Hankkeen vaikutukset |
Liikenne |
Uusi tie parantaa valtatieliikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta. Nopeusrajoitus voidaan nostaa koko tieosuudella 100 km/h. Liikenteen matkanopeuden arvioidaan nousevan nykyisestä 80 km/h tasolle 91 km/h. |
Ohituskaistat antavat turvalliset
ohitusmahdol- Kevyen liikenteen olosuhteet ja turvallisuus paranevat, kun valtatien varteen tulee erillinen kevyen liikenteen väylä, kaksi alikulkua ja Melalahden alueella kevyt liikenne voi käyttää rinnakkaistieksi jäävää vanhaa valtatietä (Kivisillantie). Hankkeen toteuttamisen arvioidaan vähentävän onnettomuuksia lähes 40 % eli noin kaksi onnettomuutta vuodessa. Henkilövahinkoon johtavien onnettomuuksien arvioidaan vähenevän 0,5 onnettomuudella vuodessa. |
Maankäyttö Valtatien siirtäminen uuteen paikkaan rauhoittaa Melalahden taajamaa sekä Riistaveden kirkon ja hautausmaan seutua. Hanke mahdollistaa Melalahden taajaman muodostumisen eheäksi ja toiminnallisesti yhteenkuuluvaksi kokonaisuudeksi sekä taajaman leviämisen nykyisen ja uuden valtatien väliselle alueelle. Melalahden taajaman ohittava tielinjaus voidaan kokea taajaman liiketoiminnan kannalta myös kielteisenä. Maataloudelle peltoalueiden halkaisevasta tielinjauksesta on haittaa. Liikennemelu Valtatien siirtäminen kauemmas Melalahden taajamasta vähentää meluhaittaa kaavoitetulla alueella huomattavasti. Valtatien liikennemelualuekuvassa on esitetty 55 dBA:n melualue Hätilänsalmen sillan kohdalla. Myös melualueen laajuus on arvioitu Valtatien melualueelle on jäämässä yksittäisiä rakennuksia, joista osa on nykyisin valtatien melualueella ja osa sijaitsee uuden tielinjan lähistöllä. |
![]() |
Uuden valtatien liikennemelualueet (kartan saat suuremmaksi klikkaamalla, 296 kt). Tiesuunnitelmaan liittyvä meluselvitys löytyy täältä! Varsinaisia melunsuojaustoimenpiteitä esitetään tiesuunnitelmassa Hätilän ja Juhukkalan talojen kohdalla. Molemmissa meluntorjunta voidaan toteuttaa meluvallin avulla läjitysmassoista. Tomperinniemen kohdalla meluvallia ei esitetä toteutettavaksi vallin massiivisuuden vuoksi. Muissa kohteissa melutilanne ei nykytilanteesta oleellisesti muutu. Pohjavesien suojaus Hanke sijoittuu alkuosaltaan Ryönänkankaan ja loppuosaltaan Laatanlammen pohjavesialueelle. Ryönänkankaan pohjavesialueen osa, jolla valtatie sijaitsee, on luokitukseltaan III-luokan pohjavesialuetta, jonka takia sille ei esitetä pohjaveden suojaustoimenpiteitä. Laatanlammen pohjavesialue on luokitukseltaan I-luokkaa. Tiesuunnitelman laadinnan yhteydessä tehtiin erillinen Laatanlammen pohjavesialueen suojaustarveselvitys. Selvityksessä saatujen tutkimustulosten ja pohjaveden suojauskriteerien perusteella on päädytty ratkaisuun, että Laatanlammen pohjavesialueella sijaiseville tieosuuksille ei ole tarpeellista rakentaa pohjavesisuojauksia. Teiden kuivatus on hoidettava Laatanlammen pohjavesialueella siten, että pintavedet eivät virtaa Laatanlampeen vaan ne johdetaan tien eteläpuolella olevalle savikkoalueelle. Tiivistelmä Laatanlammen pohjaveden suojaustarveselvityksestä löytyy täältä! |
Päivitetty 10.11.2000 oam/tc |