Valinnat
    Tiehallinto

     

    V�gplanerna
    Muurla-Loj�
    Lojo-Lojo�sen

    Planering av projektet Europav�g E18 Muurla-Lojo�sen

    Riksv�g 1 f�rbinder Helsingfors och �bo stadsregioner och v�gens trafikm�ssiga influensomr�de t�cker Sydv�stra Finland. Riksv�gen har en stor betydelse f�r utvecklingen av stadsregionerna och t�torterna som vid v�gen. 

    Riksv�g 1 (Europav�g E18) mellan �bo och Helsingfors h�r till Nordiska triangeln som EU prioriterar. V�gen str�cker sig i Finland fr�n �bo och N�dendal via huvudstadsregionen till ryska gr�nsen i Vaalimaa. V�gen f�rbinder centrumen vid S�dra Finlands kust med varandra. F�rdiga v�gavsnitt mellan �bo och Helsingfors �r i dag Helsingfors-Lojo�sen (38 km) och Muurla-�bo (63 km). Byggandet p�g�r fr�n Lojo�sen till Lojo (10 km) och v�gen �ppnas f�r trafik h�sten 2005. Projektet Muurla-Lojo kompletterar den v�gdel som saknas p� motorv�gsavsnittet mellan �bo och Helsingfors. Finland har f�rbundit sig att f�re �r 2015 bygga hela Europav�g E18 till motorv�g.

    V�gkr�karna och backarna samt de otaliga anslutningarna p� avsnittet mellan Muurla och Lojo�sen f�rs�mrar trafiks�kerheten och begr�nsar omk�rningsm�jligheterna. En exceptionellt stor andel av den �kande trafiken best�r av lastbilar och l�ngtradare som bildar trafikk�er. Problemen, exempelvis olyckor, trafikk�er och stora skillnader i restiderna �kar d� trafikm�ngderna �kar. En trafikolycka eller d�ligt v�glag kan g�ra att trafiken l�per l�ngsammare, vilket f�rorsakar f�rdr�jningar, som framf�rallt �r till skada f�r industrin, handeln och kollektivtrafiken.

    �ven riksv�g 25 �r vid Lojo stockad och otrygg. V�gen fungerar som infartsled till Lojo och p� v�gen blandas traktens genomfartstrafik upp med den lokala trafiken.

    V�gplanerna har vunnit laga kraft

    V�gplanen f�r avsnittet Lojo-Skr�ddarskog (Lojo�sen) blev f�rdig h�sten 1998 och beslutet om godk�nnande har tagits i juli 2000. H�gsta f�rvaltningsdomstolen (HFD) har enligt ett beslut i juni 2003 f�rkastat besv�ren som har anf�rts mot beslutet om godk�nnande av v�gplanen.

    V�gplanerna f�r avsnittet Muurla-Lojo utarbetades i tre etapper och planerna blev f�rdiga i oktober 2001. Kommunikationsministeriet har i november 2002 beslutat godk�nna v�gplanerna. Besv�r mot besluten anf�rdes till h�gsta f�rvaltningsdomstolen (HFD), som gav sitt beslut 31.12.2003. Besv�ren f�rkastades till st�rsta delen och v�gplanerna har vunnit laga kraft.

    Byggandet 

    Utbyggnaden av projektet Lojo-Lojo�sen inleddes i januari 2004. Motorv�gen �ppnas f�r trafik i december 2005. Hela byggnadsentreprenaden blir f�rdig 31.10.2006.

    Avsnittet Muurla-Lojo siktar man p� att b�rja bygga �r 2005 och att v�gens hela avsnitt skulle �ppnas f�r trafik �r 2009.

    Broschyr om v�gplanerna f�r riksv�g 1 Muurla-Lojo�sen  
    november 2001 (pdf, 2195 kB)

     

     

    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�