Valinnat
    Tiehallinto

     

    Hanke
    Tunnelit
    Ymp�rist�
    Suunnitelmat
    Animaatio
    Hankintaprosessi
    Uutiset
    Yhteyshenkil�t

    E18-tien etusivu

    Eurooppatie E18 Muurla - Lohja  

    Ymp�rist� 

    V�yl�ymp�rist�n ja arkkitehtuurin tavoitteena on hienovarainen, v�h�eleinen ymp�rist�n k�sittely. Toteuttamisessa noudatetaan korkeatasoista E18 - v�yl�arkkitehtuurin henke� periaatteena luonnonmukaisuus sek� ekologinen kest�vyys. Eurooppatien E18 tunnusv�rin� on vihre� yhdistettyn� siniseen ja valkoiseen. 

    Tie leikkaa merkitt�vi� luontoaluekokonaisuuksia ja muuttaa luonnonmaisemaa sek� kulttuurimaisema-alueita. Vaikutuksia lievennet��n tehokkaasti tunneleilla, tien sijoittamisella sek� maisema- ja vihersilloilla. Arvokkaat luontoarvot ovat vaikuttaneet hankkeen suunnittelussa useaan eri yksityiskohtaan, jotka aiheuttavat rakentamiselle erityispiirteit� ja rajoituksia. Keskeisimpi� erityispiirteit� ovat:

    • Pohjavesisuojaukset Suomusj�rven ja Lempolan eritasoliittym�alueilla.   

    • Liito-oravien lukuisat esiintymisalueet vaativat yksil�ityj� lievent�mistoimenpiteit� ja aiheuttavat aikataulurajoitteita.

    • Vesist�rakentamiskohteissa rakentamisrajoitteet kalojen kutuaikoina ja lintujen pesimisaikoina. 

    • Pintavesien puhdistaminen ja hallittu johtaminen vesist�ihin.

    • Laaja meluntorjunta. 

    Liito-oravien elinolosuhteet pyrit��n turvaamaan s��st�m�ll� reviireill� nykyist� puustoa niin paljon kuin mahdollista. Alueelta l�ydetyt liito-oravien kolopuut ja niiden v�litt�m�ss� l�heisyydess� oleva kasvillisuus s�ilytet��n. Mahdollisuuksien mukaan tien tasausta on liito-oravien esiintymisalueiden kohdalla painettu alasp�in, jotta tien ylitt�minen olisi niille helpompaa. Alueiden t�ydennysistutuksissa k�ytet��n p��asiassa haapoja ja jalopuita. Taimimateriaalin tulee koostua eri kokoisista ja riitt�v�n suurista puun taimista.  

    Hankkeen yhteydess� toteutetaan laaja ja tehokas meluntorjunta, joka tehd��n p��osin maastonmuotoilulla. Ylij��m�massojen avulla voidaan meluntorjunta toteuttaa tavoitetasoa parempana. Meluvallit ovat korkeimmillaan yli kymmenen metri� korkeita. Ottamalla huomioon luonnolliset maastonmuodot, vallit saadaan n�ytt�m��n mahdollisimman luonnollisilta. Korkeiden penkereiden tai geoteknisesti vaikeiden alueiden kohdille on esitetty rakennettavaksi meluaitoja ja melukaiteita. Meluaidat ja melukaiteet on n�kymien s�ilymiseksi esitetty ainakin osin teht�v�ksi l�pin�kyvin�. Melukaiteita ja �aitoja on suunniteltu sijoitettavaksi p��osin silloille tai paikkoihin miss� heikot pohjaolosuhteet (kantavuus) ja arvokkaat luontokohteet eiv�t mahdollista maastonmuotoiluna suoritettavaa meluntorjuntaa.  


    Keskeiset ymp�rist�kohteet (pdf)

     


    alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sis�lt�