TIELAITOS | ||
Savo-Karjalan tiepiiri | ||
|
||
VALTATIE 17 VÄLILLÄ VARTIALA - RIISTAVESI, TIESUUNNITELMAMELUTARKASTELU |
||
|
Valtatien 17 yleissuunnitelmassa välillä Vartiala-Riistavesi (v. 1995) tielle määriteltiin melun kannalta seitsemän ongelmakohdetta välillä Vartiala-Lohilahti. Tiesuunnitelman teon yhteydessä tämä asetelma on säilynyt ennallaan. Nämä kohteet ovat: nk. Vartialan Kesoilin kohta Likosuon luonnonsuojelualueen kohta on osittain suojattu melulta kevyen liikenteen väylän tasauksen avulla. Likosuon toisella puolella voi olla satunnaisia kohteita, joissa ylitetään meluohjearvot. Seuraavien suojaustoimenpiteiden lähtökohdaksi on otettu yleissuunnitelman vuoden 2010 liikennemäärät. Melutarkastelussa on tutkittu päivämelua, jolloin raskaan liikenteen osuus on keskimäärin 7 % kokonaisliikenteestä. Melukarttaliitteeseen on merkitty 55 dBA:n käyrät. Suojausta on tutkittu kaikissa 65 dBA:n melualueella olevissa kohteissa (mm. LM:n tavoite), sekä kohteissa, jotka ovat melualueella ja joissa lisääntyneen meluhaitan aiheuttaa uusi tielinja. Esitetyt meluvallit voidaan toteuttaa myös meluvallin ja meluaidan yhdistelminä. Massamäärät ovat kaikki vallitoteutuspohjalta arvioituja (luiskat 1:2). Vertailussa on annettu myös meluntorjuntarakenteiden hinta-arviot. |
|
MAHDOLLISET TOIMENPITEET | ||
Kaikki ongelmakohteet ovat varsin hankalia suojattavia, koska ne sijaitsevat erittäin lähellä ajorataa. Melulta voidaan kuitenkin suojata tai meluhaittaa lieventää seuraavilla toimenpiteillä. Vartialan Kesoilin kohdalla sijaitsevat asuintalot ja niiden piha-alueet ovat suunnitelmatilanteessa jopa 65 dBA:n alueella ja 55 dBA:n alue ulottuu noin 150 metrin taakse. Kohtuullisena tavoitteena voidaan pitää palvelutalon piha-alueiden melutason laskemista alle 65 dBA:n tasolle (mm. LM:n tavoite). Tähän päästäisiin rakentamalla noin 130...150 metriä pitkä melueste tien ja kevyen liikenteen väylän välille noin tasolle tsv+0,80 m. Nykyistä kevyen liikenteen väylää tulisi kuitenkin siirtää palvelutalon suuntaan. Massoja tarvittaisiin noin 900 m3rtr. Mikäli myös nykyinen tukikohtatalon piha suojattaisiin 65 dBA:n melulta, tulisi suojausrakenteen olla noin 250 metriä pitkä. Kankaanlammen kohdalla noin pl:lla 21060 sijaitseva talo (noin 30 metrin päässä) on myöskin 55 dBA:n melualueella. Suunniteltu ajorata kuitenkin siirtyy nykyisestä ajoradasta kauemmaksi, joten tilanne siltä osin parantuu. Jotta talon piha-alue saataisiin suojattua 55 dBA:n tasoiselta melulta, tulisi heti kevyen liikenteen väylän viereen rakentaa tasausviivaa 4 metriä korkeammalla oleva melueste/valli noin 200 metrin matkalle. Esteen toteuttaminen vaatisi erikoisjärjestelyjä, koska se olisi sijoitettava jyrkälle rinteelle. Kankaanlammen eteläpuolella sijaitseva maatilan piha-alue on osittain 65 dBA:n melualueen sisällä. Tässäkin kohteessa voidaan melutilanteen itse asiassa nykyisestä parantuvan tien siirtyessä hieman nykyistä kauemmaksi. Jotta piha-alue ei olisi 55 dBA:n melualueella tulisi tien ja kevyen liikenteen väylän väliin rakentaa noin 2,2 metriä tasausviivaa korkeammalla oleva melueste/valli. Kohtuullisena tavoitteena voidaan pitää tilan piha-alueen sijoittumista 65 dBA:n alueen ulkopuolelle, jolloin tien ja kevyen liikenteen väylän välissä oleva melueste tulisi olla noin 30 cm tasausviivaa korkeammalla. Tämä on suunnitelmassa huomioitu nostamalla kevyen liikenteen väylän tasausta plv:llä 15900-16080 noin puolella metrillä (jk+pp-tien paalutus). Tomperinniemessä on talo noin 90 metrin päässä tien keskilinjasta. Talon sijoittaminen pois 55 dBA:n melualueelta voidaan toteuttaa esim. kahdella vaihtoehtoisella tavalla. Joko melukaiteen rakentamisella ajoradan reunaan tai vallin rakentamisella esim. noin 10 metrin päähän ajoradasta. Kaiteen korkeuden tulisi olla 1,20 metriä tasausviivaa korkeammalla ja vallin korkeuden 1,50 metriä tasausviivaa korkeammalla. Toteuttamispituutena tulisi olla plv. 22400...22650. Vallin massamäärä on noin 2500 m3rtr. Hätilän talo noin pl:lla 23300 sijaitsee noin 80 metrin päässä melualueella kohdassa, jossa tie vaihtuu korkealta penkereeltä leikkaukseen. Melualueen suojaus tulisi tällöin suorittaa meluvallin avulla. Vallin korkeus tulisi suojauksen kohdalla 2,0 m tasausviivaa korkeampana. Valli tulisi sijoittaa plv:lle 23180-23340. Valli tulisi yhdistää kohtaan, jossa leikkauksen korkeus suhteessa tasausviivaan on noin 2 metriä. Valliin arvioitu massamäärä on noin 1500 m3rtr. Vallia voidaan loiventaa läjitysmassoilla Hätilän talon puolelta, jolloin valli sopisi talon puolelta paremmin maisemaan. Juhukkalan talo pl:lla 24200 sijaitsee myöskin 55 dBA:n melualueella noin 50 metrin päässä ajoradan keskilinjasta. Rakennusten ryhmittely suojaa osittain melulta pihapiiriä sekä varsinaista asuinrakennusta. Melualueen suojaus voidaan tehdä toteuttamalla meluvalli plv:lle 24140-24360 noin 1,5 m tasausviivaa korkeammalle. Kahden meluvallin arvioitu massamäärä on noin 4000 m3rtr. Laatanahon tila noin pl:lla 25200 sijaitsee myöskin 55 dBA:n melualueella. Tie tulee sijaitsemaan nykyisellä paikallaan, mutta kohdalle toteutettava ohituskaista saattaa nostaa melutasoa. Melunsuojaus on mahdollista toteuttaa vallin avulla plv:llä 25100...25400, jolloin valliin voidaan kuitenkin jättää liittymän kohdalla noin 10 metriä leveä aukko. Meluvallin korkeus tulee olla 2 metriä tasausviivaa korkeammalla. Arvioitu massamäärä on noin 5500 m3rtr. |
||
ESITYKSET | Seuraavassa
on lueteltu esitykset melunsuojauksen järjestämiseksi ja niille karkeita kustannuksia.
Meluaidan kustannuksiksi on arvioitu noin 1000 mk/m2. Meluvallin osalta on arvioitu, ettei
varsinaisten maansiirtotöiden osalta aiheudu lisäkustannuksia, vaan maa-ainekset saadaan
massoista, joita muuten jouduttaisiin läjittämään. Tällöin meluvallikustannukset
aiheutuvat vallien korkealuokkaisemmasta sopeuttamisesta maastoon (lähinnä
viherrakentamisesta). Tällaisten lisäkustannusten arvioidaan olevan noin 150
mk/meluvallimetri. Vartialan Kesoilin kohta; jos toteutetaan, niin vallin ja aidan (korkeus noin 1 m) yhdistelmänä noin 250 metrin matkalla. Arvioidut toteuttamiskustannukset ovat noin 250 000 mk. Toteuttaminen pienentää varsin paljon kiinteistöjen piha-alueita. Tie säilyy nykyisessä kohdassa, eikä tilanne huonone nykyisestä, joten suojausta ei esitetä toteutettavaksi. Melunsuojausrakenteiden toteuttaminen heikentää myös kiinteistöjen käyttöä liiketoimintaan, koska melusuojausrakenteet tulevat osin peittämään rakennuksia. Kankaanlammen kohta, ei toteuteta, koska suunniteltu ratkaisu ei huononna tilannetta. Kankaanlammen eteläpään kohta, toteutetaan nostamalla kevyen liikenteen väylän tasausta. Suunnitelmamuutos on huomioitu jo tiesuunnitelmassa. Tomperinniemen kohta, soveltuu sijaintinsa ja massiivisuutensa takia huonosti maastoon, lisäkustannus toteutuessa noin 35 000 mk. Toteutuessaan estäisi näkymän etelään Kopolanvirtaan päin. Ei esitetä toteutettavaksi rakenteen massiivisuuden ja maisemaan sopimattomuuteensa vuoksi. Meluhaitoista tulisi sopia tällöin muulla tavalla. Hätilän talon kohta, toteutetaan rakentamalla meluvalli plv:lle 23180-23340, meluvallin talon puolelle voidaan lisätä läjitysmassoja, jotta valli sopeutuisi paremmin maisemaan. Tien puolella sopeutumista voidaan parantaa meluvallin muotoilulla ja istutuksilla. Lisäkustannukset toteutuessa 20 000 mk. Juhukkalan talon kohdalla meluntorjuntaratkaisu sulkee näkymän Kuukalle. Juhukkalan talo on inventoitu rakennushistoriallisesti tärkeänä kohteena. Vaikka meluntorjunta Juhukkalan talon kohdalla soveltuu massiivisuutensa takia huonosti maastoon, esitetään meluntorjuntaa osittain toteutettavaksi, koska pihapiiri sijaitsee lähellä valtatien suunniteltua linjausta. Plv:llä 24120-24240 meluvallin harja rakennetaan korkeuteen 94,25. Loppuosuudella plv:llä 24240-24360 valli toteutetaan korkeuteen, joka luiskakaltevuuksilla 1:2 on mahdollista. Maksimissaan meluvallia on alennettava noin yksi metri verrattuna ohjearvojen vaatimaan vallikorkeuteen. Meluntorjunnan parantamiseksi esitetään lisäksi rakennettavaksi tielinjaa lähimpien rakennusten väliin meluaita. Päätien ja yksityistien väliin rakennettava meluvalli tulisi maisemoida, jolloin sen ja meluaidan toteuttamiskustannukset olisivat noin 60 000 mk. Laatanahon kohta, soveltuu myös massiivisuutensa takia huonosti maastoon. Mikäli toteutetaan, niin lisäkustannus noin 45 000 mk. Tie säilyy nykyisessä kohdassaan, jolloin melutilanne ei oleellisesti muutu. Ei esitetä toteutettavaksi. Tarkastelun suoritti Ismo Heikkinen Itä-Suomen konsultointiyksiköstä p. 0204 44 5309. |
|
Takaisin | ||
Päivitetty 04.10.2000 oam/tc |