Valinnat
    Tiehallinto

     

    Tiedotteet 2001
    Tulevaisuussivu
    Koko raportti
    (pdf, 110k)

     

    Hae pdf-tiedostojen lukuun tarvittava Acrobat Reader:
    Adobe tai Tucows
     

    Polttoaineen hinnannousun vaikutus autonk�ytt��n

    Tielaitos selvitti yhdess� Tilastokeskuksen kanssa kyselytutkimuksella polttoaineen hinnannousun vaikutuksia henkil�auton k�ytt��n ja mahdollista siirtymist� hinnannousun takia joukkoliikenteeseen tai kevyeen liikenteeseen. Haastattelut tehtiin syys-lokakuussa vuonna 2000, ja ne koskivat saman vuoden ajanjaksoa maalis-elokuu.

    Polttoaineen hinnannousun takia l�hes puolet autoilijoista v�hensi ainakin jossain m��rin henkil�auton k�ytt��. Eniten k�ytt� v�heni vapaa-ajan viettoon ja asiointiin liittyvill� lyhyehk�ill� matkoilla. Kymmenesosa automatkaajista ilmoitti siirtyneens� joukkoliikenteen k�ytt��n joillakin matkoilla ja noin nelj�sosa oli siirtynyt lyhyehk�ill� matkoilla k�velyyn tai py�r�ilyyn. Noin kolmasosa autoilijoista oli tehostanut autonk�ytt�� yhdist�m�ll� ajoja, ja 15 prosenttia oli kokeillut kimppakyyti�.

    Joukkoliikenteeseen siirtyiv�t erityisesti alle 25-vuotiaat ja yli 55-vuotiaat, naiset hiukan miehi� enemm�n, pienituloiset ja varsinkin p��kaupunkiseutulaiset. Joukkoliikenteeseen siirryttiin siis siell�, miss� siihen ovat hyv�t mahdillisuudet olemassa. Sinnikk�impi� autoilijoita olivat 45 - 54 -vuotiaat.

    Kevyeen liikenteeseen siirtyiv�t nuoret, yksin asuvat, yksinhuoltajat ja pienituloiset sek� V�li- ja Pohjois-Suomessa asuvat. Ajoja yhdisteliv�t L�nsi- ja Pohjois-Suomessa asuvat ja lapsiperheet. Kimppakyyti oli erityisesti nuorten suosiossa.

    Suurin osa niist�, jotka eiv�t viimeaikaisten polttoaineen hinnan korotusten takia olleet v�hent�neet autonk�ytt���n, arvelivat tekev�ns� niin, jos bensiinin litrahinta nousisi 10 markkaan ja dieselin 8 -10 markkaan.

    Yleisill� teill� polttoaineen hinnannousun vaikutus henkil�autoliikenteeseen n�kyi tutkimusajankohtana liikenteen kasvun hidastumisena ja pys�htymisen� kes�kuukausina, jolloin polttoaineen hinta oli korkeimmillaan. Yleisill� teill� liikenne oli tuolloin pari kolme prosenttia pienemp�� kuin ilman polttoaineen hinnannousua. Vaikutukset taajamissa olivat kuitenkin suuremmat, koska eniten v�hennettiin taajamissa ajettavia, lyhyehk�j� automatkoja.

    Ymp�rist�n kannalta polttoaineen hinnannousun aiheuttamat muutokset autonk�yt�ss� ovat my�nteisi�, koska suurimmat autonk�yt�n v�hent�miset tapahtuivat taajamissa, miss� liikenteen ymp�rist�haitat ovat suurimmillaan. Liikenteen p��st�j� syntyy suhteellisesti eniten juuri lyhyill� automatkoilla. Liikenteen synnytt�m�t pienhiukkaset ovat taajamissa huomattava terveysriski. Koska sellainen autonk�ytt� on v�hentynyt, jonka aiheuttamat haitat ovat suurimmat, merkitsee t�m� sit�, ett� polttoaineen kallistuminen on vaikuttanut my�nteisesti liikenneymp�rist��n.

    Lis�tietoja: Tiehallinto, tie- ja liikennetekniikka, erikoistutkija Veijo Kokkarinen, p. 0204 22 2518

    Tutkimusraportti: Polttoaineen hinnannousun vaikutus autonk�ytt��n maalis-elokuussa 2000. Tiehallinto, tie- ja liikennetekniikka, Helsinki 2000. Tielaitoksen selvityksi� 56/2000.


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�