Valinnat
    Tiehallinto

     

    Ajankohtaista
     
    Liitteet
    (rtf-tiedostoja)

     

     

    Liukastumiset suuri kansanterveydellinen ongelma

    Lehdist�tiedote 16.1.2001

    Kaatumistapaturmista aiheutuu vuosittain 2,5 miljardin markan kustannukset sairaanhoidosta, ty�kyvytt�myydest� ja hyvinvoinnin menetyksest�. L��k�rinhoitoa vaativien ulkona tapahtuneiden kaatumistapaturmien m��r�ksi Suomessa arvioidaan 70 000 vuodessa. Suurin osa kaatumisista tapahtuu liukkailla tie-, katu- ja piha-alueilla talvella. Jopa yhdeks�n kymmenest� kaatumistapaturmasta j�� onnettomuustilastojen ulkopuolelle.

    Naiset loukkaantuvat kaatumisissa useammin kuin miehet, mutta loukkaantumisriski kasvaa sek� naisilla ett� miehill� i�n my�t� 50 ik�vuodesta l�htien. I�kk�iden vammat ovat yleens� huomattavasti vakavampia kuin nuorilla. Loukkaantumisista noin viidesosa on vakavia ja puolet kaatumisista johtaa sairauslomaan. Tilanne on hyvin samanlainen my�s muissa pohjoismaissa.

    Kaatumisissa loukkaantuneista kaksi kolmesta on jalankulkijoita ja yksi kolmasosa py�r�ilij�it�. J��n ja lumen aiheuttama liukkaus on yleisin syy kaatumiseen. Nollakeli, l�mp�tilan nopeat vaihtelut, lumisade tai j��t�v� tihku lis��v�t kaatumisia.

    Tapaturman seurauksena ihmisten vaikeudet lis��ntyiv�t eniten raskaissa taloust�iss�, mutta my�s pukeutumisessa, peseytymisess� ja liikkumisessa. Apua kaatumisissa loukkaantuneet saivat eniten l�hisukulaisilta ja tuttavilta, mutta my�s vapaaehtoisilta auttajilta. Kaatumisen ehk�isyss� t�rkeit� ovat kunnon keng�npohjat ja erilaiset apuv�lineet kuten liukuesteet, sauvat, kelkat ja kyp�r�t. Toisaalta suojaimet ranteissa, lonkissa ja p��ss� est�v�t vakavimmat vammat.

    Kunnossapidolla voidaan v�hent�� jalankulkijoiden kaatumisia huomattavasti. Silti esimerkiksi voimavarojen niukkuuden vuoksi kunnossapidolla kyet��n vain osaksi torjumaan jalankulkuv�ylien liukkaus ja useasti monen tunnin viipeell�. Tutkimuksessa mukana olleet kaupungit k�yttiv�t jalkak�yt�vien ja py�r�teiden kunnossapitoon alle 10% kaatumistapaturmista yhteiskunnalle aiheutuvista kustannuksista. Kunnossapidon laadussa on hyvin suuria alueellisia ja kunnossapit�j�st� johtuvia eroja ja kunnossapidon valvonta on olematonta. Kaupunkien keskustojen jalankulkuv�yl�t todettiin tutkimuksessa liukastumiselle alttiiksi alueiksi. Haastatellut jalankulkijat kaipasivat eniten parannusta auraukseen ja liukkauden torjuntaan. Jalankulkijoiden mielipiteet kunnossapidon tasosta vastasivat hyvin asiantuntijoiden arvioita.

    Erityisesti jalankulkijoille suunnattu kelitiedottaminen auttaa ennakoimaan ja varautumaan liukkaisiin keleihin - valitsemaan oikeat jalkineet, kulkutavan ja riitt�v�sti aikaa matkalle. Haastatellut jalankulkijat pitiv�t t�llaista tiedottamista hy�dyllisen�. Jalankulkijoille suunnattua kelitiedottamista on kokeiltu p��kaupunkiseudulla, Tampereella ja t�n� talvena my�s Lahdessa. Kokemukset Ilmatieteen laitoksen, kaupunkien kunnossapitoyksik�iden ja Tiehallinnon yhteisty�n� tekem�st� palvelusta ovat my�nteisi�.

    Talvijalankulun ja osin my�s talvipy�r�ilyn ongelmia selvitettiin viidess� eri tutkimuksessa, joiden tekemiseen osallistui toistakymment� tutkijaa. Tutkimukset teettiv�t ja tekemist� ohjasivat Tiehallinto, sosiaali- ja terveysministeri�, Helsingin, Espoon, Vantaan, Jyv�skyl�n ja Oulun kaupungit, Ilmatieteen laitos, Liikenneturva ja Liikennevakuutuskeskus. Tutkimuksissa selvitettiin liukastumisten m��ri�, vakavuutta, syit�, seurauksia, jalankulkuv�ylien kunnossapitoa, jalankulkijoiden kelitiedottamista ja talvijalankulun tilannetta eri pohjoismaissa.

    Tutkimusten perusteella ehdotetaan muiden muassa:

    • talvijalankulun nostamista tasavertaiseksi ja turvalliseksi kulkumuodoksi, 
    • talvijalankulusta vastuullisen neuvottelukunnan perustamista, 
    • viranomaisyhteisty�n lis��mist�, 
    • yhteisten kunnossapidon laatuvaatimusten m��rittelemist�, 
    • valvonnan tehostamista, 
    • terveydenhoidon tilastoinnin j�rjest�mist� liukastumistapaturmista, 
    • varojen lis��mist� jalkak�yt�vien ja kevyenliikenteen kunnossapitoon, 
    • tiedotuksen tehostamista, 
    • alan tutkimusty�n edist�mist� sek� 
    • jalankulkijoiden ett� p��tt�jien valistusta.

    Tutkimusselostusliitteet (rtf-tiedostoja) ja lis�tietoja:

    Jalankulkijan ja py�r�ilij�n kaatumistapaturmat Pohjoismaissa, diplomi-insin��ri Mauno Pihlaja Visioiva Ky, puh. 0500 483 503

    Kevyen liikenteen v�ylien kunnossapitotaso, diplomi-insin��ri Timo Per�l� SK-yhti�t, puh. 040 706 0415

    Jalankulkijoiden ja py�r�ilij�iden kaatumistapaturmat, Espoo, Helsinki, Jyv�skyl�, Oulu, insin��ri Timo Vuoriainen Tieliikelaitos, puh. 040 761 2120

    Kaatumistapaturman vaikutukset ik��ntyv�n kotona selviytymiseen, sairaanhoitaja Sirpa Koukka Jyv�skyl�n Ammattikorkeakoulu, puh. 050 586 1654

    Talvijalankulku, liukastumistapaturmat ja kelitiedottamisen kehitt�minen, diplomi-insin��ri Virpi Anttila VTT, puh. 040 510 9983

    Tiehallinnosta tutkimusten yhteyshenkil�t: diplomi-insin��ri Anne Lepp�nen, puh. 0204 22 2411, erikoistutkija Jorma Helin, puh. 0204 22 2520

    160101

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�