Valinnat
    Tiehallinto

     

    Uudenmaan tp
    Ajankohtaista
    Ajankohtaista (U)

    Paluu


     

    Vt 7 Porvoo - Koskenkyl� avajaiset 7.11.2001

    Kansliap��llikk� 
    Juhani Korpela 
    Liikenne- ja viestint�ministeri�

    Nyt liikenteelle avattava Porvoon - Koskenkyl�n moottoritie on ensimm�inen ns. kokonaisrahoitushanke. Aikaisempaan menettelyyn verrattuna saavutettiin nyt se etu, ett� hanke voitiin kilpailuttaa isona kokonaisuutena, jolloin se voitiin toteuttaa tehokkaasti tarvitsematta v�litt�� vuotuisista rahank�ytt�rajoituksista.

    Aikaisemmin suurillekin hankkeelle my�nnettiin talousarviossa rahoitus aina vuodelle kerrallaan. T�m� johti hankkeiden pilkkomiseen pieniksi ep�taloudellisiksi urakoiksi. Hankkeet my�s venyiv�t, koska vuotuiset rahoitusraamit eiv�t antaneet toteutuksessa tarpeeksi liikkumavaraa. Pienin� urakkoina rakentaminen ei kannustanut uusien, innovatiivisten toteutusmallien etsint��n. Kaikki t�m� johti my�s ylim��r�isiin kustannuksiin.

    Kokonaisrahoitus on Porvoon moottoritien rakentamisessa toiminut odotetulla tavalla. Hanke on pysynyt hyvin aikataulussa ja toiminta on ollut tehokasta. Hankkeen kustannukset olisivat olleet vanhalla tavalla toteutettuna noin 10 - 15 % suuremmat kuin nyt k�ytetyll� kokonaisrahoitusmallilla.

    Porvoon moottoritiehankkeesta saatuja kokemuksia on jo hy�dynnetty muissa hankkeissa. Hankkeiden tehokkaan toteutuksen kannalta olennaista on, ett� urakoitsijat voivat suunnitella oman ty�ns� vapaan vuotuisen rahank�yt�n periaatteen mukaisesti. Vuoden 2002 talousarvioesityksess� menettely� on edelleen kehitetty siirtym�ll� siirtom��r�rahoista arviom��r�rahoihin, jolloin hankkeille my�nnet��n sopimusvaltuus kerralla kuten aikaisemminkin, mutta vuotuinen rahoitus perustuu aikaisempaa ajallisesti paremmin kohdentuvaan ja joustavampaan budjetointiin.

    Porvoon ja Koskenkyl�n v�linen tieyhteys on osa Etel�-Suomen it�-l�nsisuuntaista yhteytt�, joka on keskeinen teollisuuden ja talousel�m�n kuljetusv�yl� ja yhdist�� laajan alueen It�-Suomea Helsingin talousalueeseen. Joka kymmenes auto on per�vaunullinen rekka, joista Ven�j�lle suuntautuvia on l�hes puolet.

    Nykyisen tien ongelmia ovat olleet ruuhkaliikennesuoritteen kasvu ja liukkaan kelin kuolonkolarit. Uusi moottoritie poistaa ruuhkat l�hes kokonaan ja v�hent�� vakavia onnettomuuksia kymmenen vuoden aikana noin 20:ll�. T�ll�in 8 ihmist� v�lttyy kuolemalta ja 40 loukkaantumiselta.

    Porvoon-Koskenkyl�n moottoritie kuuluu yleiseurooppalaiseen TEN-liikenneverkkoon ja on osa EU:n prioriteettihanketta "Pohjolan kolmio". TEN-ohjelma hyv�ksyttiin EU:n Essenin huipppukokouksessa vuonna 1994. Aikatavoitteena oli hankkeiden saattaminen p��t�kseen vuoteen 2010 menness�.

    EU:n uuden liikennepolitiikkaa koskevan Valkoisen kirjan mukaan 14:sta TEN- prioriteettihankkeesta on t�h�n menness� saatu valmiiksi vasta viidennes. Niinp� EU:n ydinalueita uhkaakin nyt ruuhkautumiskustannusten kaksinkertaistuminen. Valkoinen kirja painottuu t�m�n ongelman ratkaisemiseen. Kovin hyvi� keinoja liikenneinfarktilta v�lttymiseksi on en�� vaikeata l�yt��. Er��n� sellaisena esitet��n kuorma-autoliikenteen verotuksen korottamista, jolla saataisiin rahoitusta tie- ja ratainvestointeihin. Varsinkin Saksa kaavailee todella tuntuvia my�s Suomen ulkomaankaupan kustannuksia korottavia verojen korotuksia.

    Meid�n Suomessa kannattaa huolehtia siit�, ettei liikenneinfarkti p��se iskem��n tieverkostoomme. Suomessa ei ole varaa lis�t� jo ennest��n korkeita kuljetuskustannuksia ruuhkakustannuksilla. Nyt kun talouskasvu hiipuu, liikenneinvestointeihin merkitys nousee j�lleen esille. Suhdannetaantumassa investoinnit voidaan toteuttaa edullisesti ja hankkeiden rakennusaikaiset vaikutukset tukevat kysynt��. Hankkeiden valmistuttua niiden liikennetaloudelliset vaikutukset edist�v�t maan kilpailukyky�.

    Nyt k�ytt��n vihitt�v�n Porvoon-Koskenkyl�n moottoritiehankkeen valmistuttua Pohjolan kolmion kehitt�misen painopiste siirtyy Suomessa tiev�lille Muurla-Lohjanharju ja ratapuolella v�lille Tikkurila-Lahti. Molemmat ovat oloissamme poikkeuksellisen mittavia hankkeita, jotka tullaan toteuttamaan teknis-taloudellisesti optimaalisella tavalla.

    Suomi on omalta osaltaan toteuttanut Pohjola kolmiota suunnilleen Essenin huippukokousp��t�sten mukaisessa aikataulussa. Tietty kiiruhtaminen onkin ollut tarpeen paitsi kotimaisista liikennepoliittisista syist� my�s sen johdosta, ett� EU:n TEN-tuki suuntautunee jatkossa yh� enemm�n Keski-Euroopan pullonkaulojen poistamiseen ja uusiin j�senmaihin. Lahden oikoratahankkeeseen odotamme viel� merkitt�v�� tukea. Nyt vihitt�v�� Porvoon - Koskenkyl�n tiehanketta EU on tukenut noin 18 mmk:lla.

    Liikenne- ja viestint�ministeri�n puolesta kiit�n Ty�yhteenliittym� PoKon hallitusta ja j�seni�, Uudenmaan tiepiiri� ja Tiehallintoa, kaikkia moottoritien rakentajia ja rakentamisen osapuolia sek� alueen kuntien edustajia hyvin suoritetusta ty�st� ja hyv�st� yhteisty�st�, jonka tuloksena olemme nyt vihkim�ss� t�t� my�s maisemallisesti upeaa osuutta. Uskon, ett� tien k�ytt�j�t tulevat pit�m��n parannusta merkitt�v�n�. Toivon, ett� he muistavat turvallisen ajotavan ja ett� tiehankkeelle lasketut turvallisuushy�dyt saavutetaan ja lis�ksi viel� ylitet��nkin.

    Paluu

    071101

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�