Valinnat
    Tiehallinto

     

    Tiehallinto
    T&K

    S4 -alkusivu
    TPPT -projekti 
    HVS-NORDIC
    Muut projektit 
    Julkaisut
    Lis�tietoja 
    More information

    Tierakenteiden tutkimusohjelma S4

    HVS-NORDIC

    • Koetiekone
    • Suomalais-ruotsalainen yhteisty�
    • Koneen k�ytt�mahdollisuudet
    • Julkaisut

    Klik, kuva suurempana!

    HVS-Nordic koetiekone

    Koetiekoneella (HVS = Heavy Vehicle Simulator) teht�vill� kokeilla testataan tierakenteita t�ysmittakaavaisesti ja kiihdytetyll� menetelm�ll�. Tavoitteena on saada nopeutetusti tuloksia teiden vaurioitumismekanismeista ja kestoi�st�. Kokeiden tuloksilla tarkennetaan laboratoriotutkimuksista ja havaintotietutkimuksista saatavaa rakenteiden k�ytt�ymist� ja kestoik�malleja.

    Suomalais-ruotsalainen yhteisty�

    HVS NORDIC-kuormituslaite on hankittu yhdess� ruotsalaisten kanssa vuonna 1997 ja hy�dyn maksimoimiseksi on perustettu yhteinen kuusivuotinen tutkimusprojekti, jossa ovat osallisina Ruotsista V�gverket ja VTI sek� Suomesta Tiehallinto ja VTT. Projekti on julkaissut yhteisen tutkimusohjelman, jota tarkennetaan projektin kuluessa tarpeen mukaan. Projektin hallinnointi tapahtuu kolmen yhteisen ty�ryhm�n avulla (operativ-, program- ja styrgrupp).

    Tutkittavat rakenteet ja testausmenetelm�t p��tet��n yhdess� ja tulokset vied��n yhteiseen tietopankkiin, jossa ne ovat molempien osapuolten k�ytett�viss� jatkoanalysointiin. Laite on vuorotellen kummassakin maassa periaatteessa yht� pitk�n ajan.

    Koneen k�ytt�mahdollisuudet

    Laite on 23 m pitk�, 3,7 m leve� ja 4,2 m korkea ja painaa 46 t. Kuormitusalueen pituus on 8 m ja leveys 1,5 m:iin asti. Kuormittavana py�r�n� voidaan k�ytt�� sek� perineist� paripy�r�� ett� yksitt�ispy�r��. Py�r�painona voidaan k�ytt�� 20 - 110 kN, rengaspaineena valmistajien suosituspaineita ja nopeutena 1 - 12 km/h. Kuormittavan py�r�n sivuttaisliikkeeksi voidaan valita millainen jakautuma tahansa 1,5 m leveydell�. Kuormitus voidaan tehd� yhteen suuntaan tai molempiin suuntiin, jolloin tehokkuus on tietenkin kaksinkertainen.

    Laitteeseen kuuluu l�mmitys-/j��hdytysyksikk�, jonka avulla testattava tierakenne voidaan pit�� halutun l�mp�isen�. Se on v�ltt�m�t�nt�, jotta Pohjoismaiden ilmastossa saadaan kaikki testattavat rakenteet vertailukelpoisiin olosuhteisiin. T�m� ominaisuus on ensimm�isen� maailmassa liikuteltaville koetiekoneille.

    Lis�ksi laitteessa on ominaisuus, jolla kuormitukselle voidaan antaa haversini-muotoinen dynaaminen lis�kuorma simuloimaan tien ep�tasaisuudesta aiheutuvia lis�rasituksia.

    Koetiekonetta on tarkoitus k�ytt�� jatkuvasti 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 vuorokautta viikossa pakollisia huoltotaukoja lukuun ottamatta. Jatkuvan kuormituksen maksiminopeus on 12 km/t. Edestakaisella kuormituksella voidaan saada 25000 kuormitusta vuorokaudessa. T�llaisella teholla on mahdollista saada 750 000 kuormitusta kuukaudessa.

    Aluksi testattiin tyypillisi� suomalaisia ohutp��llysterakenteita. Osassa testej� tutkittiin kosteuden (pohjaveden pinnan tason) vaikutusta tien vaurioitumiseen, osassa taas py�r�tyypin ja -painon vaikutusta tien vaurioitumiseen. Osassa kokeita testattiin my�s koneen ominaisuuksia ennen takuuajan umpeutumista. Kolme testi� tehtiin ohutp��llysterakenteelle, jonka pohjamaa oli routivaa ja sulamis-pehmemisolosuhteissa. Ensimm�isen kauden lopuksi testattiin kaksi raskaasti liikenn�ity� tierakennetta Keh� II:lla.

    Ensimm�isell� kaudella Ruotsissa testattiin tyypillisi� ruotsalaisia normirakenteita ohutp��llysteteille. Testin j�lkeen n�ille tehtiin kunnostustoimenpide ja testattiin uudelleen. Ruotsissa testattiin my�s kaksi tyypillist� islantilaista tierakennetta. Kauden lopuksi testattiin kaksi ter�sverkolla vahvistettua tierakennetta. Toisella kaudella Suomessa testattiin EPS-kevennerakenne, kaksi ter�sverkolla vahvistettua tierakennetta sek� niiden referenssi. Lopuksi testattiin kevytp��llysterakenteita, joilla oli erilainen luiskan jyrkkyys.

    HVS-laitetta koskevat julkaisut ovat pdf-tiedostoina:

    • HVS-NORDIC: The activity in the first period in Finland 1997-1999 (pdf, 395k)
    • Testing of a pavement on thawing, frost-susceptible subgrade with the heavy vehicle simulator (pdf, 2600k)
    • HVS-NORDIC: Research Report No. 2. Tests 09-10, high traffiked pavements on Ring Road II (Finnra Reports 29/2001, pdf 780k))
    • HVS-NORDIC: Research Reports No. 3. Tests 01-02 base core tests, 03-05 loading mode tests in Otaniemi (Finnra Reports 30/2001, pdf 841k)
    • Luiskatun tierakenteen urautuminen. Kevytp��llystetutkimus. HVS-Nordic koerakenteet. Tiehallinnon selvityksi� 33/2002, pdf, 1400)

    HVS-laitteen k�yt�st� Ruotsissa on mm. Ruotsin tie- ja liikennetutkimuslaitoksen V�g- och Trafikforskningsinstitut (VTI) julkaisu: Accelerated load testing of pavements. VTI rapport 477A. 2001.

    201202

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�