Valinnat
    Tiehallinto


    Ajankohtaista
    S12-projekti  
    Tien avaustiedote  
    P��teiden parantamisratkaisut
    Seurantatutkimus kapean nelikaistaisen tien kunnossapidosta valtatiell� 5 v�lill� Vehmasm�ki - Hiltulanlahti

    Tutkimuksen tausta ja tavoitteet
    Tiehallinnon Tie- ja liikennetekniikka -yksik�n vet�m�n� on k�ynniss� S12-projekti, jossa yhten� osana tutkitaan uusien tietyyppivaihtoehtojen soveltuvuutta Suomen olosuhteisiin. Projektiin kuuluu useita ns. pilottihankkeita, joilla pyrit��n saamaan k�yt�nn�n kokemuksia uusista tietyypeist�. Pilottihankkeisiin liittyy toteutettujen hankkeiden seuranta, jonka avulla kootaan systemaattisesti tietoa tietyypin toimivuuden ja soveltuvuuden arvioinnin pohjaksi. 

    Lokakuussa 2000 avattiin liikenteelle kapea nelikaistainen tiejakso Kuopion etel�puolella valtatiell� 5 v�lill� Vehmasm�ki - Hiltulanlahti. T�m� runsaan 10 kilometrin osuus on Suomen oloissa uutta tyyppi�, jossa nelikaistaisella tiell� on yhten�inen p��llyste, mutta vastakkaiset ajosuunnat on erotettu toisistaan keskikaiteella.

    Seurantatutkimuksen tarkoituksena on ker�t� ja analysoida tiedot kapean nelikaistaisen tien talvi- ja kes�hoidon ty�m��rist� ja kustannuksista sek� koota kunnossapit�j�n kokemukset uudesta tietyypist�. Edelleen tavoitteena on kuvata hoidon tasoa ja tien keliolosuhteita sek� suhteuttaa hoidon ty�m��r�t vallitseviin keliolosuhteisiin. Kapeaa nelikaistatiet� verrataan hoidon ty�m��rien ja kustannusten sek� ajo-olosuhteiden osalta valtatien 5 viereiseen moottoritieosuuteen, viereiseen normaaliin kaksikaistaiseen p��tiepoikkileikkaukseen sek� ohituskaistaosuuteen (kolmikaistainen tie) valtatiell� 5 v�lill� Lepp�virta - Varkaus. 

    Tutkimuksen tuloksia k�ytet��n jatkossa hyv�ksi arvioitaessa kapean nelikaistaisen tietyypin soveltuvuutta Suomen oloihin, suunnitteilla olevien hankkeiden tietyypin valintaa koskevissa vertailuissa sek� kehitett�ess� kapean nelikaistaisen tietyypin teknisi� ratkaisuja. 

    Kunnossapidon seurantatutkimus on osa kapean nelikaistatiejakson seurannan kokonaisuutta. Muissa osatutkimuksissa selvitet��n toteutuneet rakennuskustannukset ja rakentamiskokemukset, tutkitaan liikenteen toimivuutta ja ajok�ytt�ytymist�, liikenneturvallisuutta sek� selvitet��n tienk�ytt�jien mielipiteit� uudesta tietyypist�. 

    Tutkimusaineiston kokoaminen 
    Talvihoidon ty�m��r�t selvitet��n ker��m�ll� tiedot auraus-, suolaus- ja h�yl�ysm��rist�. Ty�m��r�t muutetaan kustannuksiksi keskim��r�isten yksikk�kustannusten avulla. Talvihoidon osalta kuvataan ty�tavat erityyppisill� tiejaksoilla. 

    Ty�m��r�t ja kustannukset riippuvat talven s�ist� ja keleist�. Talven luonnetta kuvataan tutkimusalueella olevien ties��asemien tietojen avulla. Erot eri tietyyppien ty�m��riss� ja kustannuksissa saadaan selville, koska s��- ja keliolot ovat l�hes samankaltaiset koko tutkimusjaksolla. Lis�ksi talven luonteen kuvauksessa pyrit��n k�ytt�m��n kehitteill� olevan ties��indeksiselvityksen tuloksia. 

    Ajo-olosuhteiden seurannassa k�ytet��n hyv�ksi talvihoidon laadunseurantaa TALLA-ohjelmalla sek� kelikamerakuvien analysointia. Liikennem��r�tiedot kootaan kiinteiden mittauspisteiden avulla. 

    Muun hoidon osalta keskityt��n asioihin, joiden suhteen kapea nelikaistatie poikkeaa muista tietyypeist�. Keskikaidevaurioiden m��r�� ja korjauskustannuksia seurataan k�sikirjanpidolla. Kes�hoidon osalta kirjataan ajoradan harjaus- ja pesukerrat. 

    Kokemukset kapean nelikaistatien ja vertailutiejaksojen kunnossapidosta kootaan haastattelemalla sek� Kuopion ett� Lepp�virran hoitourakoiden henkil�st��. 

    Kes�n 2001 p��llysteen kuntomittauksista selvitet��n, onko tuloksista p��telt�viss� viel� mit��n esim. eri kaistojen urautumisnopeuden osalta. Urautumisesta tai p��llysteen kulumisesta saataneen tuloksia vasta useampivuotisen seurannan perusteella. 

    Raportointi 
    Seurantatutkimuksesta kootaan yhteenvetoraportti, joka sis�lt�� tulosten esittelyn sek� niiden analysoinnin. Raportti kootaan loppuvuodesta 2001 tien oltua vuoden k�yt�ss�. Talvihoitokauden 2000-2001 p��tytty� kootaan ja analysoidaan ensimm�isen talvikauden tulokset. N�ist� kootaan kev��ll� 2001 muistiotyyppinen v�litarkastelu. 

    Tutkimuksen toteuttajat 
    Seurantatutkimus tehd��n Tiehallinnon Tie- ja liikennetekniikka -yksik�n toimeksiannosta. Tutkimuksen tekee Tieliikelaitos, jossa se toteutetaan konsultoinnin ja urakoinnin yhteisty�n�. 

    Ty�t� varten perustettu tukiryhm� koostuu Tiehallinnon Tie- ja liikennetekniikka -yksik�n ja Savo-Karjalan tiepiirin edustajista. 

    Lis�tietoja seurantatutkimuksesta antavat DI P�ivi Pesu, puh. 0204 22 2338 tai 040 725 0952 ja DI Olli M�kel�, puh. 020 444 5370 tai 0400 176 167.


    alkuun | etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�