Valinnat
    Tiehallinto


    Ajankohtaista
     

     

    Tieluiskat tarjoavat elinymp�rist�n my�s uhanalaisille lajeille

    Tiedote 15.12.2003

    Tiest�n suorat luontovaikutukset j��v�t Suomessa v�h�isiksi tai ainakin paikallisiksi. Tutkimustulosten mukaan uusien teiden luiskat voivat tarjota elinymp�rist�n my�s uhanalaisille lajeille. Uusien tieluiskien lajisto ja monimuotoisuus onkin verrattavissa hyv��n maaseutuymp�rist��n.

    Uusien luiskien lajisto ker��ntyy l�hinn� vanhoilta tieluiskilta ja maatalouden k�yt�ss� olevalta maalta. Paikoitellen lajistoa on tullut my�s mets�n uudistusaloilta ja soranottoalueilta. Lis�ksi luiskilla esiintyy rantalajistoa. Uudet luiskat n�ytt�v�t my�s muodostavan levi�misv�yl�n er�ille tulokaslajeille.

    Tulokset selvi�v�t valtatie 7:n seurantatutkimuksesta, joka kattaa koko ajanjakson tielinjan raivaamisesta ja rakennusvaiheista liikenteelle avaamiseen saakka. Seurantatutkimus toteutettiin vuosina 1995-2001. Se on lajissaan ainoa systemaattinen pitk�n aikav�lin seuranta.

    Tutkimuksessa selvitettiin tienrakentamisen ja liikenteen vaikutuksia ymp�rist�n lajistoon ja eli�yhteis�ihin Etel�-Suomessa. Samalla tarkasteltiin tiealueella esiintyv�� lajistoa ja sen kehityst� uusilla tieluiskilla. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota my�s tienpidon vaikutuksiin laajalla ja yhten�isell� mets�alueella.

    Hankkeeseen sis�ltyi kolme osatutkimusta; tienrakentamisen ja tienpidon vaikutukset kasvillisuuteen, kovakuoriaisiin sek� linnustoon. Tien vaikutukset ymp�rist�n kasvillisuuteen arvioitiin v�h�isiksi ja ne rajoittuivat kapealle, alle 20 metrin vy�hykkeelle tien tuntumassa.

    Tieliikenteen havaittiin vaikuttavan kovakuoriaisyhteis�ihin, joita tarkasteltiin nyt ensimm�ist� kertaa pitk�ll� aikav�lill�. Liikenne karkotti joitain kovakuoriaislajeja ja tarjosi elintilaa korvaaville lajeille. Tien vaikutukset linnustoon puolestaan rajoittuivat tien l�hiymp�rist��n, alle sadan metrin levyiselle vy�hykkeelle. Samalla vaikutukset rajoittuivat vain harvoihin lajeihin.

    Tutkimuksen tuloksia voidaan tulevaisuudessa hy�dynt�� muun muassa tieluiskien viimeistelyss� ja k�sittelyss�. Johtop��t�sten mukaan tieluiskat voidaan Etel�-Suomen olosuhteissa j�tt�� karkeiksi, vaille istutuksia, sill� luonnonkasvit levi�v�t luiskille nopeasti ilman erityistoimia. Karkeat tieluiskat ovat tutkimuksen mukaan otollisia kasvupaikkoja luonnon kasvillisuudelle ja my�s er�ille muille eli�ille.

    Lis�tietoja: Ymp�rist�vastaava Arto K�rkk�inen, Uudenmaan tiepiiri, puh. 0204 22 2938.

    Julkaisu: Moottoriv�yl�t ja luonto, E18 valtatie 7 v�lill� Koskenkyl�-Loviisa seurantatutkimuksien 1995-2001 yhteenveto. Tiehallinnon selvityksi� 6/2002 (pdf 1500k)

    Liite:

    Tiivistelm�
    Moottoriv�yl�t ja luonto, E18 valtatie 7 v�lill� Koskenkyl�- Loviisa seurantatutkimuksien 1995-2001 yhteenveto.

    Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt�� tienrakentamisen ja liikenteen vaikutuksia ymp�rist�n lajistoon ja eli�yhteis�ihin Etel�-Suomessa sek� tarkastella tiealueella esiintyv�� lajistoa ja sen kehityst� uusilla tieluiskilla. Erityisesti haluttiin tietoa siit�, miten ja mink�laisia vaikutuksia tienpidosta ilmenee laajalla ja yhten�isell� mets�alueella.

    Seurantatutkimus toteutettiin vuosina 1995-2001. Tutkimuskohteeksi valittiin valtatien 7 rakentaminen moottoriliikennetieksi vuosina 1996-1998 v�lill� Koskenkyl� - Loviisa ja syrj��n j��v� osuus vanhaa valtatiet� 170. Tutkimusalue k�sitti sek� tiealuetta ett� sit� ymp�r�ivi� mets�maita. Hankkeeseen sis�ltyi kolme osatutkimusta:

    • Kasvillisuus (vanhan tien kartoitukset 1995-1997, uuden tien ymp�rist�n seurannat 1996-2000 ja uuden tien tiealueen seurannat 1999-2000).
    • Kovakuoriaiset (seuranta uuden tien ymp�rist�ss� ja vanhoissa liittymiss� 1995-1997, seuranta uuden tien alueella ja kontrollipaikoissa 1998-2001).
    • Linnusto (p�ntt�lintuseuranta ja linjalaskennat uuden tien ymp�rist�ss� 1996-2000).

    Kasvillisuustutkimusten tavoitteena oli selvitt�� tienrakentamisen ja tienpidon vaikutuksia kasvilajistoon ja biotooppeihin tiealueella ja sen l�hiymp�rist�ss�. Tutkimukset tehtiin ruutukartoitukseen perustuvina profiiliseurantoina ja vanhalla tiell� 100 metrin pituisina kartoitusjaksoina. Tien vaikutukset ymp�rist�n kasvillisuuteen arvioitiin v�h�isiksi ja ne rajoittuvat kapealle, alle 20 metrin vy�hykkeelle tien tuntumaan. Tiealueen kasvisto havaittiin mielenkiintoiseksi ja se k�sitt�� uhanalaisia, silm�ll�pidett�vi� ja alueellisesti harvinaisia kasveja.

    Kovakuoriaistutkimuksen tavoitteena oli ker�t� edustava l�ht�tilanneaineisto tien halkomien metsien sek� avoimen tieymp�rist�n kovakuoriaislajistosta, luonnehtia eri tutkimusalojen lajistoa sek� verrata biotooppikuvioita ja niiden lajistoa toisiinsa. Tutkimus perustui seurantaprofiileihin, joissa k�ytettiin kuoppa- ja ikkunapyydyksi�. Kovakuoriaisille tiealueen tietyt ymp�rist�tyypit, kuten paisterinteet, ovat lajistollisesti merkitt�vi�, ja tutkimuksessa todettiin runsaasti harvinaisten lajien esiintymi�. Tiealueella liikenteen aiheuttaman t�rin�n havaittiin vaikuttavan kovakuoriaisyhteis�ihin. Liikenne n�ytti karkottavan joitain lajeja ja tarjoavan elintilaa korvaaville lajeille.

    Linnustotutkimuksen tavoitteena oli selvitt�� tienrakentamisen vaikutuksia yhten�isen mets�alueen linnustoon. Tutkimukset jakautuivat kahteen osaan: p�ntt�lintututkimukseen ja linjalaskentatutkimukseen. Tien vaikutukset linnustoon rajoittuvat tien l�hiymp�rist��n, alle 100 metrin levyiselle vy�hykkeelle, ja vaikutukset koskevat vain harvoja lajeja. Tutkimuksessa todettiin sek� tienreunasta hy�tyvi� ett� siit� k�rsivi� lajeja.

    Tutkimuksessa seurattavana muuttujana on itse tie ja sen rakentamisen mahdollisesti aiheuttamat muutokset aina tielinjan raivauksesta rakennusvaiheiden kautta liikenteelle avaamiseen saakka. Tulosten arvioinnin kannalta toteutunut seurantajakso oli melko lyhyt eik� seurantatutkimusta voitu toteuttaa alkuper�isen suunnitelman mukaisesti. Tutkimuksen tulokset tukevat k�sityst�, jonka mukaan tiest�n suorat luontovaikutukset ovat Suomessa v�h�isi� tai ainakin paikallisia. 
     

    151203

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�