Valinnat
    Tiehallinto

     



    - Ajankohtaista

    - Tiedote rtf-tiedostona

    - Raportin tiivistelm�
      (pdf 211k)
    - Raportti (pdf 4100k)

     

    Tienpidon linjaukset uudelle vuosituhannelle
    22.5.2000 

    Tielaitoksessa on valmistunut Tienpidon linjaukset 2015, joka on tienpidon pitk�n aikav�lin strateginen suunnitelma. Se on Tielaitoksen n�kemys tienpidon suuntaamisesta, painotuksista ja vaikutuksista tilanteessa, jossa rahoitustaso s�ilyy nykyisen�. Linjausten pohjana oleva rahoitustaso ei siten ole arvio tienpidon rahoituksen kokonaistarpeesta, vaan tarkoituksena on luoda pohjaa tienpitoa ja siihen tarvittavaa rahoitusta koskevalle yhteiskunnalliselle pohdinnalle.

    Liikkumiseen ja tienpitoon kohdistuu yhteiskunnan, maakuntien, kuntien ja tienk�ytt�jien taholta monia odotuksia ja tarpeita. N�iden selvitt�minen ja yhteensovittaminen on ollut linjausten laadinnassa keskeinen tavoite. Ty�n aikana on valtakunnallisten ja alueellisten tahojen kanssa tehty vuorovaikutteista yhteisty�t� mahdollisimman tasapainoisten valtakunnallisten linjausten l�yt�miseksi. Linjausten sis�lle j�� liikkumavaraa alueiden erilaisten tarpeiden huomioon ottamiseksi tiepiirien suunnitelmissa.

    Keskeisi� linjauksia

    • Tienpito tukee koko liikennej�rjestelm�n toimivuutta
      Tavoitteena on koko liikennej�rjestelm�n kannalta tarkoituksenmukainen, taloudellinen ja tehokas tienpito. Tienpidossa otetaan nykyist� tasapuolisemmin huomioon erilaisten k�ytt�j�ryhmien tarpeet. Toimivissa matka- ja kuljetusketjuissa eri liikennemuodot tukevat toisiaan.

    • Liikenneturvallisuudella ja ymp�rist�vaikutuksilla suuri painoarvo 
      Tienpito tukee valtakunnallisia tavoitteita ja periaatteita liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja tieliikenteen ymp�rist�haittojen v�hent�miseksi.

    • Teiden p�ivitt�isen hoidon taso ja kunnon s�ilyminen turvataan 
      Teiden p�ivitt�inen liikennekelpoisuus turvataan. Hoidossa s�ilytet��n nykyiset toimintalinjat. P��llystetyn tieverkon rakenteellisen kunnon heikkeneminen pys�ytet��n, mik� edellytt�� nykyist� enemm�n teiden rakennetta parantavia toimia.

    • Lis��ntyv�� huomiota kaupunkiseuduille 
      Tienpidon investoinnit lis��ntyv�t kasvavilla kaupunkiseuduilla. Ongelmallisimmat autoliikennett� ruuhkauttavat pullonkaulat poistetaan. Nykyist� enemm�n toteutetaan jalankulkua, py�r�ily� ja joukkoliikennett� edist�vi� toimenpiteit�. Kaupunkiseutujen liikennej�rjestelm�n suunnittelussa avainasemassa on eri toimijoiden v�linen hyv� yhteisty�.

    • P��teill� painopiste siirtyy kaksikaistaisten tiejaksojen parantamiseen 
      P��teill� painopiste siirtyy kaksikaistaisten p��tiejaksojen parantamiseen samalla kun moottoriteiden rakentamisen tarve v�henee. T�rkeimpien p��teiden toimivuus pyrit��n turvaamaan. Tiejaksoja parannetaan osin vaiheittain, jolloin ensin keskityt��n vaikutuksiltaan tehokkaimpiin toimenpiteisiin.

    • Seutu- ja yhdysteiden kehitt�minen on v�h�ist�
      Seutu- ja yhdysteill� keskityt��n l�hinn� v�ltt�m�tt�miin peruskorjauksiin ja liikenneturvallisuutta parantaviin j�rjestelyihin. Sorateiden m��r� s�ilyy nykyisell� tasolla. Kelirikon aiheuttamaa haittaa v�hennet��n, mutta kelirikkoa ei kokonaan saada poistettua.

    Odotuksia j�� toteutumatta

    Nykyiseen rahoitustasoon perustuvilla tienpidon linjauksilla voidaan vain osittain vastata eri tahojen odotuksiin. Vaikka uusia ratkaisuja jatkuvasti etsit��n liikenneturvallisuuden parantamiseksi, ei linjauksilla juurikaan ole mahdollista vaikuttaa p��teiden kohtaamisonnettomuuksiin. P��teiden kehitt�miseen kohdistuu maakunnissa huomattavasti enemm�n odotuksia kuin mihin linjauksilla voidaan vastata. V�h�liikenteisen alemman tieverkon hoidon tason parantamista tai sorateiden p��llyst�mist� ei ole mahdollista tehd� odotuksia vastaavasti.

    Suurilla kaupunkiseuduilla on liikenteen kasvusta johtuen henkil�auto- ja tavaraliikenteen sujuvuuden arvioitu huononevan nykyisest�. Joukkoliikenteen, k�velyn sek� py�r�ilyn olosuhteiden arvioidaan hieman paranevan. Kaupunkiseuduilla eri toimijoiden yhteisty�ll� on ratkaiseva merkitys, tienpidon toimenpiteill� yksin ei liikkumisen ongelmia voida ratkaista - suuremmallakaan rahoitustasolla.

    Jos l�ht�kohdat muuttuvat

    Maltilliset muutokset liikenteen kehityksess� tai tienpidon rahoitustasossa on mahdollista ottaa huomioon ilman linjausten perusteellista uudelleenarviointia. Sen sijaan rajut muutokset esim. tienpidon rahoituksessa, liikenteen kysynn�ss� tai maamme liikennepolitiikassa pakottaisivat uudistamaan linjaukset perusteellisesti.

    Tielaitoksen organisaation uudistaminen ei vaikuta tienpidon linjauksiin.

    Lis�tietoja
    Johtaja Aulis Nironen puh. 0204 22 2042 
    Apulaisjohtaja Eeva Linkama puh. 0204 22 2046 
    Diplomi-insin��ri Juha Sammallahti puh. 0204 22 2092

    PDF-tiedostojen katseluun tarvitaan ilmainen Acrobat Reader -ohjelma. Sen voi saada Adoben www-palvelusta.

    alkuun | etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�