustalla!
Tunnetko renkaasi?
Tiehallinnon talvirengastutkimuksen mukaan puolella talviajan kuolemaan johtaneiden
kohtaamisonnettomuuksien p��aiheuttajista on ollut huonot renkaat. Autoilijat my�s tuntevat huonosti renkaittensa ja nastojensa kunnon.
Renkaat arvioidaan yleens� parempikuntoiseksi kuin ne todellisuudessa ovat. Huolestuttavaa on my�s se, ett� vaikka kuljettaja tiet�isi renkaiden kunnon huonoksi, ei h�n edes liukkaalla kelill� aja muita hitaammin.
Kaikilla auton rengasmalleilla ja -merkeill� on monia erilaisia, jopa kesken��n ristiriitaisia ominaisuuksia. T�llaisia ovat mm. pito, m�rk�pito, ajovakavuus, ohjaustarkkuus, kulutuskest�vyys, vierimisvastus, ohjaustuntuma, ajomukavuus ja melu.
Mik��n rengas ei ole kaikilta ominaisuuksiltaan t�ydellinen. Yhden ominaisuuden parantaminen heikent�� yleens� jotain toista ominaisuutta. Esimerkiksi m�rk�pidon parantaminen v�hent��
kulutuskest�vyytt�. Mitk� ovat sinun renkaittesi vahvimmat ja heikoimmat ominaisuudet?
Osa tekstist�: Suomen Autokatsastus Oy
|