Valinnat
    Tiehallinto

     

    Uudenmaan tp
    Ajankohtaista
    Ajankohtaista (U)

    Avajaiset 7.11.2001:
    Kansliap��llikk�
    Korpelan puhe


    P��johtaja
    Karjaluodon puhe

    Tiejohtaja
    Kontialan puhe

    Kuvia hankkeesta

    Kartta kohteesta
    (35k)

    Vt 7 (E18) parantaminen moottoritieksi v�lill� Porvoo-Koskenkyl�


    Tuotantoyhtym� PoKon tiedote 7.11.2001

    Osa kansainv�list� liikenneverkkoa

    Valtatie 7 on osa E18-tiet�, joka kuuluu EU:n m��rittelem��n Pohjolan kolmioon ja yleiseurooppalaiseen TEN-liikenneverkkoon. Suomessa E18-tie kulkee Turusta p��kaupunkiseudun kautta Vaalimaalle ja on eritt�in t�rke� v�yl� it��n suuntautuvalle liikenteelle.

    Aiemmin valtatiell� 7 Porvoon ja Koskenkyl�n v�lill� oli moottoriliikennetie, joka p��osin otettiin k�ytt��n vuonna 1987. Tiejakson liikennem��r� oli 10000 - 13000 ajoneuvoa vuorokaudessa, josta raskasta liikennett� l�hes viidesosa. Moottoriliikennetien kapasiteetti ei riitt�nyt v�litt�m��n jatkuvasti kasvavia liikennem��ri�, vaan tie ruuhkautui etenkin viikonloppuisin ja liikenneturvallisuus oli huono.

    Urakoitsija valittiin EU-menettelyll�

    Hankkeen tilaaja Tiehallinnon Uudenmaan tiepiiri valitsi urakoitsijan EU-s��nn�sten mukaisesti kansainv�lisen tarjouskilpailun perusteella. Vuoden 1999 alussa sek� Suomen ett� EU:n virallisissa lehdiss� julkaistiin hankintailmoitukset, joiden perusteella mukaan ilmoittautui viisi suomalaista tarjoajaa.

    Tarjousten laskentaan oli aikaa noin nelj� kuukautta. Kokonaisedullisimman tarjouksen antoi ty�yhteenliittym� Tuotantoyhtym� PoKo, jonka osakkaita ovat Tielaitoksen tuotanto, Kes�lahden Maansiirto Oy ja MVR Maatek Oy. Urakkasopimus PoKon kanssa allekirjoitettiin vuoden 1999 lokakuussa. Sopimuksen arvo oli 206,9 Mmk.

    Kokonaisrahoitus

    Koko hankkeen rahoitus on my�nnetty valtion budjetista kerralla eik� perinteisen� eri vuosille my�nnettyn� rahoituksena. Kokonaisrahoituksella oletetaan saavutettavan merkitt�vi� kustannuss��st�j� perinteiseen vuosirahoitukseen verrattuna, koska budjettisidonnaisuus ei rajoita t�iden etenemist�. Urakoitsija voi suunnitella aikataulun joustavasti omien tarpeidensa mukaan ja rakentaminen voidaan toteuttaa optimiaikataulussa.

    Kokonaisvastuu-urakka

    Hanke on toteutettu kokonaisvastuu-urakkana, jossa urakoitsija on suunnitellut ja rakentanut Porvoon ja Koskenkyl�n v�liselle moottoriliikennetielle toisen ajoradan nykyisen viereen noin 25 kilometrin matkalle.

    Urakan sis�lt�: 

    • moottoritien toinen ajorata 24,8 km 
    • rampit 10,5 km 
    • muut yleiset tiet 1,3 km 
    • yksityistiet 4,4 km 
    • sillat 28 kpl 
    • meluesteet 16 km 
    • riista-aidat 40 km 
    • tievalaistus moottoritiell� 6 km (lis�ksi rampit valaistaan) 
    • pohjavedensuojaus 1,4 km 
    • maaleikkausta 1,0 milj. m3 
    • kallioleikkausta 0,8 milj. m3

    Uusi ajorata parantaa liikenteen turvallisuutta ja sujuvuutta huomattavasti. Turvallisuutta lis�� my�s riista-aita, joka on rakennettu Porvoo-Koskenkyl� v�lille. Ymp�rist�vaikutuksia on v�hennetty rakentamalla meluesteit� Porvoon kaupungin kohdalle ja Pernajanlahdelle.

    Rakennusty�t eteniv�t aikataulussa

    Rakentaminen alkoi marraskuussa 1999 ja urakkasopimuksen mukaan uusi ajorata on avattava liikenteelle viimeist��n vuoden 2001 joulukuun 15. p�iv�n�. Alkuvaiheessa rakentaminen keskittyi tieosille 1 ja 2, joiden merkitt�vimpi� ty�vaiheita olivat Ritan ja Ilolan kallionlouhinnat sek� suurten siltojen rakentaminen B�len ja Veckj�rven kohdalle. Vuoden 2000 loppukes�st� l�htien t�iden painopiste alkoi siirty� tieosalle 3, joka sis�lsi paljon pohjanvahvistust�it�. Vaativat pohjanvahvistusty�t kestiv�t l�hes vuoden, valmistuen syksyll� 2001.

    Tienrakenteiden n�kyvin osa, p��llyste, on muuttanut ty�maata valmiimman n�k�iseksi kes�n 2001 aikana. Ajoratamerkint�j� ja liikennemerkkej� on asennettu koko kes�n 2001 ajan, tavoitteena avata moottoritie liikenteelle 7.11.2001. Aikataulu on pit�nyt ja avajaisia on t�n��n saavuttu viett�m��n n. 170 kutsuvieraan voimin. Vaikka tie t�n��n otetaan k�ytt��n moottoritien�, on tiell� liikkujien kuitenkin varauduttava alennettuihin nopeusrajoituksiin 15.12.2001 saakka, jolloin viimeistelyty�t saadaan p��t�kseen.

    Lis�tietoja: 
    Projektip��llikk� Seppo M�kinen puh. 0204 22 2959
    Insin��ri Mika R�s�nen puh. 0400 449 557

    071101

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�