Valinnat
    Tiehallinto


    Tiedotteet 2003
     

     

    Tarkkaavaisuuskatkot syyn� kohtaamisonnettomuuksiin

    2.12.2003

    Yleisill� teill� kuolee vuosittain kohtaamisonnettomuuksissa noin 100 ihmist�. Kuljettajan vireystaso ja huomion kiinnittyminen eri kohteisiin auton sis�ll� ovat keskeisi� syit� omalta ajokaistalta pois ajautumiseen.

    Kohtaamisonnettomuudet ovat lis��ntyneet, vaikka liikennekuolemien kokonaism��r� onkin pysynyt likimain samalla tasolla viime vuosina. Yhten� vaikuttavana tekij�n� pidet��n liikennem��rien kasvua, mik� lis�� altistusta kohtaamisonnettomuuksiin.

    Raskas ajoneuvo on toisena osapuolena 50 prosentissa kuolemaan johtaneissa kohtaamisonnettomuuksissa p��tieverkolla. Vasemmalle kaistalle ajautuu kuitenkin useimmin henkil�auto. Henkil�auto on ajautunut vasemmalle kaistalle 80 prosentissa niist�kin tapauksista, joissa toisena osapuolena on ollut raskas ajoneuvo.

    Tutkittaessa ajoneuvojen kohtaamistilanteita erilaisilla kaksikaistaisilla teill� voitiin todeta, ett� kuorma-auton kohtaaminen kuormittaa henkil�auton kuljettajaa selv�sti enemm�n kuin henkil�auton kohtaaminen. Kuormittavuus lis��ntyy pime�ll� kaikentyyppisill� kaksikaistaisilla teill�. Kuormittavuutta mitattiin muun muassa kuljettajan sykemuutoksella. Henkil�auton kuljettaja tekee my�s suuremman v�ist�liikkeen kohdatessaan kuorma-auton.

    Tutkijalautakunta-aineiston perusteella ajoneuvon k�sittelyvirhe on yleisill� teill� kohtaamisonnettomuuksien syyn� 36 prosentissa, havainto- tai ennakointivirhe 19 prosentissa ja virheellinen ajolinja 15 prosentissa tapauksista. Nukahtaminen on syyn� 12 prosentissa ja itsemurha 10 prosentissa kohtaamisonnettomuuksista.

    Kuljettajille tehdyss� kyselyss� selvitettiin, ovatko vastaajat ajautuneet viimeisen vuoden aikana vasemmalle kaistalle tai oikealle pois p��llystetylt� tielt�. Kuljettajan vireystaso, esimerkiksi v�symys tai torkahtaminen, selitt�� huomattavan osan n�ist� ajautumisista. Naisten ja miesten v�lill� ei havaittu merkitt�v�� eroa omalta ajokaistalta pois ajautumisen riskeiss�. Ajautumisten syyt kuitenkin eroavat. Naiset ajautuvat 1,5-2 kertaa miehi� todenn�k�isemmin vasemmalle kaistalle tieolosuhteiden ja kelin takia. Nuoret ja keski-ik�iset miehet puolestaan ajautuvat vasemmalle kaistalle kaksi kertaa naisia useammin v�symys- ja vireysongelmien takia.

    Tiehallinto kehitt�� ratkaisuja, joilla voidaan est�� kohtaamis-onnettomuuksia, v�hent�� tielt� ajautumista ja lievent�� seurauksia. Kohtaamisonnettomuuksia estet��n tehokkaimmin ajosuunnat erottavalla keskikaiteella. My�s keski- ja reunaviivojen t�rin�raidat v�hent�v�t omalta kaistalta pois ajautumista. Tien reunaymp�rist�n my�t��vill� rakenteilla ja loivilla tien luiskilla puolestaan lievennet��n onnettomuuksien seurauksia.

    Lis�tietoja: Apulaisjohtaja Pauli Velhonoja, puh 0204 22 2315 ja  tieinsin��ri P�ivi Nuutinen, puh 0204 22 2338

    Julkaisu: Kohtaamisonnettomuudet p��tieverkolla - kehitys ja syyt, Tiehallinnon selvityksi� 43/2003 (pdf 1000k)
     

    021203

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�