Tiehallinto
Tulevaisuuden
nïŋ―kymiïŋ―-lehti
Tulevaisuuslinkkejïŋ―
|
Tienpito ja tulevaisuus

Tienpidossa on tehtïŋ―vïŋ― pïŋ―ïŋ―tïŋ―ksiïŋ―, joiden
vaikutukset ulottuvat kymmenien vuosien pïŋ―ïŋ―hïŋ―n. Suurien tieverkon
kehittïŋ―mishankkeiden suunnittelu- ja rakennusvaihe venyy helposti yli kymmenen
vuoden ja tien laskennallinenkin (poisto)kïŋ―yttïŋ―ikïŋ― on kolmekymmentïŋ―
vuotta, jonka ajan tien ainakin pitïŋ―isi riittïŋ―ïŋ― liikenteen tarpeisiin.
Suunnittelun yksi peruslïŋ―htïŋ―kohta on siten liikenteen kysynnïŋ―n pitkïŋ―n ajan kehityksen
arviointi. Tïŋ―tïŋ― varten tehdïŋ―ïŋ―n - nykyïŋ―ïŋ―n liikenne- ja viestintïŋ―ministeriïŋ―n johdolla -
pitkïŋ―n ajan liikenne-ennusteita.
Ks. myïŋ―s vuoden 1998 ennusteen pïŋ―ivitys (Tieliikenne-ennuste
2002-2030, vuodelta 2003).
Pïŋ―ïŋ―tïŋ―ksenteon tueksi entisen Tielaitoksen ja nykyisen
Tiehallinnon keskushallinnossa on tehty paitsi ennusteita, myïŋ―s
tulevaisuusselvityksiïŋ―. Hankittua aineistoa on julkaistu laajemmallekin lukijakunnalle neljïŋ― kertaa
vuodessa ilmestyvïŋ―ssïŋ― lehdessïŋ― 'Tulevaisuuden nïŋ―kymiïŋ―'.
Nïŋ―ytteeksi lehden sisïŋ―llïŋ―stïŋ― on tïŋ―hïŋ―n valittu numerosta 4/1995 Veikko Salovaaran laaja arviointi Jeremy Rifkinin kirjasta
'The End of Work' (Tyïŋ―n loppu), jonka aihe on ollut yhteiskunnallisesti niin meillïŋ―
kuin muuallakin teollisuusmaissa ajankohtainen.
Tulevaisuuden nïŋ―kymien numeroita www-palvelussa: (3/1998 saakka tiedostokoko 60 - 90k, kuvat erikseen, painetuissa lehdissïŋ― on jonkin verran enemmïŋ―n aineistoa, mm. tulevaisuusaiheisia uutis- ja kirjatiivistelmiïŋ―)
1/1996 | 2/1996 | 3/1996 | 4/1996 | 5/1996 | 1/1997 | 2/1997 | 3/1997 | 4/1997 | 1/1998 | 2/1998 | 3/1998 | 4/1998 (pdf, 280k) | 1/1999 (145k) | 2/1999 (115k) | 3/1999 (195k) | 4/1999 (1,1M) |
1/2000 (147k) | 2/2000 (250k) | 3/2000 (310k)
| 4/2000
(461k) | 1/2001 (253k) | 2/2001 (148k) | 3/2001
(500k) | 1/2002 (375k) | 2/2002 (300k) |
3/2002 (600k) | 4/2002 (1150k) |
1/2003 (190k) |
2/2003 (1370k) |
3/2003 (1375k) |
4/2003 (1600k)
Tulevaisuuden nïŋ―kymïŋ―t numerosta 4/1998 eteenpïŋ―in ovat pdf-jakelumuodossa. Pdf-tiedostojen lukuun tarvitaan ilmainen Acrobat Reader -ohjelma, sen voi tarvittaessa hakea Adoben www-palvelusta tai Tucows-ohjelmapalvelusta (Win 95/98/NT).
Tiehallinnon - kuten organisaatioiden yleensïŋ―kin - olisi varauduttava todennïŋ―kïŋ―isestïŋ― kehityksestïŋ― varsin poikkeaviinkin tulevaisuudenkuviin. Esittelemme tïŋ―ssïŋ― kaksi esimerkkiïŋ― tulevaisuusvisioista:
Ensiksi ote professori Eero Paloheimon kirjoittamasta kirjasta, jossa hïŋ―n kuvaa yksityiskohtia myïŋ―ten harkittuna, millainen kestïŋ―vïŋ―n kehityksen Eurooppa voisi olla. Kirjan nimi on "Syntymïŋ―ttïŋ―mien sukupolvien Eurooppa" (WSOY 1996). Tekijïŋ―n ystïŋ―vïŋ―llisellïŋ― luvalla tutustuttavana on kirjan henkilïŋ―- ja tavaraliikennettïŋ― kïŋ―sittelevïŋ―t luvut.
Toiseksi visioksi tarjoamme luettavaksi Kansainvïŋ―lisen tiejïŋ―rjestïŋ―n PIARCin kirjoituskilpailun (v. 1999) yhden voittajaesseen "Elïŋ―mïŋ― liikkeessïŋ―", jonka on kirjoittanut nuorten suomalaisten liikennealan ammattilaisten ryhmïŋ―.
Monena vuonna on
jïŋ―rjestetiin (Tielaitoksen) tulevaisuusseminaareja, joissa monet
kotimaiset asiantuntijat ovat puhuneet tulevaisuudesta. Nykyisin seminaarit
jïŋ―rjestetïŋ―ïŋ―n yhdessïŋ― liikenne- ja viestintïŋ―ministeriïŋ―n kanssa. V. 2002
seminaarin esitykset ovat luettavissa Tulevaisuuden nïŋ―kymien numerossa
4/2002 (pdf 1150k).
Tulevaisuuslinkkejïŋ―:
Kuva:
ïŋ― Image Bank
Lisïŋ―tietoja: N. Halla, Tiehallinto, p. 0204 22 2516
|