Valinnat
    Tiehallinto


    Tiedotteet 2003
     
     

     

    Tiedote-pdf (345k)

    Ks. my�s E18-sivut!

    V�yl�laitokset esitt�v�t yhteist� liikenneinfrastruktuurin kehitt�misohjelmaa

    Kehitt�misohjelma tarkentaa Pohjolan kolmioon liittyvien hankkeiden sis�lt�� ja aikataulua

    V�yl�laitokset (Tiehallinto, Ratahallintokeskus, Ilmailulaitos ja Merenkulkulaitos) ovat tehneet yhteisen vuoteen 2015 ulottuvan liikenneinfrastruktuurin kehitt�misohjelman. Ohjelman hankkeet kuuluvat ns. Pohjolan kolmion liikennej�rjestelm��n. Pohjolan kolmio on osa EU:n tukemaa euroopanlaajuista liikennej�rjestelm�� ja kuuluu sen ensisijaisesti kehitett�vien hankkeiden joukkoon. Ohjelmassa esitet��n k�ynniss� olevien ja jo p��tettyjen hankkeiden lis�ksi joukko uusia hankkeita kustannusarvioineen ja aikatauluineen.

    Kehitt�misohjelman hankkeet muodostavat monen kulkumuodon yhteisen liikennej�rjestelm�n. J�rjestelm� palvelee suoraan 50 %:a Suomen v�est�st� ja sen alueella tuotetaan 60% Suomen bruttokansantuotteesta. Liikennej�rjestelm�n kehitt�misest� syntyv�t v�lilliset ty�llisyytt�, kilpailukyky� ja vienti� edist�v�t vaikutukset levi�v�t koko maahan.

    E18-tie ja Pietarin suunnan ratayhteyden parantaminen ohjelman merkitt�vimpi� hankkeita

    Ohjelmaan kuuluvia t�rkeimpi� hankkeita ovat E18-tien kehitt�minen moottoritieksi v�lill� Turku - Helsinki - Hamina vuoteen 2015 menness� siten, ett� yhteysv�li Turku - Helsinki ja Haminan kohta ovat valmiit vuoteen 2008 menness�. Rautateill� p��paino on rakenteilla olevan Kerava - Lahti -oikoradan lis�ksi parantaa yhteysv�li� Lahti - Luum�ki - Vainikkala siten, ett� matka-aika Helsingin ja Pietarin v�lill� lyhenee nykyisest� 5,5 tunnista 3 tuntiin edellytt�en, ett� my�s Ven�j� toteuttaa tarvittavat suunnitelmat omalla alueellaan.

    Kansainv�lisell� henkil�liikenteell� ja tavaraliikenteell� on korostunut merkitys

    Pohjolan kolmiolla on korostunut merkitys tavaraliikenteen ja kansainv�lisen henkil�liikenteen kannalta sill� 62 % Suomen kansainv�lisest� tavaraliikenteest� ja yli 95 % kansainv�lisest� henkil�liikenteest� k�ytt�� liikennej�rjestelm�n palveluja. T�m�n johdosta kehitt�misohjelma korostaa my�s terminaalien ja terminaaliyhteyksien kehitt�mist�. N�ihin kuuluvat satamien maa- ja meriyhteyksien kehitt�minen, lentoasemien maaliikenneyhteydet sek� varautuminen lentoasemien toimintojen laajentamiseen liikenteen kysynt�� vastaavasti.

    Rahoitustarve 165 miljoonaa euroa vuodessa

    Ohjelmaan kuuluvien hankkeiden rakennuskustannukset ovat yhteens� 2,3 miljardia euroa. K�ynniss� olevien ja aloittamattomien hankkeiden rahoitus-tarve aikav�lill� 2003 - 2015 on keskim��rin 165 miljoonaa euroa vuodessa. Ohjelman toteuttamiseen haetaan EU:n tukea,joka on kuitenkin alle 10% rakennuskustannuksista.

    Varmuus hankkeiden toteutumisesta auttaisi kuntia ja elinkeinoel�m��

    V�yl�laitokset hakevat eduskunnalta ja hallitukselta pitk�aikaista sitoutumista ohjelman toteuttamiseen. Varmuus hankkeiden rahoituksesta ja toteutumisesta mahdollistaisi elinkeinoel�m�n ja kuntien oikeanlaisen varautumisen ja oikea-aikaisten investointip��t�sten tekemisen asioissa, jotka ovat riippuvaisia liikenneinfrastruktuurin kehittymisest�.

    V�yl�laitokset ovat yhdess� sitoutuneet ohjelman korkeisiin turvallisuus-, ymp�rist�-, toimivuus- ja palvelutasotavoitteisiin, kehitt�m��n kulkumuotojen v�list� yhteisty�t� sek� yll�pit�m��n ohjelmaan kuuluvien hankkeiden korkeata suunnitelma- valmiutta. Rakentamisp��t�s puuttuu hankkeilta, joiden kustannukset on yhteens� 1,2 miljardia euroa.

    Lis�tietoja: Johtaja Aulis Nironen, Tiehallinto, Pohjolan Kolmio-ty�ryhm�n puheenjohtaja, puhelin 0204 2211

    060203

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�