Valinnat
    Tiehallinto
      Ajonopeuksien kehitys yleisillä teillä 1992-1999

    Ajankohtaista - Muistio rtf-muodossa

    19.5.2000

    Sivulla on esitelty ydintiedot ajonopeuksien kehityksest� yleisill� teill� vuosina 1992-1999. Havaintoaineisto on ker�tty kaikkiaan 64 LAM-asemalta ja sis�lt�� kultakin vuodelta 150 miljoonaa ohitustapahtumaa. Kaiken kaikkiaan nopeuksien muutokset ovat olleet ko. 8-vuotisjaksona varsin pienet lukuunottamatta linja-autojen nopeuksia moottoriteill�, eik� mit��n selvi� suuntauksia voida erottaa.

    Lis�tietoja ajonopeuksista yleisill� teill� antaa dipl.ins. Jouko Kangas Tielaitoksen tiehallinnon Tiest�tiedot-yksik�st�, puh. 0204 22 2536, sp. [email protected]


    Yleistä

    Nopeuksien seuranta perustuu liikenteen automaattisilta mittausasemilta (LAM-asemilta) kerättyihin tietoihin. Tiedot on luokiteltu seitsemään ajoneuvoluokkaan vuodesta 1992 lähtien. Kyseisenä vuonna suurimmassa osassa LAM -asemia alkuvuoden tiedot olivat kolmi- ja loppuvuoden seitsenluokkaisia. Tämän muistion taulukot on laskettu käyttäen ainoastaan seitsenluokkaista tietoa, joten vuoden 1992 tiedot ovat osin puutteellisia, mutta vuosien 1993-1996 tiedot kattavia. Vuosien 1997, 1998 ja 1999 tiedot taas ovat vuosien 1993-1996 tietoihin nähden jonkin verran puuttellisia LAM-asemaverkossa vuoden 1996 jälkeen tapahtuneiden muutosten vuoksi.

    Nopeusrajoitustietoja ei ole ollut mahdollista jälkikäteen tarkistaa muutoin kuin rajoituspäätösten sekä pistekohtaisten nopeustasojen avulla. On kuitenkin todennäköistä, että aineistoissa on mukana joiltakin pisteiltä myös jaksoja, joissa rajoitusarvo on ollut työmaan tms. sellaisen syyn takia alhaisempi, kuin mitä tässä on oletettu. Tästä aiheutuvaa virhettä on pyritty kompensoimaan mahdollisuuksien mukaan ottamalla tarkasteluihin mukaan suuri määrä mittauspisteitä, jolloin virheellisten tietojen vaikutuksia tunnuslukuihin on voitu vähentää.

    1. Havaintopisteiden valinta

    Havaintopaikkajoukkojen valintaperusteena on ollut se, että LAM-aseman nopeusrajoitus ja tieluokka ovat olleet samat vuosina 1992 - 1996 ja että kultakin asemalta on ollut tarjolla riittävästi tietoja. Moottori- ja moottoriliikenneteillä LAM -asemia on niin vähän, että niiden havaintopaikkajoukko on jäänyt väistämättä pieniksi, mikä tulee muistaa tuloksia arvioitaessa.

    Seuraavassa on lueteltu mukaan valitut LAM -asemat kullekin tieluokalle ja nopeusrajoitukselle, ja vuosina 1997 �1999 vähintään kerran laskennasta pois jätetyt paikat on merkitty sulkuihin :

    Tieluokka

    Nopeusrajoitus Kesä/Talvi

    LAM-asemien numerot

    2-ajokaistainen tie

    80/80

    (113, poistettu pysyvästi 25.9.1998), 125, 127, 205, 207, 223, 225, 403, 423, 523, 605, 626, (703, poistettu pysyvästi 17.7.1997), 803, 804, 905, 1023, 1204, 1223, 1228 ja (1404)

    100/80

    106, 111, 134, 136, 204, (224,) 226, (402,) (404, talvinopeusrajoitus poistettu syksyllä 1999), 405, 502, 521, 526, 602, 604, 701, 801, 1003,1007,1104, 1203, 1205, 1227

    100/100

    208, 603, 806, 1005, 1022, 1101, (1122, talvinopeusrajoitus asetettu 28.19.1997 alkaen), 1221, 1321 (, 1421) ja (1422 )

    Moottoriliikennetie

    100/100

    424, 601 ja 1231

    Moottoritie

    100/100

    102 ja 109

    120/100

    104, 108, 112 ja 429

    2. Tulokset

    2.0 Yleistä

    Vuosia 1997-1999 koskevat luvut perustuvat yhteensä 150 miljoonasta vuotuisesta ohitustapahtumasta kerättyyn aineistoon.

    2.1 Koko liikenteen nopeudet

    Keskinopeuden sekä ylitysprosentin *) kehitys eri tieluokilla ja nopeusrajoitusarvoilla

    Tie- ja nop. raj.luokka

    Tavalliset 2-kaistaiset maantiet

    Mo-tiet

    Moottoritiet

    80/80

    100/80

    100/100

    100/100

    100/100

    120/100

    Vuosi

    knop. yl-%

    knop. yl-%

    knop. yl-%

    knop. yl-%

    knop.  yl-%

    knop. yl-%

    1992

    80,7   13,0

    91,6    5,7

    94,0    9,3

    96,9   13,6

    100,2  18,7

    106,6   5,7

    1993

    80,6   12,8

    91,1    5,1

    93,7    8,8

    96,5   13,3

    100,2  18,6

    106,3   5,5

    1994

    80,7   13,0

    90,8    4,9

    93,6    8,9

    96,6   13,2

    100,2  19,3

    107,0   6,1

    1995

    81,3   14,3

    90,8    4,9

    93,7    9,2

    96,8   14,4

    100,4  20,4

    107,0   6,7

    1996

    81,3   13,6

    90,9    4,6

    94,0    8,9

    96,7   12,8

    100,6  20,5

    106,8   6,1

    1997

    81,2   13,6

    90,8    4,4

    94,1    9,3

    96,6   13,1

    100,7  20,9

    107,1   6,6

    1998

    81,3   13,6

    90,6    4,4

    94,3    9,6

    95,8   12,0

    101,1  22,2

    107,2   6,8

    1999

    81,1   13,4

    90,6    4,2

    94,1    9,0

    95,5   12,2

    100,3  20,5

     ..       .. **)

    2.2 Henkilö- ja pakettiautojen nopeudet

    Keskinopeuden sekä ylitysprosentin *) kehitys eri tieluokilla ja nopeusrajoitusarvoilla

    Tie- ja nop. raj.luokka

    Tavalliset 2-kaistaiset maantiet

    Mo-tiet

    Moottoritiet

    80/80

    100/80

    100/100

    100/100

    100/100

    120/100

    Vuosi

    knop. yl-%

    knop  yl-%

    knop  yl-%

    knop   yl-%

    knop.  yl-%

    knop  yl-%

    1992

    80,7   13,2

    92,2    6,2

    95,0   10,4

    97,8    14,9

    100,8  19,6

    108,3   6,2

    1993

    80,7   13,0

    91,7    5,6

    94,8   10,0

    97,5    14,6

    100,8  19,7

    107,9   6,0

    1994

    80,8   13,4

    91,4    5,4

    94,8   10,0

    97,7    14,5

    100,9  20,5

    108,9   6,7

    1995

    81,3   14,7

    91,4    5,4

    94,9   10,5

    97,9    15,9

    101,2  21,8

    108,9   7,4

    1996

    81,4   14,1

    91,6    5,1

    95,3   10,2

    97,9    14,3

    101,5  21,9

    108,8   6,8

    1997

    81,2   14,0

    91,5    5,0

    95,4   10,8

    97,9    14,7

    101,6  22,4

    109,3   7,4

    1998

    81,3   14,0

    91,3    4,9

    95,6   11,0

    97,0    13,5

    101,9  23,8

    109,3   7,5

    1999

    81,1   13,7

    91,2    4,7

    95,4   10,4

    96,6    13,7

    101,2  21,9

      ..      .. **)

    *) Niiden autojen osuus koko vuoden aineistosta, jotka ovat ylittäneet kesäaikana voimassaolevaa nopeusrajoitusta vähintään 10 km/h:lla. Esim. luokassa 100/80 oli vuonna 1996 4,6 %:lla kaikista havainnoista nopeutta vähintään 110 km/h.

    **) Riittämättömän aineiston vuoksi tarkkoja arvoja ei voitu laskea, suuruusluokka sama kuin edellisinä vuosina

    2.3 Linja- ja kuorma-autojen (kaikki tyypit) nopeudet

    Keskinopeuksien kehitys eri tieluokilla ja nopeusrajoitusarvoilla

    Tie- ja nop. raj.luokka

    Tavalliset 2-kaistaiset maantiet

    Mo-tiet

    Moottoritiet

    80/80

    100/80

    100/100

    100/100

    100/100

    120/100

    Vuosi

    LA      KA

    LA      KA

    LA      KA

    LA      KA

    LA      KA

    LA      KA

    1992

    81,1   80,2

    89,1    85,1

    90,9   85,3

    94,1    87,1

    98,9   88,8

    100,2  87,4

    1993

    81,0   80,0

    88,8    84,8

    91,1   84,7

    93,1    86,2

    95,9   87,7

    100,7  87,6

    1994

    80,8   79,6

    89,0    84,6

    91,2   84,6

    92,8    85,8

    93,6   87,1

    100,0  87,8

    1995

    81,2   80,1

    88,9    84,5

    91,2   84,5

    92,9    85,5

    93,3   86,5

    98,3    87,2

    1996

    81,4   80,3

    89,0    84,4

    91,3   84,5

    92,6    85,5

    92,5   86,2

    97,6    87,0

    1997

    81,4   80,3

    88,8    84,8

    91,6   84,9

    92,7    85,7

    92,1   86,5

    97,1    86,8

    1998

    81,4   81,2

    88,5    84,7

    91,7   85,4

    92,5    86,1

    91,8   87,0

    97,2    86,8

    1999

    81,1   80,7

    88,8    84,7

    91,1   85,2

    92,1    85,7

    90,5   87,1

      ..       ..


    alkuun | etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�