Valinnat
    Tiehallinto
     

    Turun tiepiiri
    Ajankohtaista (T)

    Ajankohtaista


    Lis�aineistoa

     

    Turun tiepiiri: ajankohtaista

    17.11.2003

    Paimio - Muurla -moottoritie maksaa itsens� nopeasti

    Paimio-Muurla -moottoritieosuus maksaa noin 167 miljoonaa euroa. Yhteiskunnan panostus hankkeeseen tulee 30 vuoden aikana takaisin noin 1,6-kertaisena pelk�st��n liikenteen s��st�in�. Lis�ksi hy�dyt kasvavat, kun otetaan huomioon kerrannaisvaikutukset yhteiskunnalle, erityisesti kun my�hemmin koko yhteysv�li Turusta Helsinkiin valmistuu.

    E18 -tie on osa Pohjolan kolmiota, joka kuuluu EU:n 14 t�rkeimm�n liikennev�yl�hankkeen joukkoon. T�m�n seurauksena my�s nyt avattava moottoritieosuus on saanut EU:lta tukea.

    Varsinais-Suomen nopeasti kehittyv�t alueet yhdistyv�t turvallisella ja sujuvalla linkill�, kun Turusta alkavan moottoritien jatke Paimiosta Muurlaan otetaan k�ytt��n maanantaina 17.11.2003.

    Liikenneturvallisuus paranee niin, ett� vuosittain loukkaantuu l�hes 10 henkil�� v�hemm�n kuin t�ll� hetkell�. Nykyiset liikenneruuhkat poistuvat, vaikka liikennem��r� on jo avaushetkell� 10 000 - 13 000 autoa vuorokaudessa. Matka-aika lyhenee noin 10 minuuttia.

    Liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta edistet��n telematiikalla. Siihen kuuluvat mm. muuttuvat nopeusrajoitukset, liikennekamerat, tunnelin h�iri�nhallinta ja kaistaohjausj�rjestelm�. Muuttuvia nopeusrajoitusmerkkej� tulee Kurkela - Muurla -v�lille 106 kappaletta.

    Ymp�rist�n�k�kulma huomioon jo suunnitteluvaiheessa

    Ymp�rist��n on panostettu l�hes kymmenesosa kokonaiskustannuksista. Ymp�rist�haittoja on torjuttu mm. melusuojauksin ja maastomuotoilulla. Sijainnilla, korkeusaseman valinnalla sek� istutuksilla edistet��n uuden tien maastoon sulautumista. Hirvien kulkua ohjataan hirviaidoin ja erityissilloin. Uuteen maastok�yt�v��n sijoitettu tie aiheuttaa tehdyist� toimenpiteist� huolimatta ymp�rist�muutoksia. Toisaalta nykyisen valtatien 1 ja Salon kaupunkiseudun tilanne paranee, kun suurin osa liikenteest� siirtyy moottoritielle.

    Vaativa hanke

    Paimio-Muurla -moottoritieosuus on 35 kilometri� pitk�. Sen suunnittelu ja hyv�ksyminen vei valitusprosesseineen aikaa noin 10 vuotta. Rakentaminen aloitettiin 1997, mutta rakentamisaika venyi puuttuvien suunnitelmap��t�sten ja alkuvaiheen liian pienen vuosirahoituksen t�hden. Rakentamisty�st� on vastannut Tieliikelaitos, joka on jakanut ty�n noin 90 alaurakaksi. Kaikkiaan ty�llisyysvaikutus on ollut l�hes 2000 henkil�ty�vuotta.

    Turku-Helsinki valmis 2009

    Parhaillaan tarjouslaskennassa on v�lin Lohja - Lohjanharju rakentaminen. My�s viimeisen osuuden Muurla-Lohja rakentamisen tarjouskyselyn valmistelu on aloitettu. Sen rahoittamisesta eduskunta teki periaatep��t�ksen vuoden 2002 talousarviossa. T�m�n hetken arvio on, ett� koko yhteysv�li Turku-Helsinki voidaan avata liikenteelle vuonna 2009 ja osa t�st� noin vuotta aiemmin.

    Lis�tietoja
    Tiejohtaja Pekka Jokela, puh. 0400 524 195
    E18 Muurla-Lohjanharju projektinjohtaja Matti Vehvil�inen,
    puh. 0400 833 119
    Tieinsin��ri Markus Salmi, puh. 0400 745 239

    Lis�aineistoa:

    • Kuvia E18/vt 1 -moottoritien v�lin Paimio-Muurla vihki�isist�
    • Kartta uudesta tieosuudesta (57k)
    • E18/Paimio-Muurla -esite (pdf 280k)
    • Taustatietoa E18 Paimio-Muurla -moottoritiehankkeesta
    • Harri Andersson: E-18 tie muutuvassa aluerakenteessa. Liikennev�yl� osana alue- ja yhdyskuntarakenteen strategista muutosta (esitys juhlaseminaarissa 17.11.2003)
      • Esityksen painettu versio (A3) pdf-tiedostoina (huomaa: tiedostot hyvin suuria):
        • Kannet (pdf 39 700k)
        • Sis�aukema (pdf 38 700k)
        • Vain teksti (rtf 38k)
    • Eduskunnan puhemies Paavo Lipposen puhe Paimio-Muurla -moottoritieosuuden avajaisten yhteydess� pidetyss� juhlaseminaarissa Salon ammattikorkeakoululla 17.11.2003.

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�